R1 och R6-tråden!

Jao, om man ska tro texten så är det så?
"These frame sliders are easy to install. Mounting bolts are included. No cutting on your fairings."

Då stämmer inte bilden i så fall, för höger motorfäste är helt dolt bakom sidokåpan. Det krävs en platta som förskjuter kraschpucken så att den hamnar utanför kåpan. Vilket man kan se på VKarlssons bild ovan.

Notera att den skruv som syns i sidokåpan ej är den plats där kraschpucken ska monteras, den ska sitta längre ned.

Ska se om jag hittar en bild på hur jag menar.


EDIT: Så här ska de se ut
imag022.jpg
 
Last edited:
Då stämmer inte bilden i så fall, för höger motorfäste är helt dolt bakom sidokåpan. Det krävs en platta som förskjuter kraschpucken så att den hamnar utanför kåpan. Vilket man kan se på VKarlssons bild ovan.

Notera att den skruv som syns i sidokåpan ej är den plats där kraschpucken ska monteras, den ska sitta längre ned.

Ska se om jag hittar en bild på hur jag menar.


EDIT: Så här ska de se ut


okeey! men jag har för mig att jag såg puckar som satt på ramen på någon bild för ett tag sen men var ej säker. därför jag lade ut tråden. men vet du var dessa säljs?

24xoy2q.jpg
 
Last edited:
har precis monterat racepinnar från grevens, hur har ni gjort med kåpan till främre drevet och bakbromskontakten? jag får inte ihop det riktigt:confused:
 
Då stämmer inte bilden i så fall, för höger motorfäste är helt dolt bakom sidokåpan. Det krävs en platta som förskjuter kraschpucken så att den hamnar utanför kåpan. Vilket man kan se på VKarlssons bild ovan.

Notera att den skruv som syns i sidokåpan ej är den plats där kraschpucken ska monteras, den ska sitta längre ned.

Ska se om jag hittar en bild på hur jag menar.


EDIT: Så här ska de se ut


okeey! men jag har för mig att jag såg puckar som satt på ramen på någon bild för ett tag sen men var ej säker. därför jag lade ut tråden. men vet du var dessa säljs?

24xoy2q.jpg

R&G racing kanske har, annars så är det många som kör med egengjorda sådana vid just det stället.

har precis monterat racepinnar från grevens, hur har ni gjort med kåpan till främre drevet och bakbromskontakten? jag får inte ihop det riktigt:confused:

PP tuning? Kan du beskriva problemet lite närmre? :)
 
Last edited:
Last edited:
Kuriosa ang. priser...

Eftersom jag är rätt slö av mig nowdays, och ej speciellt sugen på att renovera min framgaffel själv drog jag iväg lite förfrågningar till MC-mekar här i bün.

Förfrågan innefattande arbete (isärtagning av gaffelben, byta olja och packboxar) baserat på att jag kommer med lösa ben.

- Y-Center skulle ha 1350:- i arbetskostnad PER BEN! Tillkommer materialkostnad.

- Kenneths MC skulle ha 1350:- i arbetskostnad för båda benen, men visste inte om de hade alla verktyg tillgängliga då de normalt inte renoverar Yamaha.

- RNMC skulle ha 700:- i arbetskostnad, totalt. Materialkostnad tillkommer.

Undrar vilken mek jag väljer? :rolleyes:
 
okeey, du kan inte svara på vilket material man ska använda sig av om man vill tillverka egna:)?

EDIT beställde ett par från bikersneed istället så får väl bege mig till bíltema och köpa ett stegborr

Materialet skall vara delrinplast i hårdhet mellan shore 20-40.
Det finns att köpa som stångmaterial på en välsorterad bygghandel.

Tänk på att använda en momentnyckel när du drar fast M10-bultarna i motorfästena. Du vill inte att det ska vibrera loss där.

Kuriosa ang. priser...

Eftersom jag är rätt slö av mig nowdays, och ej speciellt sugen på att renovera min framgaffel själv drog jag iväg lite förfrågningar till MC-mekar här i bün.

Förfrågan innefattande arbete (isärtagning av gaffelben, byta olja och packboxar) baserat på att jag kommer med lösa ben.

- Y-Center skulle ha 1350:- i arbetskostnad PER BEN! Tillkommer materialkostnad.

- Kenneths MC skulle ha 1350:- i arbetskostnad för båda benen, men visste inte om de hade alla verktyg tillgängliga då de normalt inte renoverar Yamaha.

- RNMC skulle ha 700:- i arbetskostnad, totalt. Materialkostnad tillkommer.

Undrar vilken mek jag väljer? :rolleyes:

Aj fan....en viss prisskillnad kan man säga :gnissla
 
Last edited:
PP tuning? Kan du beskriva problemet lite närmre? :)

Yes, det är PP tuning. växelstaget är ju draget på andra sidan ramen, precis där kåpan för drevet skall sitta. kan man köra utan kåpa eller är det dumt av någon anledning? kan man modifiera befintlig/köpa ny (=mindre)?

gällande andra sidan så är bromspedalen omdragen och har inga fästen för kontakten. hade helst skippat bromsljuskontakten då jag inte använder bromsen bak men det finns ju lagkrav:rolleyes:
skall man då använda sig av en kontakt som känner bromstrycket?
 
Yes, det är PP tuning. växelstaget är ju draget på andra sidan ramen, precis där kåpan för drevet skall sitta. kan man köra utan kåpa eller är det dumt av någon anledning? kan man modifiera befintlig/köpa ny (=mindre)?

gällande andra sidan så är bromspedalen omdragen och har inga fästen för kontakten. hade helst skippat bromsljuskontakten då jag inte använder bromsen bak men det finns ju lagkrav:rolleyes:
skall man då använda sig av en kontakt som känner bromstrycket?

Kåpan över drevet kan du skippa. Främsta anledningen till att det sitter där är för att skydda så ingen kan komma åt att stoppa in fingrarna eller annan kroppsdel:näsblod

Med skyddet borta blir det också lättare att göra rent. Dock så blir det också skitigare på andra delar av hojen & din stövel efter att du smort kedjan.

Gällande bromssidan så verkar det som att du fått en fotpinne för en banhoj. Det ska vad jag vet finnas en modell förberedd för bromsljusbrytaren.
 
Reservnyckel

Vad gäller angående reservnycklar till våra hojar.
Kan man gå in till en låssmed och få tillverkat en nyckel som fungerar till att starta hojarna med?
 
Vad gäller angående reservnycklar till våra hojar.
Kan man gå in till en låssmed och få tillverkat en nyckel som fungerar till att starta hojarna med?

Om du har en R1 98-01 eller R6 99-02 - Ja.
Men har du kvar den lilla silverfärgade brickan med nyckelnumret så kan du beställa nya nycklar från Yamaha.
 
Om du har en R1 98-01 eller R6 99-02 - Ja.
Men har du kvar den lilla silverfärgade brickan med nyckelnumret så kan du beställa nya nycklar från Yamaha.
Tack, det var precis det svaret jag ville ha.
Brickan fick jag inte men känns bra att veta att man kan tillverka en ny nyckel om olyckan är framme.
 
Om du har en R1 98-01 eller R6 99-02 - Ja.
Men har du kvar den lilla silverfärgade brickan med nyckelnumret så kan du beställa nya nycklar från Yamaha.

Hur gör man med nycklarna från -06? Jag har en röd och en svart. Men det skulle inte skada med ytterligare en svart.

Någon bricka tror jag inte att jag har.
 
Hur gör man med nycklarna från -06? Jag har en röd och en svart. Men det skulle inte skada med ytterligare en svart.

Någon bricka tror jag inte att jag har.

Då är det värre tyvärr. Iom att nyckeln kodar av immobilizern. För att kunna skapa en ny nyckel måste du ha nyckelbrickan med numret på.

Kanske, kanske kan en Yamaha-verkstad läsa av din kodning & göra en ny nyckel på det viset men jag tror det blir svårt. Men det är ju värt att kolla! Vad du än gör, håll hårt i den röda nyckeln!
 
Då är det värre tyvärr. Iom att nyckeln kodar av immobilizern. För att kunna skapa en ny nyckel måste du ha nyckelbrickan med numret på.

Kanske, kanske kan en Yamaha-verkstad läsa av din kodning & göra en ny nyckel på det viset men jag tror det blir svårt. Men det är ju värt att kolla! Vad du än gör, håll hårt i den röda nyckeln!

Jag tror jag hittade brickan. 0,5x2cm stor med en bokstav och fyra siffror på. Det måste väl vara den.
 
Jag tror jag hittade brickan. 0,5x2cm stor med en bokstav och fyra siffror på. Det måste väl vara den.

Japp, det låter som den, beställ en nyckel & skriv ner numret på avsedd plats i början av din instruktionsbok ifall brickan kommer bort.
 
Titta vad som kom med posten idag. :)

Ett fint litet paket från Yamaha med en t-shirt designad av Aldo Drudi som ligger bakom många hjälmdesigner och främst då Rossi´s alla varierande kreationer.

Signerad av Cal Cruthlow, Ben Spies & Valentino Rossi på ryggen.
Inte världens snyggaste, men kul att ha.
 

Bifogat

  • PICT7722.jpg
    PICT7722.jpg
    105.2 KB · Visningar: 39
  • PICT7723.jpg
    PICT7723.jpg
    159.3 KB · Visningar: 47
Titta vad som kom med posten idag. :)

Ett fint litet paket från Yamaha med en t-shirt designad av Aldo Drudi som ligger bakom många hjälmdesigner och främst då Rossi´s alla varierande kreationer.

Signerad av Cal Cruthlow, Ben Spies & Valentino Rossi på ryggen.
Inte världens snyggaste, men kul att ha.

Oooh vackert, själv fick jag som R6-ägare hem 3st små hyllningsdekaler till Crutchlow´s supersportvinst 2009 :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top