R1 Turbo -02 Någon som kan! (Vinterprojekt)

morathomas

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
GSXR1000T-03"såld" (R1-02 T-projekt) Wr450 -04
Byggde en Gixxer1000 Turbo K3 förra vinter, någon som sett eller byggt på en R1-02
Problemet jag ser är att få in luften till Plenumet. Någon som har några ideér??? Verkar vara ruskigt tajt, ingen trycksatt luftburk mm.....
Tips på sidor eller någon som sett något bygge på en 02:a

Dainese skrev:
2655909 Hmm...har aldrig sett ett bygge på en 02, men skiljer det så mkt på tex 98 -02
Har inte riktig koll på skillnaderna, tycker det ser ut som dom flyttat upp motorn lite, kan ha fel. Har googlat runt lite, men inte sett ett bygge på 01 -02:confused:

Jag hade för mig att det borde vara rätt lika. Det är tajt även på de tidigare. Bild på hur det såg ut på min 00:a (inte så bra kanske men...).

Bifogat

• turbo1.jpg
    turbo1.jpg
    109.1 KB · Visningar: 240
cbjorkman skrev:
2655931 Jag hade för mig att det borde vara rätt lika. Det är tajt även på de tidigare. Bild på hur det såg ut på min 00:a (inte så bra kanske men...).
Ska slita av tanken och kolla riktigt..... Är nog lika bra att göra det nu så jag slipper ligga sömnlös inatt också....

-02 kom en helt ny r1:a typ...

02 kom den med insprutning annan ram mm....

dock så skulle jag nog föredra ur bränsle-synpunkt att köra med sprut då det inte behövs så mycket kunskap för att mappa ett sprut om man har lite kunskap...

sx-pojken skrev:
2658684 -02 kom en helt ny r1:a typ...

02 kom den med insprutning annan ram mm....

dock så skulle jag nog föredra ur bränsle-synpunkt att köra med sprut då det inte behövs så mycket kunskap för att mappa ett sprut om man har lite kunskap...

Förgasar är mkt enklare att hålla på med än sprut för en "vanlig" svensson! D är bara att byta munstycken! Sen så är väll inget svårt bara man har kunskapen om jag har förstått det hela rätt:va :confused:

Dainese skrev:
2658978 Förgasar är mkt enklare att hålla på med än sprut för en "vanlig" svensson! D är bara att byta munstycken! Sen så är väll inget svårt bara man har kunskapen om jag har förstått det hela rätt:va :confused:

men att ställa bränslet på en fuggis-motor kan ju typ vem som helt...bara byta munstycken mm...så har man bara fått tips på vad man ska ha e det ju inge svårt....

MEN...luft...du kan ställa lufttillförseln separat på varje fuggis (4st) så att få det att synka ihop med de andra kanske inte e världens lättaste..

på en insprutning e det inte speciellt svårt med luften...bara programmera lmm:en..

sedan kan du ju både byta spridare , BTR:a och mappa om för att ställa bränslet...och det ger lika mycket på varje cylinder....

sx-pojken skrev:
2659143 men att ställa bränslet på en fuggis-motor ....

Man låter orginalsystemet vara och bygger ett till runt om.
Orginalsensorerna är byggda för en sugmotor och funkar inte när det börjar ladda= motorlampan tänds och hojen går i nödläge...
Man löser detta med 4 extraspridare i Plenumet med styrning av en extra styrbox som hoppar igång när turbon börjar ladda mm mm mm mm.

sx-pojken skrev:
2660156 okej...tar man bara en tryck-vakt som öppnar spridarna vid laddtryck??
Man använder en backventil, =stängd vid undertryck och öppen vid överladdning. Styrningen av de extra spridarna sköts via varv på en cylinder och en extra map-sensor som kopplas till en separat box. Således är hojen helt orginal när turbon inte jobbar, vid överladdning går de extra spridarna in och hjälper till.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back