R1 och R6-tråden!

Jag ska serva min r1 -99. Hur mycket olja ska jag ha i motorn och var/hur ser jag oljenivån? Nått speciellt att tänka på i samband med oljebyte?

Tacksam för svar. Ha det gott.
 
Jag ska serva min r1 -99. Hur mycket olja ska jag ha i motorn och var/hur ser jag oljenivån? Nått speciellt att tänka på i samband med oljebyte?

Tacksam för svar. Ha det gott.

1. Varmkör hojen ordentligt.
2. Ställ hojen plant & upprätt.
3. Lossa oljepluggen & töm ut oljan.
4. Lossa oljefiltret.
5. Låt stå & droppa 5-10 min.
6. Tippa hojen från sida till sida för att få ut maximalt med olja.
7. Montera ny bricka på oljepluggen & sätt tillbaka denna.
8. Dra åt oljepluggen med rätt moment. 44Nm vill jag minnas.
9. Montera nytt oljefilter, glöm ej att stryka lite olja runt o-ringen.
10. Dra åt så hårt du kan för hand eller helst med moment 17Nm vill jag minnas.
11. Häll i 2.7 liter ny olja.
12. Varmkör ordentligt & stäng sedan av.
13. Ställ hojen plant & upprätt.
14. Låt hojen stå minst 5 minuter så all olja rinner ned.
15. Kolla så att oljenivån ligger på mitten eller strax över i nivåglasfönstret som sitter på nedre högra sidan av motorn.

Viktigt att tänka på är att du inte drar oljepluggen för hårt och att du köper en ny oljebricka, den kostar endast några kronor och kan beställas hem på en dag från valfri Yamaha-Återförsäljare.
 
Jag hade i c:a 2.9liter i min.
Sen fyller tydligen Yamahacenter på över max och enligt dem var detta bra när man wheela, vilket borde vara konstigt oljetrycket ska väl vara konstant även i lutning... ?
 
Eftersom min gamla antika R1 (99a) tar mer olja än soppa så överfyller ja alltid nivån annars får man ju börja med att fylla på olja så fort man ska köra lite :tungan
 
Eftersom min gamla antika R1 (99a) tar mer olja än soppa så överfyller ja alltid nivån annars får man ju börja med att fylla på olja så fort man ska köra lite :tungan

Faktum är att även om det står 2.7L vid olje & filterbyte så har jag hittills aldrig klarat mig utan att jag har fått hälla i ca 2dl olja till pg a att oljelampan börjat lysa efter några minuters gång.

Dricker hojen mycket olja så är det dags att fundera på kolvringsbyte till nästa service. Annars är det ju "bara" att göra som du säger, tippa i lite extra olja.
 
Problem?

Min varvräknare vill ställa sig på 8000varv, utan att motorn rusar den ligger lågt på tomgång som den ska. Nån här som vet varför?

Trevlig kväll
 
Jag hade i c:a 2.9liter i min.
Sen fyller tydligen Yamahacenter på över max och enligt dem var detta bra när man wheela, vilket borde vara konstigt oljetrycket ska väl vara konstant även i lutning... ?

Visst, lutningen påverkar inte trycket så länge det finns olja att suga. När pumpen börjar suga luft däremot, då är det värre :gnissla
 
singelkuts

Singelkuts vill jag med ha vad fick du tag på din och pris?

jag fick med den när jag köpte hojen. hör med bikersneed.se eller yamaha återförsäljare, nackdelen är att yamaha tar nog 2500 kanske mer. men bästa är att kolla på nätet:tummenupp

Klart fräscht! Överstyla den inte bara:gnissla Då blir det fjortisvarning!
Men som den ser ut nu så är det bara tummen upp!:tummenupp

jo ska ta det lugnt, tycker heller inte om för mycket. men tackar. Vet du någon bra sida för däck? billiga och bra är jag ute efter.


tackar!
 
Last edited:
Vad ligger en mycket fin Yamaha R6 -05 med 1500mil på för pris ?

Vad kostar ett Akra slipon till dom ?
 
Eftersom min gamla antika R1 (99a) tar mer olja än soppa så överfyller ja alltid nivån annars får man ju börja med att fylla på olja så fort man ska köra lite :tungan

det är som på min (skit) SAAB som drar en halvliter olja i månaden ungefär (turbon e kass) Det positiva är ju att man alltid har fräsch olja i :D
 
Jag vet att värdering är jävligt svårt, men vad är ett "bra pris" på en -01?

Denna verkar vara i grymt skick, 3100mil på mätarn...
Vet ej om det är import eller svensksåld.
Visst kunde man kolla upp det via regnr på www.vv.se innan!? men jag hittar ta mig f*n inte det på den sidan längre!...vet du var man kan göra de så länka gärna :)

Som sagt, jävligt svår fråga...men vad ska man ge?
Jag har ju fått ett pris, kollat lite på blocket och det ligger några tusen under vad alla andra begär...men ändå kul att kolla me R1 folk :tungan

Att tänka på vid prisjämförelse!!

2002 kom rettan med sprut så det blir ett litet prishopp mellan 2001 och 2002.


Vad har du fått för pris?
 
jag fick med den när jag köpte hojen. hör med bikersneed.se eller yamaha återförsäljare, nackdelen är att yamaha tar nog 2500 kanske mer. men bästa är att kolla på nätet:tummenupp



jo ska ta det lugnt, tycker heller inte om för mycket. men tackar. Vet du någon bra sida för däck? billiga och bra är jag ute efter.



tackar!

Mjo på yamaha är det dyrt.... Men vi gör såhär då X-up nästa gång du är i italien köper du en singelkuts åt mig "vit-original" så får du 1800lire av mig när du kommer hem !
 
Att tänka på vid prisjämförelse!!

2002 kom rettan med sprut så det blir ett litet prishopp mellan 2001 och 2002.


Vad har du fått för pris?


43.000:-
Men nått är skumt, i reg bevis står det att motorcykeln är "vit"...vilket den inte är...den har blåa orginalkåpor...(!?)

Btw, såg denna på blocket,trodde den skulle försvinna fort
http://www.blocket.se/vi/20863768.htm?ca=21_s

Någon som ringt på den?
 
Ser ut att vara lackskillnad på den? Samt att det fattas blinkers vad jag kan se.

Priset var däremot sjysst.
 
Undra hur många som har lagt handpenning?

Min första tanke också. Den är alldeles för billig för att vara sann. Eller så är ägaren i riktigt stort behov av pengar.

Verkar lite skum utseendemässigt också. Det är inte -05:ans framgaffel färgmässigt. Kåporna saknar dekaler på sidan.
 
X-up nästa gång du är i italien köper du en singelkuts åt mig "vit-original" så får du 1800lire av mig när du kommer hem !

Hahaha...va? Vad är det här nu då?:D
Får väl se vad tomten kan göra...:)


Ett tips i stället för att köpa en cuts för 2500kr är ju att köpa en racebakdel & lacka i stället. För inte f-n skjutsar ni väl?¿?¿?

Någon med lite koll ?

Från Bike.se´s begagnatguide:

Yamaha R6, årsmodell 2005, 1500 mil


Utgångspris: 62500 :-
Konfidens: 5, antal jämförda objekt: 6
Prisintervall: 50000 - 75500 :-

Förklaring konfidens:
0-3 = Osäker uppskattning
4-6 = Hyfsad uppskattning
7-10 = Säker uppskattning

Jag säger snarare runt 55.000-60.000 på privatmarknaden beroende på skick & utrustning.

Ska du köpa ett nytt Akrapovic slip-on så får du räkna med ca 6.000-7000:-
 
Last edited:
Min första tanke också. Den är alldeles för billig för att vara sann. Eller så är ägaren i riktigt stort behov av pengar.

Verkar lite skum utseendemässigt också. Det är inte -05:ans framgaffel färgmässigt. Kåporna saknar dekaler på sidan.

Kan vara en krachad som är uppbyggd med de billiga delar som har hittats på Ebay. 04:ans gaffel, -06:ans kåpor, 05:ans sadlar osv osv. Behöver inte betyda att det är något fel på hojen för det, men kolla noga så att den inte är ramsned.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top