R1 och R6-tråden!

Tycker ni att en r1a funkar som nybörjar cykel ?

det är ingen hoj för nybörjare!
ok om du tycker dom ser coola ut och rör på sig bra,antar att du har sett och hört en R1a live?
jag förstår om du blir såld ;)

men du måste skaffa erfarenhet innan du köper en.
det är inte bara att gaaasa på,det krävs fysisk aktivitet på hojen för att köra säkert.
 
Funkar absolut som första hoj bara man kommer ihåg att första året är det JÄ*******GT stor risk att klota. Dra gärna iväg till Mittsverige eller den nya banan i Fällfors och känn på hojen så snart som möjligt under någorlunda säkra former så ska du se att det går bra :tummenupp


Låter ju bra :) men hur är de med efftekten i domdär ? för vissa tycker r6an är svårare att åka med för den lever mest på toppvarv medans r1an har jämnare och såklart råare register eller har jag helt fel ?
Är ju nära till fällfors så man kanske åker dit en sväng nån dag :)
 
det är ingen hoj för nybörjare!
ok om du tycker dom ser coola ut och rör på sig bra,antar att du har sett och hört en R1a live?
jag förstår om du blir såld ;)

men du måste skaffa erfarenhet innan du köper en.
det är inte bara att gaaasa på,det krävs fysisk aktivitet på hojen för att köra säkert.

Eftersom jag inte har nån aning om hur man svarar på 2 samtidigt så ber jag så mycke om ursäkt för de.

Är helt såld efter jag åkt en 05as r1 fighter och även prövat den lite ;)
Antar dock att r1an är väldigt svårkörd för en nybörjare i trafik och i ev risksituationer.
 
Låter ju bra :) men hur är de med efftekten i domdär ? för vissa tycker r6an är svårare att åka med för den lever mest på toppvarv medans r1an har jämnare och såklart råare register eller har jag helt fel ?
Är ju nära till fällfors så man kanske åker dit en sväng nån dag :)

Nu är det ju inte bara att åka dit utan det måste ju vara på någon av bandagarna för mc. Du får kolla lite med folk i schtaan om de vet när det är körningar där. SVMC har ju kurser där vilket rekommenderas varmt.
Effekten i alla sporthojar är brutal vilket innebär att det oftast går på tok för fort när man inser att det är dags att bromsa och då kan det gå illa för att man låser framhjul eller liknande. Ta't lugnt i början innan du lärt känna hojen (om det nu blir en sån alltså) :)
 
Antar dock att r1an är väldigt svårkörd för en nybörjare i trafik och i ev risksituationer.

nja dom är ju byggda för effekten
sen beror det på hur mycket du gasar iofs

men du kommer att bli förvånad över hur snabbt kurvorna dyker upp med en R1a ;)
som sagt det är inte bara att gasa,det gäller att få ner hastigheten också...helst INNAN kurvorna ;)

Tar nog 3-5 minuter att få bort.

tog bort luftfiltret och det var ju skitigt som fan
troligen orignal från 2005.

då är det väl ide att skaffa K&N filter antar jag
vad blir skillnaden med ett sånt? högre insugsljud? mer effekt ihopp med slip-on systemet?

sist men inte minst: vart köper man K&N filter billigast till en R1-05?
är det Ebay som gäller
 
Last edited:
Låter ju bra :) men hur är de med efftekten i domdär ? för vissa tycker r6an är svårare att åka med för den lever mest på toppvarv medans r1an har jämnare och såklart råare register eller har jag helt fel ?
Är ju nära till fällfors så man kanske åker dit en sväng nån dag :)

Jag upplever som R1:a som väldigt lättkörd. Den har ett rakt och fint register och levererar bra med krut även under 7000 varv vilket gör att man kan åka snällt med den om man vill. Men över 8000 varv så bär det ju iväg duktigt, så det gäller att ha tungan rätt i munnen!
Jag hade inte kört MC på 10 år när jag köpte min. Jag är nu 35 år och är inne på min tredje säsong med den. Jag har kört 1200 mil gata och ett antal bandagar i ganska högt tempo, men jag har fortfarande en ruggig respekt för cykeln och tar det piano nästan jämt. Har man skallen med sig när man kör så är det ingen fara. Har man inte skallen med sig så dör man på en sur 500cc också.

nja dom är ju byggda för effekten
sen beror det på hur mycket du gasar iofs

men du kommer att bli förvånad över hur snabbt kurvorna dyker upp med en R1a ;)
som sagt det är inte bara att gasa,det gäller att få ner hastigheten också...helst INNAN kurvorna ;)



tog bort luftfiltret och det var ju skitigt som fan
troligen orignal från 2005.

då är det väl ide att skaffa K&N filter antar jag
vad blir skillnaden med ett sånt? högre insugsljud? mer effekt ihopp med slip-on systemet?

sist men inte minst: vart köper man K&N filter billigast till en R1-05?
är det Ebay som gäller

Jag köpte mitt från en nätbutik här i Sverige. Det skiljde i princip ingenting i pris jämfört med Ebay om man räknade in frakt och tull + moms. Tror det landade på straxt under 900 kronor.
 
Jag upplever som R1:a som väldigt lättkörd. Den har ett rakt och fint register och levererar bra med krut även under 7000 varv vilket gör att man kan åka snällt med den om man vill. Men över 8000 varv så bär det ju iväg duktigt, så det gäller att ha tungan rätt i munnen!
Jag hade inte kört MC på 10 år när jag köpte min. Jag är nu 35 år och är inne på min tredje säsong med den. Jag har kört 1200 mil gata och ett antal bandagar i ganska högt tempo, men jag har fortfarande en ruggig respekt för cykeln och tar det piano nästan jämt. Har man skallen med sig när man kör så är det ingen fara. Har man inte skallen med sig så dör man på en sur 500cc också.

Tackar för svaret!
Jag ska fara och kika på en polares 05a och fundera lite hur jag vill göra, lär ju förvisso gå lite lugnare med strypsats och den kan man väll åka med 1-2v innan så man lär känna hojjen och tar bort den när man känner att man behärska den. Men jag är mest orolig att den blir för lång eftersom jag kommer åka den fightad och jag är ingen som vill åka i 300blås efter e4an direkt. tycker de är mest fint att ba kunna glida me polarna men sen även leka av sig när man har möjligheter till de.
MVH
 
Tja, någon i Storgöteborg/ Västra götaland som kan montera dit en motor till R6: -00? mot ersättning, hjälper även till om jag behövs!

PM:a om du kan montera!

Ha det gött allihop! :2cool

Någon där ute?:confused:
 
Last edited:
Jag köpte mitt från en nätbutik här i Sverige. Det skiljde i princip ingenting i pris jämfört med Ebay om man räknade in frakt och tull + moms. Tror det landade på straxt under 900 kronor.

blir det nån märkbar skillnad på insugsljud och effekt med K&N filtret? eller är det fortfarante mapping som måste till?
har ett Akra Slip-On

Edit: ev effektökning skiter jag totalt i
det räcker bra som det är :)
däremot lite fräckare insugsljud vore ju nåt

funderar mest på om det är värt 900:- jämfört med 300 för ett org filter

Har man inte skallen med sig så dör man på en sur 500cc också.

Word!
 
Last edited:
Tackar för svaret!
Jag ska fara och kika på en polares 05a och fundera lite hur jag vill göra, lär ju förvisso gå lite lugnare med strypsats och den kan man väll åka med 1-2v innan så man lär känna hojjen och tar bort den när man känner att man behärska den. Men jag är mest orolig att den blir för lång eftersom jag kommer åka den fightad och jag är ingen som vill åka i 300blås efter e4an direkt. tycker de är mest fint att ba kunna glida me polarna men sen även leka av sig när man har möjligheter till de.
MVH

Den kan nog vara lite lång kanske... Det sägs ju att R1 av modell 04-06 är lite större än konkurrenterna, och att man sitter ganska framåtlutat är ju ingen överdrift! Testa så känner du väl.

blir det nån märkbar skillnad på insugsljud och effekt med K&N filtret? eller är det fortfarante mapping som måste till?
har ett Akra Slip-On

Edit: ev effektökning skiter jag totalt i
det räcker bra som det är :)
däremot lite fräckare insugsljud vore ju nåt

funderar mest på om det är värt 900:- jämfört med 300 för ett org filter

Tror inte att det blir någon märkbar skillnad i insugsljud. Jag bytte trattar samtidigt och har ett helt annat insugsljud, men jag tror att det beror mer på trattarna. Det blir nog ingen märkbar skillnad i effekt heller, men jag kör alltid med K&N-filter på mina fordon eftersom jag gillar att man kan tvätta dem när de blir skitiga och att de flödar minst lika bra som original (ofta bättre).
 
Tjena, är nu ny ägare till en r6 2007. :krama

Men jag behöver en strypning till 25 kw eftersom jag bara är 18. Jag kollade med mc-magasinet och de hade inte strypning till r6 2007 r12 :huvet

något förslag på vart jag kan hitta?!

(edit)

Mc-kompaniet
 
Last edited:
Tjo. Jag har en R6-03 och är på jakt efter en liten smäcker ljuddämpare (typ akrapovic megaphone eller liknande). Men det verkar ju inte finnas till äldre modeller av R6. Skulle ljuddämpare till 06an och framåt passa till min hoj eller är det helt andra dimensioner på avgasrör?
 
Tjenare! Någon som vet vad en svensk såld Yamaha r1 2008 har för modell nr när man kollar på sprängskisser? Finns ju några att välja mellan!
Yzfr1xb yzfr1xcb yzfr1Xcl yzfr1xcr yzfr1xl yzfr1xr.
Mvh Micke.
 
Tjenare! Någon som vet vad en svensk såld Yamaha r1 2008 har för modell nr när man kollar på sprängskisser? Finns ju några att välja mellan!
Yzfr1xb yzfr1xcb yzfr1Xcl yzfr1xcr yzfr1xl yzfr1xr.
Mvh Micke.
 
Tja!

Någon som vet om man kan hitta i Sverige sådana framblinkers som man integrerar i kåpan (flush mounts heter dom väl) färdiga med motstånd? Alltså bara bolt-on.. Till en r6 -09

/Micke
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top