r1 setup

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Hej, vad har ni för setup på framgaffeln?. Jag har en r1-99 som äter framdäck (supercorsa pro), efter två bandagar är corden nästan synlig och framhjulssläppen börjar komma :gnissla. Har ett luftryck på 2,3.

MVH Fredrik

Fighter skrev:
Hej, vad har ni för setup på framgaffeln?. Jag har en r1-99 som äter framdäck (supercorsa pro), efter två bandagar är corden nästan synlig och framhjulssläppen börjar komma :gnissla. Har ett luftryck på 2,3.

MVH Fredrik

R1 -00

Jag kör med "normal" inställning enligt boken. ett eller två snäpp hårdare förspänning, dvs förhållandevis lite förspänning mot vad de flesta verkar köra

Lufttryck 2,0 - 2,1

/ Micke

hur såg bakdäcket ut??
och vad använder du för däck (bak)

Goodstuff skrev:
Har du kollat att gaffeln är fräsch gällande oljenivå och kvalité.

Helt rätt...kolla oljan! I min R1-99 (som inhandlades i år) var gaffeloljan aldrig bytt. Det blev en helt ny hoj med lite fräsch Öhlinolja :tummenupp

Goodstuff skrev:
Har du kollat att gaffeln är fräsch gällande oljenivå och kvalité.

Jag köpte hojen förra hösten och dåvarande ägare sa att han hade haft den inne (på våren) på service, då hade de bytt alla packningar och olja så jag tror att det ska vara ok men jag ska kolla det i vinter när jag får tid.

obruT skrev:
hur såg bakdäcket ut??
och vad använder du för däck (bak)
Bak däcket ser bra ut, helt normalt slitet (lagom ruggat). Jag kör med ett hårdare bakdäck (perelli dragon strada) som funkar fint för mig, när det blir varmt har det bra grepp och man får nästan aldrig släpp.
Hojen har bak näst intill orginal settning som funkar fint.

Fighter skrev:
Jag köpte hojen förra hösten och dåvarande ägare sa att han hade haft den inne (på våren) på service, då hade de bytt alla packningar och olja så jag tror att det ska vara ok men jag ska kolla det i vinter när jag får tid.

Byt olja direkt! :tummenupp

Det är nog en bra idé att byta olja för då vet du att den är fräsch och att det är rätt mängd. På två säsonger samlar oljan upp mer skit och vatten än man kan tro. Inte så dyrt att byta heller. Kolla med www.wemi.nu tex. så fixar de det.

Fighter skrev:
Man kanske får göra det så att man får någon ordning på det, men först ska jag pröva att ställa gaffeln som du pm:a om.

Istället för att kasta bort framdäck på att testa en dag till så hade jag bytt olja innan jag testade på nytt. Som Goodstuff säger så hinner det hända en hel del med oljan på två säsonger, och det är inte så dyrt att byta heller. Jag sparade själv en jäkla massa pengar på att köpa en ny öhlinare bak jämfört mot att fortsätta förstöra bakdäck!

oscar skrev:
Istället för att kasta bort framdäck på att testa en dag till så hade jag bytt olja innan jag testade på nytt. Som Goodstuff säger så hinner det hända en hel del med oljan på två säsonger, och det är inte så dyrt att byta heller. Jag sparade själv en jäkla massa pengar på att köpa en ny öhlinare bak jämfört mot att fortsätta förstöra bakdäck!

Är det svårt att byta själv? jag antar att man måste plocka bort gafflarna och så men hur är det med själva gaffeln? ska man plocka isär den helt eller räcker det ned att öppna den och ta bort fjädern, hälla ut den gammla oljan för att sedan hälla på nytt. Ska man mäta med fjädern i eller ur? hur mycket ska det vara i varje gaffelben? tack på förhand.

MVH Fredrik

Fighter skrev:
Är det svårt att byta själv? jag antar att man måste plocka bort gafflarna och så men hur är det med själva gaffeln? ska man plocka isär den helt eller räcker det ned att öppna den och ta bort fjädern, hälla ut den gammla oljan för att sedan hälla på nytt. Ska man mäta med fjädern i eller ur? hur mycket ska det vara i varje gaffelben? tack på förhand.

MVH Fredrik
Det finns säkert en verkstadshandbok till R1:an på nätet. DÄr borde svar på frågorna finnas. Ska inte vara så svårt att göra om man inte har tummen mitt i handen och rätt verktyg. Exakt hur R-1:an är vet jag inte.

Da Weasel skrev:
Helt rätt...kolla oljan! I min R1-99 (som inhandlades i år) var gaffeloljan aldrig bytt. Det blev en helt ny hoj med lite fräsch Öhlinolja :tummenupp

vilken öhlinsolja använde du? de har ju från SAW 5W till 15W.
Någon direkt fördel med 5W till 15W?.

Fighter skrev:
vilken öhlinsolja använde du? de har ju från SAW 5W till 15W.
Någon direkt fördel med 5W till 15W?.

Kommer tyvärr inte ihåg vilken SAW :va

Ska du byta gaffelolja själv så kan det vara bra att tanka hem servicemanualen från denna länk:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=22922#post22922

Där står bl a rätt oljmängd.

Är egentligen inte svårt att byta själv...bara lite kladdigt.

1. Montera bort gaffelbenen.

2. Lossa insektarn i botten av gaffel. Du behöver nog en mutterpicka till det.

3. Skruva loss locket (ovansidan) på gaffelbenet o töm ut oljan. Du kan ju alltid mäta mängden olja du häller ut så vet du ungefär hur mycket du ska hälla i igen. Inte så exakt kanske, men det funkar. Glöm inte att trycka ihop fjädringen en massa gånger så att all olja trycks ur. Måste även göras efter du fyllt på med ny (innan du skruvar ihop gaffeln)

Skulle du tycka att gaffeln känns för hård/lös efter oljebytet är det bara att skruva upp locket på ovansidan o suga ur lite olja/fylla på.

Om jag missat nåt eller förklarat lite virrigt så får ni andra gärna komplettera med info =)

Lycka till

Tack alla för svaren, det ska nog gå att fixa till gaffel iallafall tack vare er :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

Back