R1/r6

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
Jag ska köpa ny hoj nu snart. Har kollat runt lite efter en R1 eller R6 har dock ej bestämmt mig för vilken av dom det blir. Har därför lite frågor angående problemen på dom tidiga R1:orna.

Har hört att det va lite cyllinder problem på dom, stämmer det? Och hur vet man att det är fixat på en hoj?

Hade man samma problem med R6?

Finns det några speciella fel på R1/R6 som är vanliga och kan bli dyra?

Eller ska man passa sig för att köpa någon speciell årsmodell?

#78# skrev:
Har hört att det va lite cyllinder problem på dom, stämmer det? Och hur vet man att det är fixat på en hoj?
Cylinderproblem vet jag inget om, men kopplingskorg vet jag kunde strula på -98 men det var garantiåtgärd på dom. Ska vara 2 * instansade efter ramnumret.
Sen är det väl dom vanliga sporthojsproblemen, sliten 2:a och sånt. Kolla så att inte 2:an hoppar ur vid fullgas.

#78# skrev:
Hade man samma problem med R6?
Nej, men möjligtvis växellådan du kan kolla här också
#78# skrev:
Finns det några speciella fel på R1/R6 som är vanliga och kan bli dyra?
Eller ska man passa sig för att köpa någon speciell årsmodell?
Ska inte vara nåt annat speciellt vad jag vet.

Det var någon garantiåtgärd på tidiga R1: or vad gäller växellådan också. Minns ej exakt vad det rörde sig om (någon ?) - en vek detalj som inte höll måttet i alla fall. Maskinerna har ofta gått ganska hårt, så man får hålla utkik efter läckande packboxar, slitna drivpaket, glapp i styrlager o.d. En del har råkat ut för lagerhaveri på både fram- och bakaxel. Åldern på hojen har annars inte så stor betydelse, utan det är milen, hur väl den servats och hur misshandlad den är. Kolla lite i R1/R6-tråden och mek-forumet...

Personligen gillar jag förgasare (lätt att meka med själv och fin känsla) framför insprut, men de allra senaste hojarna är det ett jäkligt fint klipp i. Utvecklingen går också framåt vad gäller fjädring, chassi och så. Men en 98:a eller 99:a t.ex. är ingen dålig hoj det heller och man får dem för en spottstyver. Försäkringen är inte så blodig heller tycker jag (...som bor på landet :) ).

Valet mellan R6 eller R1 är mest en personlig smakfråga. R6 är lite lättare och smidigare, men med klenare vrid och toppeffekt - dock inte något sagt om att R1:an egentligen är klumpig - den är väldigt mycket smidigare än de flesta standardhojar (bara några få av de andra extrema sportcyklarna är jämbördiga).

Några få reflektioner i övrigt: sintrade bromsbelägg fram ger bättre klipp i frambromsen - originalbeläggen håller inte riktigt måttet. Stålomspunna slangar förbättrar känslan ytterligare. Ett högre kåpglas minskar påfrestningen på halsmusklerna om man planerar att köra länge över 200 knyck (alternativt gå på gym och träna :D ). Styrdämpare minskar risken för allvarliga styrfladder om man pressar hojen hårt ut ur kurvor eller vid ojämnt underlag (eller slangar lite slarvigt).

Köp! Du kommer säkert inte att ångra dig :tummenupp

Nej inget i växellådan har varit garantisak.
Inga cylinderfel heller.
Det var som sagt kopplingen på 98orna.

Smågrejor som stödbult och lite sånt har dock bytts på vissa tidiga årsmodeller.

Skillnaden, hehe, tja hur kör du?
Gillar du varva o växla ta en R6, vill du köra minst lika fort men på färre växlar och lägre varv R1, den är grymt mycket starkare än R6.

Båda har dock prestanda som räcker till.

Vanliga fel speciellt på R1 är 2ans växel, den hoppar ur, prova att acca full gas på växeln genom registret och motorbromsa häftigt, den ska inte falla ur, för isf väntar delning av motorn och byte av delar inuti.

De kan dra lite olja har jag hört, beror till viss del på vilken olja du kör på, tunn helsyntet olja ger riklig förbrukning och ständigt lysande nivålampa.

Last edited:
Tackar för era svar och åsikter. Det lutar nog faktiskt mest åt en 6:a i alla fall. Faan det är ju svårt detta, det finns mycket man vill ha. Men budgeten ligger bara på 60k för närvarande

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D