R1 Termostat-strul?

Applo

Har jättebillig försäkring...
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
YZF 450 -04
Tjenare... har meckat lite med hojen(bytt oljepump)... efter det tog jag en provtur allt "lät" och funkade bra... Men nu till problemet... Tempraturen går upp som den brukar, men vid körning går den aldrig över 70 grader... den pendlar mellan 53-69 grader... den gör 5-6 graders-hopp var 10:e sekund... dvs. 53, 60,67,61,53,60,osv osv... Står den på tomgång funkar det som det ska, dvs upp till ca 108 grader innan fläkten drar igång. Men kör man iväg efter det går den ner till 55 grader och börjar pendla igen. nån som har liknande problem och vad har ni gjort? Bytt givare, termostat?

Applo

Det är inte bara så att det är kallt ute?
Visar den högre värden om du kör 30-40 en sträcka än om du ligger i 100 knut?
Det är nämligen så att (tjat tjat tjat) att R1 har sin tempmätning i kylaren och den kyls ju av fartvinden, deta ger ju att du får höga avläsningar när ingen fartvind finns.
De skulle ha satt den i toppen eller nåt i stället.

En trasig termostat skulle ju inte funka även om hojen stod stilla.

Poacher skrev:
en trasig termostat = en öppen termostat, (eller stängd) vid öppen så får man precis sånna problem, låg temp när man kör och hög när man står stilla.
alltid stängd termostat ger hög temp.

Poacher skrev:
Det är inte bara så att det är kallt ute?
Visar den högre värden om du kör 30-40 en sträcka än om du ligger i 100 knut?
Det är nämligen så att (tjat tjat tjat) att R1 har sin tempmätning i kylaren och den kyls ju av fartvinden, deta ger ju att du får höga avläsningar när ingen fartvind finns.
De skulle ha satt den i toppen eller nåt i stället.

men den ska ju inte åka som en jojo :7peta

Tja de jag sätt är rätt hoppiga, den mäter ju inte konternueligt, utan i intertvaller.
Ja ok visst kan det vara fel på termostaten om den nu alltid står öppen, men det skule ta ett bra tag att värma upp motorn då, tanken är ju nämligen att den ska öppna när det blir varmt för att vätskan ska cirkulera och kylas.

DEt kan ändå vara som jag säger, R1orna har en underlig konstruktion på det där, alla tjatar om sina låga avläsningar när de kör.

Har kollat upp lite till nu och det blir nog att köpa ny termostat... måste ha fått sig en kyss vid överhettningen senast. Släpper på systemet redan vid 60 grader, är lite för tidigt tror jag.... Har för mig att dom brukar släppa på vid 75-80 grader, eller?

Har haft flera r1-or och alla har varit precis lika som din vid ca 5-10 graders lufttemp. konstant lugn fiskörning i motorvägsfart alltid runt 60 grader på mätaren.
Stadskörning eller busåkning = normal temp.

/Nitrous

Vet inte vid vilken temperatur termostaten ska öppna men ca 80 grader låter väl rimligt.
Testa att lägg termostaten i en kastrull med vatten och värm på spisen, kolla med en termometer när den öppnar så får du svaret.
Helst då gärna en digital termometer som klarar temperaturer upp till minst 100 grader.

/Nitrous

Det gör du rätt i, hade samma problem med min förra året! :tummenupp

Applo skrev:
Har kollat upp lite till nu och det blir nog att köpa ny termostat...

Nitrous skrev:
Vet inte vid vilken temperatur termostaten ska öppna men ca 80 grader låter väl rimligt.
Testa att lägg termostaten i en kastrull med vatten och värm på spisen, kolla med en termometer när den öppnar så får du svaret.
Helst då gärna en digital termometer som klarar temperaturer upp till minst 100 grader.

/Nitrous

Ok, hade tänkt att kolla upp det med kastrullen, men när jag såg att man skulle få plocka bort tank, luftburk och förgasare innan man kom åt termostat-huset så tänkte jag köpa en ny och byta på en gång när man ändå skulle skruva ner hela hojen..=) Kostar 400:- för en sketen liten termostat, men men...tackar för tipset i alla fall.

Nu var det fixat, termostat-byte och ny givare=800:-.... som hittat, tror det var givaren det var fel på, men kapitalist-svin som man är bytte jag termostaten oxå.... Nu ligger den lågt i temp, men stilla...=)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D