R1 och R6-tråden!

Tjena grabbar. Tänkte åka och titta på denna till helgen.
Vad tror ni om den ?
http://www.blocket.se/vi/21464734.htm?ca=6_s

50 tusen vill han ha.
Är 3000 mil mycket? Han säger att den är servad.
Det närmaste jag haft sporthoj tidigare är Triumph TT 600. Jag är ingen fartdåre och vill kunna åka normalt på kurviga vägar. Hur är r1 att köra i normala hastigheter? 70/90/110.. Anledningen till att jag väljer r1 framför r6 är inte pga effekten, snarare pga att folk tipsar om rymligare, bekvämare körställning?

Säg vad ni tror. Jag har en bra bit att åka för att titta på cykeln.

Mvh / Marcus


Ser ut att var en fin hoj, men 50 är i överkant/för mycket.

När är nästa besiktning?

Om däcken räcker säsongen ut och inget krånglar funktionellt hade jag åkt dit med 45 i näven och erbjudit honom det.

Borde funka, lycka till!
 
Ser ut att var en fin hoj, men 50 är i överkant/för mycket.

När är nästa besiktning?

Om däcken räcker säsongen ut och inget krånglar funktionellt hade jag åkt dit med 45 i näven och erbjudit honom det.

Borde funka, lycka till!

Nästa besiktning är 2010-04-30 senast. Däcken skall enligt säljaren vara i mycket bra skick och rulla säsongen ut utan problem. Och ja, maskinellt säger han att det inte finns några problem alls. Bara att tuta och köra enligt utsago. Blir nog att åka dit till helgen iaf. wish me luck :D annars blir det 50 bittra mil hem.
 
Nästa besiktning är 2010-04-30 senast. Däcken skall enligt säljaren vara i mycket bra skick och rulla säsongen ut utan problem. Och ja, maskinellt säger han att det inte finns några problem alls. Bara att tuta och köra enligt utsago. Blir nog att åka dit till helgen iaf. wish me luck :D annars blir det 50 bittra mil hem.

Jag sålde min 02:a som gått 1900 mil för 52", det känndes ok för mig och jag tror att köparen tycker att det var ok (paco här på forumet). Lite kolfiberlullul på och ett kolfiber Devil Highpipe + orginalblås samt en ny hotbodie undertray med LED-blinkers :yoparty . Bakdäcket behövde bytas och fram går nog denna sommar. Och då skal du tänka på den stora skillnaden mellan 01 & 02, 02 kom rettan med sprut. Så det bör finnas massor av prutmån, 10% utan problem, det finns ju en 02:a ute för 52"!
 
E-xup! va tror du om dessa bromsskivor?

63-8623 - 1 278 kr (bak)

63-8904 - 2 548 kr (fram) st pris

touringbutiken, man kan ej länka fram till skivorna så du får söka på sidan

jag kollade även på gaver wave eller vad du föreslog men tyckte inte de va snygga alls

De fungerar garanterat kanonbra! Men prismässigt så kan du lika gärna beställa orginalskivor för det skiljer inte så värst mycket.
 
De fungerar garanterat kanonbra! Men prismässigt så kan du lika gärna beställa orginalskivor för det skiljer inte så värst mycket.

Hej! Tack för ditt svar. Jag hittade beg skivor och köpte dem för en tusing, sitter som en smäck på hojen nu :tummenupp

En annan fråga!

Vad är standardinställningen för gafflarna på r1an 98 modellen?
Nu tänker jag på hur hårt/mjukt standard är ställt... Vill ej skruva förrän jag vet ungefär
 
Hej! Tack för ditt svar. Jag hittade beg skivor och köpte dem för en tusing, sitter som en smäck på hojen nu :tummenupp

En annan fråga!

Vad är standardinställningen för gafflarna på r1an 98 modellen?
Nu tänker jag på hur hårt/mjukt standard är ställt... Vill ej skruva förrän jag vet ungefär

Bra deal!:tummenupp

Grundinställningarna till fjädring fram & bak hittar du i ägarhandboken. Utgångsläget är baserat på en förarvikt av 75kg.
 
Då har man beställt 16 fram (-1) och 47 (+2) bak samt en ny RK kedja :yoparty

Får hoppas det blir bra... Vet ni någon som säljer speedohealers till ett bra pris?

Att både ändra drevningen fram och bak innebär en stor förändring av utväxlingen (motsvarar nästan 2 kugg fram). Redan den ena förändringen ger en stor förändring av egenskaperna.
 
Bra deal!:tummenupp

Grundinställningarna till fjädring fram & bak hittar du i ägarhandboken. Utgångsläget är baserat på en förarvikt av 75kg.

Ok kollat nu, verkar vara på standard.
Edit: adjusting screw är på std dvs

förstår visserligen inte hur man ändrar

"spring preload adjusting bolt"

tror den är på standard med...

Men vad ska man ha? Jag kör fort och mkt bakhjul...
 
Last edited:
Ok kollat nu, verkar vara på standard.
Edit: adjusting screw är på std dvs

förstår visserligen inte hur man ändrar

"spring preload adjusting bolt"

tror den är på standard med...

Men vad ska man ha? Jag kör fort och mkt bakhjul...

Du har förspänning, kompression & retur. Hur du ska ställa in detta optimalt beror ju mycket på hur underlaget ser ut där du kör. Kör du 90% gata så handlar det mest om att ställa in fjädringen så komfortabelt som möjligt.

Ska du börja labba med inställningarna så finns det mycket utförliga instruktioner för detta på bl a Öhlins hemsida.

Ändrar gör du genom att skruva medsols för hårdare inställning, motsols för mjukare inställning. Börja med att ställa allt i ursprungsläge, mät därefter det statiska "hänget" ändra därefter 1-2 klick i taget max tills du hittar en inställning som passar just dig.

Hitills har jag aldrig hittat någon optimal inställning för bakhjulsåka i alla fall! ;)
 
Hitills har jag aldrig hittat någon optimal inställning för bakhjulsåka i alla fall! ;)

Okej, ska testa lite imorrn.
Tycker såna här inställningar är krångliga. man blir alltid nojig när nåt inte känns "som vanligt".

Ska man ha realtivt std/mjukt fram så det inte blir så hårda nedslag? :)
 
Jag kör med mer förspänd fjäder bak för den dippar ner så mkt i kurvorna. Jag testade mde original och skrapade fotpinnar när jag körde på lite i kurvorna så 2 klick upp på bakfjädern väl att rekommendera. Stötdämparna har jag inte rört än däremot.
 
Kompressionsdämpning

Hörs/märks inget klick vid inställning av snabb kompressionsdämpning:va
Bara vid övriga dämpnings inställningar:va
Steglös eller trasig ?:Bugar
 
Måste bara lägga in ett litet skryt i tråden..köpte nya rettan-09 för en vecka sen...efter att ha kört den nåra dar så hade jag mina tvivel..typ: vafaan har jag köpt nu..hojjen skakar å har sig...fel på ventilerna? Kolvarna paj? Går den bara på 3 burkar? Men efter mycket stötande å blötande så kom jag till slut fram till att denna hoj är faan den roligaste jag kört,den har ett störtskönt vrid/bröööl på låga varv och sen när man kommer upp i varv så kickar den som en hästspark i röven...med ett ylande som en radfyra:yoparty

Gillar vridet i låga varv..eliminerar växlingar på tajt bana..

Sen är hojjen jäkligt smidig med den nya ramen....helt kung i nerlägg osv.

*nöjd köpare*
Va säger du X-Up?? Sugen? Köööp!!!:rock
 
Måste bara lägga in ett litet skryt i tråden..köpte nya rettan-09 för en vecka sen...efter att ha kört den nåra dar så hade jag mina tvivel..typ: vafaan har jag köpt nu..hojjen skakar å har sig...fel på ventilerna? Kolvarna paj? Går den bara på 3 burkar? Men efter mycket stötande å blötande så kom jag till slut fram till att denna hoj är faan den roligaste jag kört,den har ett störtskönt vrid/bröööl på låga varv och sen när man kommer upp i varv så kickar den som en hästspark i röven...med ett ylande som en radfyra:yoparty

Gillar vridet i låga varv..eliminerar växlingar på tajt bana..

Sen är hojjen jäkligt smidig med den nya ramen....helt kung i nerlägg osv.

*nöjd köpare*
Va säger du X-Up?? Sugen? Köööp!!!:rock

Kan förstå ditt första intryck till fullo! :)
Men går man bortom utseende & motorsången så inser man snart att det är en mycket kompetent maskin.

Skulle Yamaha petat in en balansaxel & vänt på vevaxelrotationen så hade vi haft en äkta Big-Bang-motor. Men även utan det så ger cross-plane vevaxeln så mycket av motorkaraktären och hanterbarheten.

Klart jag är sugen på på en:yoparty
 
Är det någon som har koll på huruvida det finns "aftermarket" styren som är några centimeter högre än r1- 2001 standard? Till landsvägsåka. Mvh /Marcus
 
mek bok 06-07

någon som vet vart jag finner en mek handbok till en r6-06/07
typ hayens eller vad dom heter??:va
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top