R1 och R6-tråden!

Mycket möjligt att den varit felmonterad. Jag satte dit den som jag tyckte att den passade bäst ihop med de tillbakaflyttade fotpinnarna förra sommaren. Men den har hållit bra en säsong inklusive fyra bandagar. Skumt att den gav upp nu när jag äkte och smög lite försiktigare efter vintern. Körnslaget för jag ta och kolla upp. Det har jag missat.
Men varför skulle det ha någon betydelse om man satt den aningen annorlunda än original? Jag satte den ungefär vinkelrätt mot växelpinnen för att det gick lättast att växla då.

Kollade på min egna hoj & där är inget körnslag som på tidigare R1:or. Det enda jag kan tänka mig är att du antingen har satt växelarmen fel (så den hamnar i fel vinkel) eller att du har haft för kort slag på justerskruvarna på armen så att det har uppstått en brytning / belastning på själva armen vid växling och att den således har utmattats.
 
fan jag tycker det är lite väl mycket ventilknackande på R1an.
skramlaha eller :)?

det hörs rätt så tydligt när man kör lugnt i ca 50kmh inte annars

hojen har gått 950mil och har den värsta Castrol oljan för 950kr
är det normalt med lite ventilknackande eller bör man oroa sig?

den går bra som fasen men det är just ventilknackandet jag stör mig på.
kanske är dags att vänja sig ;)

Häll i halvsyntet istället så slamrar den mindre. Inte lönt att skämma bort den med olja för 950 kr! Det är även lätt å tro att det är ventilerna som låter när det är igentligen är ventilen i grenröret som behöver justeras.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=240098

/Masonit
 
Last edited:
Kollade på min egna hoj & där är inget körnslag som på tidigare R1:or. Det enda jag kan tänka mig är att du antingen har satt växelarmen fel (så den hamnar i fel vinkel) eller att du har haft för kort slag på justerskruvarna på armen så att det har uppstått en brytning / belastning på själva armen vid växling och att den således har utmattats.

Jag misstänker att konstruktionen på mina tillbakaflyttade fotpinnar kan ha ett finger med i spelet. Länkaget från fotpinnarna till växelarmen går utanför ramen och fästs sedan i växelarmen via en flera centimeter lång distans. Detta gör att det blir en del vridmoment i växelarmen (kolla bilden jag lade upp på den trasiga armen så ser du distansen också).

Brukar alla kit med tillbakaflyttade raceväxlade fotpinnar ha så? Jag hade föredragit om man istället använde sig av hålet i ramen för länkagepinnen sin det är original.
Fotpinnarna skulle ha behövt konstrueras lite annorlunda iofs, men det borde inte vara svårt.
 
Jag misstänker att konstruktionen på mina tillbakaflyttade fotpinnar kan ha ett finger med i spelet. Länkaget från fotpinnarna till växelarmen går utanför ramen och fästs sedan i växelarmen via en flera centimeter lång distans. Detta gör att det blir en del vridmoment i växelarmen (kolla bilden jag lade upp på den trasiga armen så ser du distansen också).

Brukar alla kit med tillbakaflyttade raceväxlade fotpinnar ha så? Jag hade föredragit om man istället använde sig av hålet i ramen för länkagepinnen sin det är original.
Fotpinnarna skulle ha behövt konstrueras lite annorlunda iofs, men det borde inte vara svårt.

Jag hade mina racepinnar monterade så i flera år utan problem, alltså med växelförarmen utanför ramen istf igenom. Den armen var också längre än orginal.
 
Är inte helt säker på att detta är rätt ställe att fråga men jag chansar; är det någon som har en bromspedal som passar en R1 -00 (om jag fattat saken rätt så borde 98-01 pedaler passa) liggandes?

Tackar
j
 
..

Har en annons på orginal pedalset både broms och växel till bud ....

Är inte helt säker på att detta är rätt ställe att fråga men jag chansar; är det någon som har en bromspedal som passar en R1 -00 (om jag fattat saken rätt så borde 98-01 pedaler passa) liggandes?

Tackar
j
 
Ny Medlem :)

Hej hej SH!

Jag är nybliven hojägare och medlem här på SH, och tänkte ta chansen att säga hej och berätta lite om mig själv.

Micke heter jag, 25 år.. Köpte nyss en blå R6a -09 på Bike Trollhättan med 0 mil på mätaren. Riktigt skönt med en ny maskin måste jag säga :)

Jag har inte kört hoj sedan jag var runt 17 då jag hade en Yamaha RD 125, men nu blev suget för stort så bilen såldes till förmån för hojen. Nu ska jag bara försöka fixa körkortet så fort som möjligt så att man hinner åka lite i sommar :)

När man ändå skriver så undrar jag om någon har någon skylthållare från bikersneed.se? Tänkte inhandla en då originalet ser... "inte så fint ut" :)
 
Hej hej SH!

Jag är nybliven hojägare och medlem här på SH, och tänkte ta chansen att säga hej och berätta lite om mig själv.

Micke heter jag, 25 år.. Köpte nyss en blå R6a -09 på Bike Trollhättan med 0 mil på mätaren. Riktigt skönt med en ny maskin måste jag säga :)

Jag har inte kört hoj sedan jag var runt 17 då jag hade en Yamaha RD 125, men nu blev suget för stort så bilen såldes till förmån för hojen. Nu ska jag bara försöka fixa körkortet så fort som möjligt så att man hinner åka lite i sommar :)

När man ändå skriver så undrar jag om någon har någon skylthållare från bikersneed.se? Tänkte inhandla en då originalet ser... "inte så fint ut" :)

Hej, Välkommen och grattis till en fin hoj! :)

Har ingen erfarenhet från Bikers Needs skylthållare, men köper du en så se till att det är en "Bolt-on" modell som även inkluderar skyltbelysning så slipper du krångel vid besiktning. R&G har en riktigt fin för ca 800kr.
 
Batteriet till r1 -07 heter YTZ10S men fick hem ett idag som heter YTZ10S-BS passar denna? antar att BS står för hur polerna står på batteriet.
Ska hämta hojen i helgen från vinter parkeringen, vill sätta i syran och ladda batteriet innan jag åker dit och kan kolla om det är rätt.
 
Finns det nåt att "hämta" i effektväg på en R1-03 med pc3 genom att modifiera eller öppna upp luftburken på någe sätt??
 
Hej hej SH!

Jag är nybliven hojägare och medlem här på SH, och tänkte ta chansen att säga hej och berätta lite om mig själv.

Micke heter jag, 25 år.. Köpte nyss en blå R6a -09 på Bike Trollhättan med 0 mil på mätaren. Riktigt skönt med en ny maskin måste jag säga :)

Jag har inte kört hoj sedan jag var runt 17 då jag hade en Yamaha RD 125, men nu blev suget för stort så bilen såldes till förmån för hojen. Nu ska jag bara försöka fixa körkortet så fort som möjligt så att man hinner åka lite i sommar :)

När man ändå skriver så undrar jag om någon har någon skylthållare från bikersneed.se? Tänkte inhandla en då originalet ser... "inte så fint ut" :)

Jisses va gott med en yamaha broder här i trakterna ! Finns lite bilder på min R6 08a i min profil för lite inspiration ! =)
 
Efter att ha "tappat" hela vänstra packboxen ur benet i lördags (jobbet gjort av RNMC i GBG) har jag återigen rivit framgaffeln. :banana Givetvis med en skön näradödenupplevelse som påföljd (på packboxtappet, inte rivningsarbetet...).

Har fått kallfot och ångest på R1an generellt och står med stor sannolikhet med en Ducce i näven snart. Någongång ska man ju bli mogen för en twin.

Borde kanske fått ut mer om jag sålt R1an privat (säkert 35-38kkr) men fick ett bud på 29-30kkr från en handlare i inbyte mot den Duccen jag trånar efter.

Dumdristigt? Kanske? Men gött att slippa mecket med Blocket och alla retards där ute. :tungan
 
Efter att ha "tappat" hela vänstra packboxen ur benet i lördags (jobbet gjort av RNMC i GBG) har jag återigen rivit framgaffeln. :banana Givetvis med en skön näradödenupplevelse som påföljd (på packboxtappet, inte rivningsarbetet...).

Har fått kallfot och ångest på R1an generellt och står med stor sannolikhet med en Ducce i näven snart. Någongång ska man ju bli mogen för en twin.

Borde kanske fått ut mer om jag sålt R1an privat (säkert 35-38kkr) men fick ett bud på 29-30kkr från en handlare i inbyte mot den Duccen jag trånar efter.

Dumdristigt? Kanske? Men gött att slippa mecket med Blocket och alla retards där ute. :tungan

Grattis till duccen! Du är snart tillbaka....
 
Efter att ha "tappat" hela vänstra packboxen ur benet i lördags (jobbet gjort av RNMC i GBG) har jag återigen rivit framgaffeln. :banana Givetvis med en skön näradödenupplevelse som påföljd (på packboxtappet, inte rivningsarbetet...).

Har fått kallfot och ångest på R1an generellt och står med stor sannolikhet med en Ducce i näven snart. Någongång ska man ju bli mogen för en twin.

Borde kanske fått ut mer om jag sålt R1an privat (säkert 35-38kkr) men fick ett bud på 29-30kkr från en handlare i inbyte mot den Duccen jag trånar efter.

Dumdristigt? Kanske? Men gött att slippa mecket med Blocket och alla retards där ute. :tungan

Vad har du handlat för ducati?
 
Vad har du handlat för ducati?
Inget är klart, men jag ligger nära en affär på en Ducati 1000 Sport 2006.

ducati-sport-classic.jpg
 
Batteriet till r1 -07 heter YTZ10S men fick hem ett idag som heter YTZ10S-BS passar denna? antar att BS står för hur polerna står på batteriet.
Ska hämta hojen i helgen från vinter parkeringen, vill sätta i syran och ladda batteriet innan jag åker dit och kan kolla om det är rätt.

Är det ett syra-batteri? Då ska du INTE ha det i din hoj eftersom alla batterier med syra alltid skall stå upprätt. Din hoj ska ha ett Gel-batteri.
 
Någon som har problem med tändningslåset efter några månaders avställning? Jag får ner nyckeln max 5mm i låset, har testat att spruta i lite 5.56 och rycka lite i styret men inget hjälper:mad:
Misstänkte först att någon försökt bryta låset eller sabbat på något sätt men ser inga märken så tror bara det kärvat.
Några tips någon?:va
 
Hej, Välkommen och grattis till en fin hoj! :)

Har ingen erfarenhet från Bikers Needs skylthållare, men köper du en så se till att det är en "Bolt-on" modell som även inkluderar skyltbelysning så slipper du krångel vid besiktning. R&G har en riktigt fin för ca 800kr.

Tack så mycket :)

Jag tänkte att man kanske inte behöver skyltbelysningen om bakljuset ändå lyser ner på skylten. Men det kanske inte får vara rött ljus?
 
Fotpinnar...

Någon som vet om en R1 01as orginal fotpinnar passar en 03a?

Även hur det ser ut mellan årsmodellerna...

Jag har en 03a just nu ej körbar pga ingen växelspak :(


//micke
 
Back
Top