R1 och R6-tråden!

Då var man tillbaka mot yamaha, funderar på att slå till på en av alla dessa r1 08:or som står nya hos handlare. Dels gillar jag emr utseendet pådem, ljudet och priset är minst 20-25 bättre än 09:orna. Vad tycker ni?

Är ju van vid en ganska vridstark motor på k5an, kommer jag tappa något där? Något man bör tänka på annars?

Hur är det med alla packningar o dylikt när en hojj står i 2 år utan att bli använd?

Tacksam för svar
 
Vill minnas att jag gav ca 500 kr för fram och bakhjulslager när jag bytte förra våren, kan kolla upp de. Jag köpte från sento då orginal som vanligt var pissdyrt!
Thanks! Misstänkte att det låg i den häraden.

Nu har jag dock fått fatt på en lackerare som kan maska naven, så att jag slipper byta mina väl fungerande lager. :tummenupp

Ta med lagren till en vanlig järnaffär å be om nya, max en hundring stycket...
Så hade det blivit, fast till Momentum.




@all, ingen som råkar ha en högerkåpa till en blåvit R1 '01? :näsblod
 
Last edited:
Då har man en nyinköpt R1 -05 som står i garaget o bara väntar på att snön skall försvinna:mad:
 
kanske värt att fråga,jag antar att det borde va glykol i kylaren på en orginal svensksåld r1 - 2007, eller har jag fel ?
 
nja tror inte det, iaf inte han jag köpte den av, hojjen har gjort ca 75mil och har inte ens kommit in på första servicen

Då är det garanterat glykol i den. Men för säkerhets skull kan du ju kolla nivån i expansionskärlet sm sitter bakom höger framkåpa (vill jag minnas). Är det grönfärgad vätska så är det glykol i systemet.
 
Ska man köpa en 08 eller en 09? Skiljer ju runt 20 papp, är det vöärt det?
Tänker lite att 09an nog inte rasar lika fort i värde som en 08a

Vad säger ni?
 
Återgående blinkers?

Per automatik är det standard på R1:or? Hade det på en gammal fzr 1000, den kände av antingen när ett visst antal meter hade passerats eller en viss tid, beronde på vilket som inträffade först.
 
Per automatik är det standard på R1:or? Hade det på en gammal fzr 1000, den kände av antingen när ett visst antal meter hade passerats eller en viss tid, beronde på vilket som inträffade först.

Nej, det är inte automatik.

Ska man köpa en 08 eller en 09? Skiljer ju runt 20 papp, är det vöärt det?
Tänker lite att 09an nog inte rasar lika fort i värde som en 08a

Vad säger ni?

Jag skulle välja 08:an. Coolare teknik med crossplane vevaxel på 09:an och olika effektlägen men 08:an är på det stora hela en snyggare & bättre hoj.
 
Last edited:
Nej, det är inte automatik.



Jag skulle välja 08:an. Coolare teknik med crossplane vevaxel på 09:an och olika effektlägen men 08:an är på det stora hela en snyggare & bättre hoj.

Okej, själv tycker jag 09an e snyggare men men. Varför är den bättre annars då? ycker den verkar vinna alla tester osv? Har blivit liteförälskad i ljudet så ärnog redan partisk hehe:D
 
Kåpor till R6 -06 (-07), funkar dom till en R6 -08? Nån som testat/vet?

Enligt hyfsat säker källa passar det inte.

Vad jag Är säker på är att diodlampan fram och baklampan Inte passar utan att justera kåporna lite så att resten har andra fästpunkter och annan form känns troligt.
Det är inte samma tank heller så den passar inte heller rakt av.

Dock går ju allt att fixa men hur det ser ut sen är en annan sak.

Beror ju på vad du söker,originallook eller körbart och priset på kåporna om det ska kännas värt besväret.

Henrik
 
Okej, själv tycker jag 09an e snyggare men men. Varför är den bättre annars då? ycker den verkar vinna alla tester osv? Har blivit liteförälskad i ljudet så ärnog redan partisk hehe:D

I effektlinjäritet vinner 09:an då tidigare utgåvor av R1 alltid har lidit av en effektsvacka i registret.

Dock vinner 08:an i acceleration då den senaste modellen inte riktigt har samma klipp.

Körställningen och hela grund-setup:en är mer racemässig på 08:an än 09:an som är mer gatanpassad med mjukare fjädring och en mer upprätt körställning. (Obetydligt, men ändå).

Så summa summarum så diggar jag 08:an bättre för att:

  • Den är snyggare
  • Mer racebetonad, vilket jag tycker är ett plus.
  • Den ylar som en radfyra skall göra :)

Men & andra sidan gillar jag ljudet i 09:an och hur den ser ut med ett par Akrapovic kolfiberljuddämpare monterade.
 
I effektlinjäritet vinner 09:an då tidigare utgåvor av R1 alltid har lidit av en effektsvacka i registret.

Dock vinner 08:an i acceleration då den senaste modellen inte riktigt har samma klipp.

Körställningen och hela grund-setup:en är mer racemässig på 08:an än 09:an som är mer gatanpassad med mjukare fjädring och en mer upprätt körställning. (Obetydligt, men ändå).

Så summa summarum så diggar jag 08:an bättre för att:

  • Den är snyggare
  • Mer racebetonad, vilket jag tycker är ett plus.
  • Den ylar som en radfyra skall göra :)

Men & andra sidan gillar jag ljudet i 09:an och hur den ser ut med ett par Akrapovic kolfiberljuddämpare monterade.

Tack för ett utförligt svar. Frågan blir om hjärtat eller hjärnan får köpa hoj=) Svårast o köpa vintertid men är ju då det suger som mest efter hoj
 
Tack för ett utförligt svar. Frågan blir om hjärtat eller hjärnan får köpa hoj=) Svårast o köpa vintertid men är ju då det suger som mest efter hoj

Jag har kört alla modeller av R1 och jag kan bara säga att 09:an gav mig ett brett leende & en "Fy faan vilken skön hoj" känsla då jag provkörde den första gången :)

En sak till att ta i beaktande är att Yamaha har haft problem med inkonsekvent motorgång/effekt på nya R1.

Det har skrivits en hel del om detta i diverse MC-tidningar.
 
Jag har kört alla modeller av R1 och jag kan bara säga att 09:an gav mig ett brett leende & en "Fy faan vilken skön hoj" känsla då jag provkörde den första gången :)

En sak till att ta i beaktande är att Yamaha har haft problem med inkonsekvent motorgång/effekt på nya R1.

Det har skrivits en hel del om detta i diverse MC-tidningar.

Oj, har jag missat, låter ju sådär. Hur stora skillnader pratar vi om? Märkbart för gata? Hardet varit andra problem också?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top