R1 och R6-tråden!

Letar efter en sån här brake fluid protector, eller vad den nu kallas. Den med Yamaha loggan på, har sett den tidigare i tråden. Vart köper man den någonstans?

Last edited:
Svåra att få tag på om du ska ha orginal, jag har några extra här hemma men vet inte riktigt om jag vill skiljas från dem. Vilken färg är du ute efter?

Jo verkar så, behöver inte vara org. Måste vara en svart:)
"hoppas"

:tummenupp

Tänkte mer indirekt på den här http://cgi.ebay.com/ebaymotors/YAMA...rcycles_Parts_Accessories?hash=item3efbf280e5

Last edited:
Tjo!

Kikar lite på R1:or och har länge varit helt inne på 07 eller nyare.

Men nu har jag börjat lägga märke till att det verkar finnas några riktigt fina (prisvärda?) 04:or på blocket.

Är det några speciella "fel" jag behöver känna till gällandes olika årsmodeller på R1? äldre än 04 är inte intressant.

Jag har förvisso råd med en 07/08 men finns det något med de nyare modellerna som gör att det faktiskt är värt 20-30k extra på priset för mig som amatör? All input mottages tacksamt :)

(Den här frågan har säkerligen varit uppe redan, men sökfunktionen verkar vägra att söka på så korta "ord" som r1, så hittar inget nu :( )

Tjo!

Men nu har jag börjat lägga märke till att det verkar finnas några riktigt fina (prisvärda?) 04:or på blocket.

Är det några speciella "fel" jag behöver känna till gällandes olika årsmodeller på R1? äldre än 04 är inte intressant.

Jag har förvisso råd med en 07/08 men finns det något med de nyare modellerna som gör att det faktiskt är värt 20-30k extra på priset för mig som amatör? All input mottages tacksamt :)

(Den här frågan har säkerligen varit uppe redan, men sökfunktionen verkar vägra att söka på så korta "ord" som r1, så hittar inget nu :( )

Inga fel eller barnsjukdomar av större dignitet.

04-05 Hade återkallning för byte av TPS då vissa exemplar krånglade efter perioder av lite hårdare körning vilket ledde till att motorn stannade & var svårstartad efter det.

04-06 är i princip helt identiska bortsett från att gaffelbenen är tunnare i innerbenen. Hjulbasen är 20mm längre för att minska wheelie-benägenheten varav 16mm är längre sving och 4mm förskjuten offset.

Insprutningen har även fått en finjustering så motorn lämnar 3hk mer.
I övrigt är alla andra komponenter samma.

-07 har ganska många exemplar av trånga oljekanaler i vevaxeln som lett till motorhaveri. De flesta har inträffat före / runt 1000 mil.

Det som skiljer 04-06 och 07-08 i stort är en helt ny motor med YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle) och YCC-I (Yamaha Chip Controlled Intake.

Det förstnämnda är en digitalt styrd gas istället för traditionell vajer.
Det sistnämnda är variabla insugstrattar för att få en mer linjär effektkurva.

Tjo!

Hej!

Jag köpte en -04 förra sommaren och är ruskigt nöjd.
Precis som X-up säger så har/hade de problem med TPSen men Yamaha gav ut nya till alla så troligen är den bytt på de du kollar på.

Tror att du kommer bli lika nöjd med en 04a som en 07a och så kan du lägga pengarna på roliga tillbehör / försäkring / bensin.

Jag måste troligtvis byta styrlager på mitt as. Har aldrig gjort detta. Några följdfrågor;
- Bökigt?
- Tar tid?
- Specialverktyg?
- Pris på nytt styrlager på Y-center eller motsv.?

nån som vet var man kan köpa nocut kraschpuckar till r6a 00 :P bifogar bild för jag tycker det är skoj

Bifogat

• r6.jpg
    r6.jpg
    156.1 KB · Visningar: 73
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT