R1 som gnisslar vid kall motor

Kalleaaman

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Hoj
R1 -06
R1 med 1700 mil på mätaren som gnisslar eller hur man ska uttrycka det. Är detta normalt eller är något på tok? Försvinner efter någon minut. Bör man vara orolig eller är det bara alla komponenter som ska få sig smörjning efter den stått längre tid? Är en 06a och ljudet är inte lätt att lokalisera exakt vart det kommer ifrån...

Svårt att svara på utan en lite nogrannare beskrivning. Kommer det från motor, hjullager, bromsar. Försök lyssna ordentligt, be en polare åka bredvid te x.

X-up spjället gnisslade på min gamla när man vred om nycklen samt släpte av på gasen inför en inbromsning. Är det vad som gnisslar på din hoj, så sitter spjälet under hojen på avgassystemet. Kan behövas smörjas ibland...

Kommer från motorn någonstans. Uppkommer då man står på tomgång försvinner inte heller vid lite gaspådrag. Ska ge mig ett försök att lyssna igen men var svårt att höra.. Låter lite grann som multiremmen på en bil som gnisslar lite..

Ska kolla upp det spjället!

Min har lite "rassel" precis vid tomgång, försvinner om jag trycker in kopplingen. Försvinner ljudet om du trycker in koppling?

Om det är någon tröst så kvittrar min Yamaha båtmotor på låga varv också, nästan som att någon gummidetalj går emot svänghjulet.
Så har den gjort sedan den var ny.

Tror bestämt min R1 har lite sånt för sig också men inget jag reagerat över.

Skulle tippa på grenrörsläck....kan låta som fågelkvitter typ och följer motorvarvet. Tystnar när den blir varm eftersom materialet sväller och läckan då oftast blir tät.

Är tacksam för alla tips!

Avgasläckage misstänkte jag med så jag rev alla kåpor för att kolla men hittade inget.
Men lät väldigt rimligt när du sa det så jag får nog riva det igen och göra en noggrannare koll..

PRECIS så lät min 04:a också efter en krock med rådjur & marksyning

drog åt alla muttar till grenröret & ljudet försvann nästan helt

så mitt tips är också att kolla avgasläcka

Och min Gixxer lät så efter att en fläns till grenröret sprack mitt itu. Så jag stämmer in i kören: kolla avgaset, hela vägen. :)

Har haft isär halva hojen idag och dragit åt allt, kändes som om grenröret skulle vara boven eftersom vissa gick så pass lätt men bättre blev det inte...

Finns det några knep för att lokalisera ett läckage på avgassystemet? Inga tecken såsom oljefukt eller dyl hittade jag inte heller..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti