R1 Oljebyte.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Tja, ska byta olja och filter nu innan jag lämnar hojen för vintern.

Står i boken att 2.9 liter olja går i när man även byter filter (har köpt 3).
Vet dock att dom på Yamaha Center brukar fylla på mer? Är inte det skadligt för packningar?

Hur som helst vad rekommenderar ni?

mvh,,
Thomas

Fyll på det som står i boken och kolla sedan att det inte e för lite bara, isåfall fyll på så du ligger bra mellan max och min.

Jo jag utgår från rekommenderat.

Däremot undrar jag om det YC gör verkligen är bra för motorn? Dom fyller över max med tanke på wheelies eller nåt liknande sa dom iaf (dom hade fyllt över på en polares dåvarande r6:a). En bil tar skada om man fyller på så mycket men hur blir det med hoj? Måste väl bli ett lika högt om inte högre med tanke på varvtalen på en hoj?

mvh,,

Jag fyllde på 2.7 sist. Då låg det precis mellan max och min. Glöm inte att hälla i typ nån deciliter i filtret.
Lycka till

Såja då var det gjort. Förutom att någon smart hade tokrundat (och på det skruvat fast skiten så in i helvete) dom två stora skruvarna till bottenkåpan så var det lätt gjort som fan.

Fyllde i alla 3 flaskor förutom det lilla som hamnar i botten på dom, så det gick väl in uppskattningsvist 2.9 liter.

Kan lägga in en följdfråga. Om oljan är gammal (dock inte använd mycket) kan det orsaka att växlarna blir lite svåra att få i? Körde en sväng innan bytet och då fungerade allt perfekt, men i somras när jag körde mycket så blev det lite hoppigt ibland.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D