R1, Skillnader i körbarhet Fugge VS Insprutarna?

Mr_M5

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Yamaha R1 -09 Black Edition...
Nu blir det en R1:a för mig, men jag undrar hur ni som kört lite olika R1:or upplever dessa, dvs är det stora skillnader på Förgasarhojarna jämfört mot -02 -03:or, samt de "nya" -04 och 05:orna? Körbarhet? Karaktär på Insprutarna? Storleksmässigt på de olika R1:orna? Tacksam för lite olika synpunkter, mvh Kimmen. :yoparty

Mr_M5 skrev:
Nu blir det en R1:a för mig, men jag undrar hur ni som kört lite olika R1:or upplever dessa, dvs är det stora skillnader på Förgasarhojarna jämfört mot -02 -03:or, samt de "nya" -04 och 05:orna? Körbarhet? Karaktär på Insprutarna? Storleksmässigt på de olika R1:orna? Tacksam för lite olika synpunkter, mvh Kimmen. :yoparty

Jag har en 99'a med fugge, har provat några nyare med insprut. Kort sammanfattat är en insprutsretta lenare och "snällare" än min förgasarhoj. Inte samma känsla av kick när man passerar 7k+ varv. Dock så är insprutshojjarna starkare på lågvarven än en förgasarretta.

Jag tycker även att min retta kan upplevas som längre och tyngre än de nyare modellerna.

Men kom ihåg, med en retta oavsett fugge eller insprut, har du mer effekt än du någonsin kommer kunna hantera, så oroa dig inte för att du skulle komma på efterkälken med en fuggehoj.

För att citera ett känt uttalande på r1-forum.com:
"Five things u need to master when driving a R1; throttel control, throttel control, throttel control, throttel control, throttel control".

/F

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...