R1 Turbo projekt-tråd

Nemal

Köttätare
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Diö
Hoj
R1 2001 Turbo
Hej hej gott folk!

Har sedan en lägre tid velat bygga min egna tubohoj. :tummenupp

Hittade en R1:a i höstas som jag tyckte passade bra för ett potentiellt turbobygge.
Tanken med hela bygget är att det skall inte synas att den är tvångsmatad!
Körde någon månad innan det var dax att ställa av/in den och börja riva.

Hoj: Yamha YZF R1 2001
Turbo: K03 från Passat 1.8t
Grenrör: "homemade" rostfritt
Plenum: "homemade" alu
Bränsle: e85 (pga avsaknaden av IC)
Bränslepump: Bosch 044
Linjär BTR
IC: Ingen!

3 org packningar

Började riva i slutet av oktober.

bike 1.jpg
r2.jpg
r4.jpg
 
Last edited:
Började med å bygga grenrör.
Fick tipset att bygga med v-bandsklämmor.
20130919_183525.jpg
20130919_183540.jpg
 
Efter lite passande och trixande såg jag att turbon kommer hamna under oljenivån så jag fick justera lite.
20130929_134552.jpg
20130929_140759.jpg
 
Tyckte att turbon fortfarande låg nära oljeniån så jag fick justera lite till.
Tyvärr fick v-bandsklämman prioriteras bort...
20131015_212915.jpg
20131022_202712.jpg
20131022_202725.jpg
 
Last edited:
Började på mitt plenum, tyvärr har jag inga byggbilder men har ett färdigt utkast på hur det var "tänkt"
20131022_202839.jpg
20131029_202517.jpg
20131029_202722.jpg
Efter en del justering och ombyggnationer ser det ut såhär: :tummenupp

20140114_212849.jpg
20140114_212854.jpg
20140114_212859.jpg
 
Avgasrör var de här.
Tänkte börja med å köra utan dämpare, se hur länge man orkar med det.
20131116_170530.jpg
20131116_170605.jpg
20131117_200218.jpg
 
Asade med motorn från hojen till jobbet i fredags där det byggdes en enkel ställning så det går lite enklare att jobba. Det som står på schemat är:
Riva toppen, på med 3st org packningar. Limma med Loctite 3020. Justera in kammarna efter kompsänkningen.
20140114_162316.jpg20140108_120751.jpg20140114_172439.jpg20140114_172428.jpg20140114_173457.jpg20140114_174658.jpg20140114_175822.jpg
 
Last edited:
En snabbtitt på hur det ser ut med kammarna efter 3 packningar på varandra.
en liten lätt justering av kamdreven så är man hemma. Får bli morgondagens projekt
20140114_181432.jpg
 
KKK03 turbon är för liten, det blir mycket avgasmotstånd i det lilla avgashuset, jag byggde med ett lika dant aggregat först trots att jag visste att det var för litet, lyckades bara ladda 0,7 barg med det, jag hade nog satsat på ett mitsu 16t.

Anders
 
En av de snyggaste installationerna jag någonsin sett!!! Det där grenröret vill jag ha med mig i sängen!!! :tummenupp:)
 
hej

du ska nog ha en större turbo tycker jag med och en liten ljuddämpare oxå för det är jävligt jobbigt att åka kortpipa någon längre sträcka,annars riktigt snyggt

peterpain
 
KKK03 turbon är för liten, det blir mycket avgasmotstånd i det lilla avgashuset, jag byggde med ett lika dant aggregat först trots att jag visste att det var för litet, lyckades bara ladda 0,7 barg med det, jag hade nog satsat på ett mitsu 16t.

Anders
Visste redan frånbörjan att turbon "kommer" bli förliten.
Till en början kommer det räcka för mig. tills jag vill höja laddet då vill säga. :tuttar
 
hej

du ska nog ha en större turbo tycker jag med och en liten ljuddämpare oxå för det är jävligt jobbigt att åka kortpipa någon längre sträcka,annars riktigt snyggt

peterpain

Kommer nog räcka till en början. En månad iaf =)
Annars har jag ju en anledning att bygga om/mer framåt maj - juni när jag tröttnat :banana :tummenupp
 
Imorgon blir det att justera kamdreven.
Någon som vet vart jag kan skriva ut en vettig 360graders skala?
 
PERKELE vilken snygg installation !
Mycket tjusigt hantverk måste jag säga.
Blir intressant att följa, och se uppstarten :tummenupp
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top