R1 och R6-tråden!

Och vem blev till slut tvungen att köpa de spretans R6-kåpdelarna jag länkade till ett par inlägg upp? Tjaa, någon måste ju axla ansvaret som Orginalhojarnas Beskyddare. Även om det är trångt i mitt förråd.


Tack Brutale för en fin affär! :tummenupp
 
Vet någon om Yamaha R1 och Fazer 1000 årsm -01 har likadant avgassystem? Är på jakt efter ett slipon till min Fazer men det är lättare att hitta beg slipon från R1'or.
 
Håller på att serva en R6 -08 mer eller mindre enligt OEM servicemanual. Förstår jag rätt att dom rekommenderar luftfilterbyte efter 4000 mil?! Och inget tvättande emellan heller om jag läser rätt? Nu 2300 mil och kolsvart...
 
Håller på att serva en R6 -08 mer eller mindre enligt OEM servicemanual. Förstår jag rätt att dom rekommenderar luftfilterbyte efter 4000 mil?! Och inget tvättande emellan heller om jag läser rätt? Nu 2300 mil och kolsvart...
Jo du läser rätt, konstigt intervall.
I servicemanualen står det dock annorlunda:

20190826_160811.jpg
 
Hej,
Är det någon som har en beg R1 04-06 motor till salu? Eller löst topplock?
Tacksam för alla svar här eller PM.
:smasha
 
Blev med R1a idag, en -99 med 4100 mil på mätaren :) lite av en projekthoj, varvräknaren fungerar inte, hastighetsmätaren fungerar ibland men oftast inte etc... :hihi men sjukt kul hoj att köra, går klockrent I motor/låda! :yoparty lite godis såsom helsystem, öhlinare bak, styrdämpare med mera :)

DSC_1099.jpgDSC_1101.jpgDSC_1100.jpgDSC_1103.jpg

Dock en sak som känns lite oroväckande... Märkte när jag närmade mig hemmet och fastnade I stadstrafiken att tempen går upp rätt rejält om man inte rör sig framåt... Noterade 104 grader på displayen som mest vid ett rödljus, dock tändes inte varningslampan för temp/olja så jag tror inte den kokade... Under körning ligger den runt 85 grader tror jag. Är det normalt att den går såpass varmt bara för att man blir stående ett par sekunder? :va kylaren har ju ingen fläkt så att det är skillnad på luftgenonströmning under körning och vid stillastående förstår jag ju, men det borde väl inte gå från stadig arbetstemp till över 100 grader så fort man kör genom stan? :va
 
Ja lite äldre och fina R1 är mycket prisvärda. Kostar mycket mindre än en gammal Zundappmoppe och går helt okey.
 
Dock en sak som känns lite oroväckande... Märkte när jag närmade mig hemmet och fastnade I stadstrafiken att tempen går upp rätt rejält om man inte rör sig framåt... Noterade 104 grader på displayen som mest vid ett rödljus, dock tändes inte varningslampan för temp/olja så jag tror inte den kokade... Under körning ligger den runt 85 grader tror jag. Är det normalt att den går såpass varmt bara för att man blir stående ett par sekunder? :va kylaren har ju ingen fläkt så att det är skillnad på luftgenonströmning under körning och vid stillastående förstår jag ju, men det borde väl inte gå från stadig arbetstemp till över 100 grader så fort man kör genom stan? :va

Min gamla -01:a låg över hundra grader hela tiden när man köp i köer. Speciellt om man fåll på lite och sen fastnade i trafiken. Har dock för mig att min hade fläkt men det kanske var någon gixxer jag tänker på. Om inte så borde det inte vara omöjligt att få dit en sån kan man tycka.
 
Ja lite äldre och fina R1 är mycket prisvärda. Kostar mycket mindre än en gammal Zundappmoppe och går helt okey.

Definitivt, jag tyckte jag fick ett grymt bra pris (låg ute för 25 men lyckades pruta ett par tusen på grund av varv-/hastighetsmätarfelen och lite annat smått) och det tycker iallafall jag är riktigt bra value for money :tummenupp
 
Min gamla -01:a låg över hundra grader hela tiden när man köp i köer. Speciellt om man fåll på lite och sen fastnade i trafiken. Har dock för mig att min hade fläkt men det kanske var någon gixxer jag tänker på. Om inte så borde det inte vara omöjligt att få dit en sån kan man tycka.

Åfan, kanske inget att oroa sig för då? :va jag läste någonstans att fläkten ska gå igång (om man nu har en, kanske fanns på 01 men inte 99?) vid 107 grader så det kanske är helt normalt att tempen stiger såpass högt såpass fort när man står still...
 
Provkörde en R1 idag... borde inte ha körkort :gnissla:banana

Vill köpa men en del av mig säger jag ... kommer förlora körkortet eller mer att köpa en sådan här och köra gata. Ansvarsfull körning liksom, nope. Men kul :jisses

r1.jpg
 
Blev med R1a idag, en -99 med 4100 mil på mätaren :) lite av en projekthoj, varvräknaren fungerar inte, hastighetsmätaren fungerar ibland men oftast inte etc... :hihi men sjukt kul hoj att köra, går klockrent I motor/låda! :yoparty lite godis såsom helsystem, öhlinare bak, styrdämpare med mera :)

View attachment 450460View attachment 450461View attachment 450462View attachment 450463

Dock en sak som känns lite oroväckande... Märkte när jag närmade mig hemmet och fastnade I stadstrafiken att tempen går upp rätt rejält om man inte rör sig framåt... Noterade 104 grader på displayen som mest vid ett rödljus, dock tändes inte varningslampan för temp/olja så jag tror inte den kokade... Under körning ligger den runt 85 grader tror jag. Är det normalt att den går såpass varmt bara för att man blir stående ett par sekunder? :va kylaren har ju ingen fläkt så att det är skillnad på luftgenonströmning under körning och vid stillastående förstår jag ju, men det borde väl inte gå från stadig arbetstemp till över 100 grader så fort man kör genom stan? :va

Grattis till kul hoj :tummenupp
Är kylfläkten borttagen?
Tempkontakt ska slå till vid 105°C +/- 3°C
104° är alltså inget konstigt i sammanhanget..

Vill man att fläkt ska starta tidigare beskrivs det en bit ner i denna tråden:
https://www.r1-forum.com/threads/cooling-fan.631364/#post-8783464
 
Grattis till kul hoj :tummenupp
Är kylfläkten borttagen?
Tempkontakt ska slå till vid 105°C +/- 3°C
104° är alltså inget konstigt i sammanhanget..

Vill man att fläkt ska starta tidigare beskrivs det en bit ner i denna tråden:
https://www.r1-forum.com/threads/cooling-fan.631364/#post-8783464

Tack! :tummenupp

Jag vet inte... Jag antog att den skulle ha en så jag försökte se efter, men jag tyckte mig inte kunna se något bakom kylaren... Och där satt ju såklart ingenting framför iallafall... Men jag medger att jag inte såg så bra där bakom så kanske bara missade den helt enkelt. Jag bara tyckte att den borde ha slagit igång när tempen gick över 100 men jag hörde ingenting och tempen fortsatte stiga tills jag kom ut ur stan och kunde gasa igen. Men jag kanske inte ens kom upp i tillslagstemp isåfall, skönt det. Blev lite orolig att jag köpt en båge som ska gå och koka i tid och otid så... :gnissla Tack för lugnande besked :tummenupp

Vill man att den ska slå till tidigare då? :va Om nu yamaha konstruerat systemet för att fungera på ett visst sätt kanske man inte ska bråka med det?
 
Tack! :tummenupp

Jag vet inte... Jag antog att den skulle ha en så jag försökte se efter, men jag tyckte mig inte kunna se något bakom kylaren... Och där satt ju såklart ingenting framför iallafall... Men jag medger att jag inte såg så bra där bakom så kanske bara missade den helt enkelt. Jag bara tyckte att den borde ha slagit igång när tempen gick över 100 men jag hörde ingenting och tempen fortsatte stiga tills jag kom ut ur stan och kunde gasa igen. Men jag kanske inte ens kom upp i tillslagstemp isåfall, skönt det. Blev lite orolig att jag köpt en båge som ska gå och koka i tid och otid så... :gnissla Tack för lugnande besked :tummenupp

Vill man att den ska slå till tidigare då? :va Om nu yamaha konstruerat systemet för att fungera på ett visst sätt kanske man inte ska bråka med det?

Om tempen stannade vid 104° borde fläkten ändå startat.
Har mest hört jänkarna klaga..

Körde 5000mil bana o touring med min -99a och det tillstötte inga problem pga hög temp :tummenupp

-07an jag har nu ligger i samma tempområde (fläkttillslag 103°C) och det har aldrig försvunnit någon kylvätska trots ganska långa tider på tomgång, bl,a autobahnköer förra sommaren (svinvarmt) :tummenupp
 
Om tempen stannade vid 104° borde fläkten ändå startat.
Har mest hört jänkarna klaga..

Körde 5000mil bana o touring med min -99a och det tillstötte inga problem pga hög temp :tummenupp

-07an jag har nu ligger i samma tempområde (fläkttillslag 103°C) och det har aldrig försvunnit någon kylvätska trots ganska långa tider på tomgång, bl,a autobahnköer förra sommaren (svinvarmt) :tummenupp

Jag tror inte den var på 104 någon längre stund, jag vet bara att jag noterade 104 i displayen som högst strax innan jag kom ut på större vägar och kunde komma upp i hastighet igen. Från det att den klättrade raskt upp från 90 och över 100 så blev jag smånervös och tänkte "nu kokar den, satan också", men jag tror inte den höll de temperaturerna så länge. Och när jag väl kunde gasa igen så sjönk det ganska omgående ner till 95 ca och sedan ner mot 85 på motorvägen. Men du kan ha rätt, får kolla noggrannare och lyssna noggrannare nästa gång och se om jag har någon fläkt som startar :) Men tack för infon som sagt, då vågar jag ge mig ut och köra igen och kan sluta leta ny kylare/fläkt på ebay :D
 
Last edited:
Genom att kylaren är trycksatt kokar det i alla fall inte vid 104 grader. En del bilar har t.om. det värdet som reglerad kylvattentemp vi crusing och sedan ändras det vid full last så att motorn arbetar kallare då.
 
Jag tror inte den var på 104 någon längre stund, jag vet bara att jag noterade 104 i displayen som högst strax innan jag kom ut på större vägar och kunde komma upp i hastighet igen. Från det att den klättrade raskt upp från 90 och över 100 så blev jag smånervös och tänkte "nu kokar den, satan också", men jag tror inte den höll de temperaturerna så länge. Och när jag väl kunde gasa igen så sjönk det ganska omgående ner till 95 ca och sedan ner mot 85 på motorvägen. Men du kan ha rätt, får kolla noggrannare och lyssna noggrannare nästa gång och se om jag har någon fläkt som startar :) Men tack för infon som sagt, då vågar jag ge mig ut och köra igen och kan sluta leta ny kylare/fläkt på ebay :D

Är nog lugnt, de nyare startar inte fläkten förrän en bit över 100, typ 103-104 eller så(minns ej exakt)och det är som det ska, drar tempen iväg över 110 eller så är det dags att stanna och kolla kanske.
Har du ingen fläkt och tänker dig köra gata så är det en bra idé att skaffa en, är det bana som gäller så skruva bort den istället då den kan skava hål på kylaren om den går emot efter en avåkning och startar.

Välkommen in i den enda riktiga R-familjen, R1/R6! :tummenupp
 
Är nog lugnt, de nyare startar inte fläkten förrän en bit över 100, typ 103-104 eller så(minns ej exakt)och det är som det ska, drar tempen iväg över 110 eller så är det dags att stanna och kolla kanske.
Har du ingen fläkt och tänker dig köra gata så är det en bra idé att skaffa en, är det bana som gäller så skruva bort den istället då den kan skava hål på kylaren om den går emot efter en avåkning och startar.

Välkommen in i den enda riktiga R-familjen, R1/R6! :tummenupp

Han jag köpte den av nämnde att ägaren innan honom hade kört en del bana med hojen, kan ju vara så att han monterat bort fläkten (om jag nu har rätt i att där inte sitter någon) av den anledningen isåfall... Jag ska kika efter lite mer noggrant nästa gång och är det så att den faktiskt saknas ska jag fixa en, blir garanterat mest gata för min del så det vill jag ju gärna ha :)

Tack så mycket :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top