R1 och R6-tråden!

Någon som vet vad ungefär en R6 -06 eller nyare skulle kunna kosta på på mej som är 24 och bor i pite?
trafik , Halv , Hel.
 
Felkod 51 är mycket riktigt Immobilizern. Antar att det även står "Hi" i displayen?

Detta är ett mycket suspekt fel som en del R1-ägare av 04-06 modellen har råkat ut för.

När man vrider på tändningen så startar soppapumpen, trycker man på tändningen så går motorn runt men startar ej.

Har man tur så startar hojen annars är det bara att hålla på & vrida av & på tändningen tills felkoden försvinner.

Vad jag vet så finns det ingen lösning på detta felet just nu.

Har du provat med alla nycklar? Samt att du inte har alla nycklarna i samma knippa då du startar, det kan tydligen sätta immobilizern ur spel.

Hej igen!
Nu har jag bytt immobilizern på min R1 -06.. men tyvär så blev det inte så mycket bättre.
Nu har jag fått Error Code 52 stället för 51.. Code 52 betyder att nyckelens kod och immobilizerns kod inte matchar med varandra.
I verkstadshandboken står det att man ska slå på tändningen med den röda nyckelen för att immobilizern ska koda om sig. men detta funkar ej! någon som vet vad man ska göra nu?:confused:
 
Någon som har koll på hur man justerar lyset som är för lågt riktat på r6a 99a? Något som e svårt o göra själv? tack på förhand
 
Någon som har koll på hur man justerar lyset som är för lågt riktat på r6a 99a? Något som e svårt o göra själv? tack på förhand

Ställ hojen upprätt med lyset mot en vägg så du ser hur mycket du ändrar. Annars brukar dom va rätt snälla och hjälpa till med det på besiktningen.
 

Bifogat

  • DSC00042.JPG
    DSC00042.JPG
    212 KB · Visningar: 73
  • DSC00043.JPG
    DSC00043.JPG
    190.6 KB · Visningar: 66
nepp.. men det ska du inte behöva så som jag förstått det.

Nu är jag ju ingen mc mek utan bilmek men på våra bilar "vag" är ju nyckeln kodad till just den immon byter man immo måste man koda om samtliga nycklar igen. Att den röda nyckeln du har är en upplåsningsnyckel till en immo står ju helt klart men som du resonerar då skulle ju vem som helst med en sån röd nyckel kunna bryta upp tändningslåset hålla en röd sån i närheten och på så sätt få igång maskinen och det låter ju faktiskt lite FÖR lätt att få iväg en yamaha då.... Som sagt jag är inte 100% men du kanske förstår vart jag vill komma?
 
Nu är jag ju ingen mc mek utan bilmek men på våra bilar "vag" är ju nyckeln kodad till just den immon byter man immo måste man koda om samtliga nycklar igen. Att den röda nyckeln du har är en upplåsningsnyckel till en immo står ju helt klart men som du resonerar då skulle ju vem som helst med en sån röd nyckel kunna bryta upp tändningslåset hålla en röd sån i närheten och på så sätt få igång maskinen och det låter ju faktiskt lite FÖR lätt att få iväg en yamaha då.... Som sagt jag är inte 100% men du kanske förstår vart jag vill komma?

Jo men, nyckeln är kodad mot ECU boxen som sitter under sadeln.
Själva imobilizern är i princip bara en antenn som ligger runt låset
 
Nu är jag ju ingen mc mek utan bilmek men på våra bilar "vag" är ju nyckeln kodad till just den immon byter man immo måste man koda om samtliga nycklar igen. Att den röda nyckeln du har är en upplåsningsnyckel till en immo står ju helt klart men som du resonerar då skulle ju vem som helst med en sån röd nyckel kunna bryta upp tändningslåset hålla en röd sån i närheten och på så sätt få igång maskinen och det låter ju faktiskt lite FÖR lätt att få iväg en yamaha då.... Som sagt jag är inte 100% men du kanske förstår vart jag vill komma?


Det är så som ozto säger, den RÖDA nyckeln och ECU måste ha samma kod.

Men jag funderar på om det kanske är så att det inte går att byta till en begagnad imobilizer utan att den måste vara ny för att den ska kunna "kodas"!? Va tror ni?
 
Jag sitter fortfarande i mina biltermer då. På bilarna går det inte att byta motorstyrdon heller utan att immon slårbakut dock måste man inte koda om bilen för att den ska starta om man byter motorstyrdon utan då räcker det att göra en anpassning bara så enheterna känner igen varandra. En 06a mc borde väl ha ett diagnosuttag man kan koppla in sig på o meka lite antar jag?
 
Det är så som ozto säger, den RÖDA nyckeln och ECU måste ha samma kod.

Men jag funderar på om det kanske är så att det inte går att byta till en begagnad imobilizer utan att den måste vara ny för att den ska kunna "kodas"!? Va tror ni?

Jag har inte 100% koll på yamaha men på suzuki så är imobilizern endast en antenn. Tror det är samma på yamaha. I så fall spelar det ingen roll om man byter den.
Men bevisligen har du ju problem så det kanske funkar på annat sätt..
 
Om tex batteriet varit bortkopplat, och dom svarta nycklarna inte fungerar, hur programmerar man in dom igen?

Någon som har R1 -07 instruktionsbok i utskrivningsbar .pdf? Hittade .pdf hos Yamaha, men utskriftsblockerad. Verkstadshandbok?
 
Last edited:
För att få kallas immobilizer så krävs det att det bryter tändning soppa startmotor. Eftersom det inte är själva antennen i sig som gör detta måste det ju finnas en tillhörande låda som gör just dessa grejjerna.
 
För att få kallas immobilizer så krävs det att det bryter tändning soppa startmotor. Eftersom det inte är själva antennen i sig som gör detta måste det ju finnas en tillhörande låda som gör just dessa grejjerna.

Jag väntar på svar från Yamaha så får vi se hur det verkligen är. Men i verkstadshandboken så står det att man kan byta ut antingen immobilizern eller ECU om någon av dessa grejer är trasiga utan att man ska behöva göra något speciellt.
Den "lådan" du menar sitter ihop med "antennen". denna "enhet" är alltså immobilizern.
Om du förstår vad/hur jag menar.:)
 
Yamahas svar var att det ska gå byta till en ny immobilizer!
Att byta till en begagnad immobilizer hade dom inga komentarer till!:va
 
Back
Top