R1----> Touring ??

Mr M

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Triumph TT 600-01
Hej !!

En lite fråga till er som har eller haft en R1:a :fyllisar

Hur är den att köra långt med ? Visseligen ligger man rätt framåtlutad över armarna, men detta blir nog inte så tungt när man har lite fart,

Går de bra eller är det en pina att köra den längs motorvägen en längre sträcka, och med passagerare ??? :tuttar

Inga problem. Det är ju inte som att åka Goldwing direkt, man får ju stanna med ca 15mils mellanrum.

Ja toura 90 mil på en dag me r6an o skjuts o väskor o grejjer... Så nog tror jag det funkar... Men det är ju inte SÅ kul..

.

ojojoj.....touring med R1a........det beror nog hur lång man é......ja, mina armar somnade efter ca 7-10 mil......så när jag skulle hem till päronen så fick jag stanna minst 3 gånger på 25 mil......men sen byggde jag om den till streetfigther......med en toppkåpa.......då kunde jag åka ner till päronen i ett svep....vroooooooooooooom....

.........med ett leende på läpparna.....

jensa

jensa007 skrev:
ojojoj.....touring med R1a........det beror nog hur lång man é......ja, mina armar somnade efter ca 7-10 mil......så när jag skulle hem till päronen så fick jag stanna minst 3 gånger på 25 mil......men sen byggde jag om den till streetfigther......med en toppkåpa.......då kunde jag åka ner till päronen i ett svep....vroooooooooooooom....

.........med ett leende på läpparna.....

jensa

Kör Norrköping - Skara med jämna mellanrum ca 25mil tar ca 2 tim, brukar stanna en gång vid Stora Hammarsundet och ta en snus. Så toura på bara :tummenupp

Medin skrev:
Kör Norrköping - Skara med jämna mellanrum ca 25mil tar ca 2 tim, brukar stanna en gång vid Stora Hammarsundet och ta en snus. Så toura på bara :tummenupp
Men om du ska 25 mil måste du väl tanka också?

Mattias skrev:

Ja det stämmer. En gång får man stanna och tanka. Vet ej vad stället heter men det ligger ca 6 mil efter Karlsborg. Men det är så kort stund så det räknas inte som rast/vila :)

Har kört Kalmar-Helsingborg, 30 mil, flera gånger. Tanka och sträcka på sig efter 15 mil, sen på det igen. Bara man inte glömmer öronproppar så är det ok.

:banana

Mattias skrev:
man kommer väl mer än 25 mil på en tank eller?? 30 e ju inga problem så länge man inte ligger o växla hela tiden..

Om man nu ska köra längre sträckor.. så köp ett högt kåpglas.. underlättar en hel del..

vill du inte köra på reserven(vilket ju blir lite osäkert) blir det nog svårt med 25 mil.
tanken rymer totalt 18l.
Givetvis antar jag att man kan fylla proppfullt o köra lungt o klara det, inget är väl omöjligt.

Så med andra ord suger R1 som touringhoj, eftersom genomsnittet verkar ha åsikten att runt 15mil, sedan hög tid för rast och vila.

Snackar man touring, så bör man med lätthet klara sträckor på i alla fall 50 mil utan att bli helt knäckt.

jag vet inte om jag kvalificerar in på din fråga..
jag har aldrig ägt en R1:a men jag har kört längre sträckor med en lånad.

bekvämlighet e ju helt beroende på hastighet. 100 km/h så kan man "nästan" sitta helt rakt upp, utan att vinden e för jobbig, sedan måste man ner under kåpan. sedan tycker jag själv att ca: 10-12 mil e lagom, både för att sträcka på benen/ryggen samt att hälla på några droppar soppa.

men som någon sa innan, ett högre kåpglas skulle nog göra hojen betydligt bekvämare i hastighetssynpunkt.

när det sedan gäller skjutsa på R1:an, så e det som alla sporthojar.... Näääfan.. då får bruden skaffa eget :D

[edit] min längd kanske spelar in på antalen mil man orkar. jag är 183 cm.

Mr M skrev:
Hur är den att köra långt med? Visseligen ligger man rätt framåtlutad över armarna, men detta blir nog inte så tungt när man har lite fart. Går de bra eller är det en pina att köra den längs motorvägen en längre sträcka, och med passagerare?

Det går inte att ge ett riktigt svar på din fråga eftersom vi har så olika referensramar. Det är som att ge råd om vilken hoj som är "bäst". Självklart är inte en hoj bättre än alla andra för alla människor. För somliga är en Virago 1100 bättre än en GSX-R 1000.

Jag körde Hamburg–Stockholm i regn under en dag med min R1. Visst hade varit bekvämare med en BMW. Men nu hade jag en R1 och då är det bara att köra.

Svaret på din fråga är att allt går. Frågan du bör ställa är snarare: "Vad klarar och orkar jag själv?"

Silwer skrev:
vill du inte köra på reserven(vilket ju blir lite osäkert) blir det nog svårt med 25 mil.
tanken rymer totalt 18l.
Givetvis antar jag att man kan fylla proppfullt o köra lungt o klara det, inget är väl omöjligt.
Varför e de osäkert o köra på reserven?? drar den mer soppa då eller?? :tungan men du har rätt.. reserven brukade gå in vid 23-24 mil vid touring..

fram å tillbaka till gotland från sundsvall i fjol funkade bra :tummenupp iof är jag bara 175 cm ovanför backen så jag behöver ju inte sitta som en ostkrok :hihi hemligheten är tankväska som man kan villa sig lite emot när det inte går så fort,men helst ska man väl ligga på 150 då funkar det fin fint :yoparty skulle dock inte vilja vara passagerare,om man inte är jätte jätte liten :rolleyes: ,då kanke det funkar bra :va!men va fan det är ju ingen touring precis men sååå jävla rolig annars så man kan stå ut ändå :banana

Inga problem

Inga större problem o ligga o tura runt på en retta.
Jag o The Dude gjorde en Ölandsutflykt förra sommarn från skåne(Trelleborg).
Blev totalt 101 mil på hoj en o samma dag,lite fika,tanka på vägen så var det inga problem o det blir definetivt nån långtur i sommar oxå.
Dagen efter då,nädå inga krämpor där inte...trodde jag skulle få lyftas ur sängen men icke nåt efter de milen på hoj fast man ibland kan tyckas sitta obekvämt.

Back