R1 och R6-tråden!

på min r6 -00 så "skrapar" i växellådan när man växlar mellan 1an å 2an
det låter illa alltså, vad är det för fel?
 
Om man har pallat upp bakhjulet så det snurrar fritt. så har man motorn igång och lägger i ettan, då börjar däcket snurra även fast kopplingen fortfarande är intryckt. Det snurrar inte speciellt fort och det går att stoppa med handen. Men det ska väl inte snurra alls? Är det kopplingen som börjar bli slut eller är det bara spänna upp kopplingsvajern lite?
 
Om man har pallat upp bakhjulet så det snurrar fritt. så har man motorn igång och lägger i ettan, då börjar däcket snurra även fast kopplingen fortfarande är intryckt. Det snurrar inte speciellt fort och det går att stoppa med handen. Men det ska väl inte snurra alls? Är det kopplingen som börjar bli slut eller är det bara spänna upp kopplingsvajern lite?

Helt normalt. Har med vibrationerna att göra.
 
Tjaa jag har en yamaha r6a 1999a.

Jag har problem med endast 2ans växel, typ att när jag är på 2ans växel och ska ge fullt gaspådrag så börjar den hacka till i gaspådraget, händer 2 gånger tills det avtar och jag är uppe i 70 typ..
Försöker återbeskriva fenomenet igen här om ni inte riktigt förstog men det låter som om gasen,kraften dör och återkommer direkt och sen så händer det igen blir riktigt ryckigt.. Händer inte alls på dem andra växlarna och inga växlar hoppar ur heller.. och det händer bara när jag ger fullt gaspådrag...

Vad kan felet bero på? Vad skulle detta ingrepp kosta på yamaha center? Tänkte köra en långtur till v22 och då borde hojen vara i tipp topp :(

Ytterst tacksam för svar!

Vad kan jag säga, du har med stor sannolikhet en motorklyvning samt en renoverinng av växellådan att vänta. Troligen är di "stora" drev till tvåans växel avskavt på drivningen och en kass växeltrumma samt även minst en krokig växelgaffel.

Kostnad drev 1500 (ca)
Trumma (dyr)
Gaffel ca1700

Motor i o ur samt klyvning och urplock av växellåda samt ihoåsättning så säg minst 13000 på verkstad och minst 3500 privar samt ca 5-7000 vid ett gråmek.. allt beroende på hupas mkt sopm är kass vid isärplock.

(utbytesmotor kostar ca 9-12.000 monterad o klar.. )

Har själv gjort exakt denna operation i vinter så jag vet vad jag pratar om.

Maila mig ett nummer så skall du få lite assistans för egenmek.
 
har äntligen fått tag på en r6:a -06 som jag vart å hämtat idag:)
(bilder kommer)

men det fattades nån skruv på vänstersidan till magkåpan och sidokåpan..
finns det nån sprängskiss så man vet vilka skruv man ska beställa??
X-up du brukar ju ha koll på det mesta:tummenupp

m.v.h Daniel
 
Vad kan jag säga, du har med stor sannolikhet en motorklyvning samt en renoverinng av växellådan att vänta. Troligen är di "stora" drev till tvåans växel avskavt på drivningen och en kass växeltrumma samt även minst en krokig växelgaffel.

Kostnad drev 1500 (ca)
Trumma (dyr)
Gaffel ca1700

Motor i o ur samt klyvning och urplock av växellåda samt ihoåsättning så säg minst 13000 på verkstad och minst 3500 privar samt ca 5-7000 vid ett gråmek.. allt beroende på hupas mkt sopm är kass vid isärplock.

(utbytesmotor kostar ca 9-12.000 monterad o klar.. )

Har själv gjort exakt denna operation i vinter så jag vet vad jag pratar om.

Maila mig ett nummer så skall du få lite assistans för egenmek.


Tack som fan för att du tog din tid och skrev ett gediget svar. Nu vet jag i alla fall vad problemet är och desvärre så är jag inte alls mekaniskt lagd så pilla ihop skiten själv = osannolikt. suck jag som köpte hojen inte alls för längesen och så kommer detta som ett bakslag.. :(
 
är det någon som har koll på hur lång en orginal R1 bak stötdämpare är?

CC-måttet mellan hålen är ca 305mm.
Stötdämparen är fullt ställbar, så det går ju att komprimera den om så önskas.

Jag har en liggandes om du är intresserad...
 
har äntligen fått tag på en r6:a -06 som jag vart å hämtat idag:)
(bilder kommer)

men det fattades nån skruv på vänstersidan till magkåpan och sidokåpan..
finns det nån sprängskiss så man vet vilka skruv man ska beställa??
X-up du brukar ju ha koll på det mesta:tummenupp

m.v.h Daniel

Håll till godo! Nu är det bara att leta upp vilken av skruvarna det kan vara på bilden!:)

Grattis till nya hojen BTW, du får ta en tur till Skövde så kanske jag kan få se en skymt av den!:)

1 2C0-Y283U-40-P0 PANEL ASSEMBLY 1 DPBMC - COLOR INFO (DPBMC:DEEP PURPLISH BLUE METALLIC C:0564 1
1 2C0-Y283U-20-P2 PANEL ASSEMBLY 1 MBL2 FOR SMX 1
2 2C0-28219-00-00 COVER 1 1
3 90387-06057-00 COLLAR 1
4 90480-14003-00 GROMMET 1
5 90183-05M02-00 NUT, SPRING 2
6 1UF-15379-00-00 SEAL 1
7 2C0-2836T-00-00 DAMPER, LOCATING 1 1
8 2C0-2837J-00-00 DAMPER 5 1
9 2C0-2847S-00-00 DAMPER 11 1
10 3XV-21717-00-00 DAMPER 1
11 2C0-28391-20-00 GRAPHIC 1 DPBMC - COLOR INFO (DPBMC:DEEP PURPLISH BLUE METALLIC C:0564 1
11 2C0-28391-30-00 GRAPHIC 1 SMX - COLOR INFO (SMX:BLACK METALLIC X:0903 1
12 90111-05003-00 BOLT, HEX. SOCKET BUTTON 2
13 90202-05180-00 WASHER, PLATE 2
14 90269-07007-00 RIVET 1
15 90111-05003-00 BOLT, HEX. SOCKET BUTTON 1
16 90202-05180-00 WASHER, PLATE 1
17 90111-06040-00 BOLT, HEX. SOCKET BUTTON 1
18 2C0-Y283V-40-P0 PANEL ASSEMBLY 2 DPBMC - COLOR INFO (DPBMC:DEEP PURPLISH BLUE METALLIC C:0564 1
18 2C0-Y283V-20-P2 PANEL ASSEMBLY 2 MBL2 FOR SMX 1
19 2C0-28229-00-00 COVER 2 1
20 90183-05M02-00 NUT, SPRING 2
21 1UF-15379-00-00 SEAL 1
22 2C0-2837K-00-00 DAMPER 6 1
23 2C0-28392-20-00 GRAPHIC 2 DPBMC - COLOR INFO (DPBMC:DEEP PURPLISH BLUE METALLIC C:0564 1
23 2C0-28392-30-00 GRAPHIC 2 SMX - COLOR INFO (SMX:BLACK METALLIC X:0903 1
24 90109-06078-00 BOLT 1
25 90111-05003-00 BOLT, HEX. SOCKET BUTTON 2
26 90202-05180-00 WASHER, PLATE 2
27 90269-07007-00 RIVET 1
28 90111-05003-00 BOLT, HEX. SOCKET BUTTON 1
29 90202-05180-00 WASHER, PLATE 1
30 90269-06008-00 RIVET 3
31 90269-06008-00 RIVET 2
32 2C0-2117V-00-P0 COVER 7 DPBMC - COLOR INFO (DPBMC:DEEP PURPLISH BLUE METALLIC C:0564 1
32 2C0-2117V-00-P2 COVER 7 SMX - COLOR INFO (SMX:BLACK METALLIC X:0903 1
33 90387-06057-00 COLLAR 1
34 90387-067K8-00 COLLAR 1
35 90480-14003-00 GROMMET 1
36 90480-12613-00 GROMMET 1
37 90183-05076-00 NUT, SPRING 1
38 90111-06040-00 BOLT, HEX. SOCKET BUTTON 1
39 90111-05003-00 BOLT, HEX. SOCKET BUTTON 1
40 90202-05180-00 WASHER, PLATE 1
41 90111-06063-00 BOLT, HEX. SOCKET BUTTON 1
42 2C0-2117W-00-P0 COVER 8 DPBMC - COLOR INFO (DPBMC:DEEP PURPLISH BLUE METALLIC C:0564 1
42 2C0-2117W-00-P2 COVER 8 SMX - COLOR INFO (SMX:BLACK METALLIC X:0903 1
43 90387-06057-00 COLLAR 1
44 90387-067K8-00 COLLAR 1
45 90480-14003-00 GROMMET 1
46 90480-12613-00 GROMMET 1
47 90183-05076-00 NUT, SPRING 1
48 90464-13007-00 CLAMP 1
49 90111-06040-00 BOLT, HEX. SOCKET BUTTON 1
50 90111-05003-00 BOLT, HEX. SOCKET BUTTON 1
51 90202-05180-00 WASHER, PLATE 1
52 90111-06063-00 BOLT, HEX. SOCKET BUTTON 1
53 2C0-Y2808-00-P3 COVER ASSY, UNDER MBL2 FOR DPBMC 1
53 2C0-Y2808-10-P2 COVER ASSY, UNDER SMX - COLOR INFO (SMX:BLACK METALLIC X:0903 1
54 90183-05076-00 NUT, SPRING 2
55 90387-06057-00 COLLAR 2
56 90480-14003-00 GROMMET 2
57 2C0-2838G-00-00 SEAT 1 1
58 2C0-2836U-00-00 DAMPER, LOCATING 2 1
59 2C0-2847N-00-00 DAMPER 8 1
60 2C0-2836L-00-00 PANEL, INNER 2 1
61 90269-06008-00 RIVET 1
62 2C0-2838U-00-00 DUCT 4 1
63 2C0-2834F-00-00 DAMPER 1
64 1LJ-2414J-00-00 DAMPER, PLATE 2 1
65 90164-05014-00 SCREW, TAPPING 2
66 99241-00240-00 EMBLEM, YAMAHA DPBMC - COLOR INFO (DPBMC:DEEP PURPLISH BLUE METALLIC C:0564 1
66 99247-00240-00 EMBLEM, YAMAHA SMX - COLOR INFO (SMX:BLACK METALLIC X:0903 1
67 90111-06040-00 BOLT, HEX. SOCKET BUTTON 2
68 90111-05003-00 BOLT, HEX. SOCKET BUTTON 2
69 90111-05003-00 BOLT, HEX. SOCKET BUTTON 1
70 90202-05180-00 WASHER, PLATE 2
71 2C0-Y2809-00-P3 COVER ASSY 2, UNDER MBL2 FOR DPBMC 1
71 2C0-Y2809-10-P2 COVER ASSY 2, UNDER SMX - COLOR INFO (SMX:BLACK METALLIC X:0903 1
72 90387-06057-00 COLLAR 1
73 90480-14003-00 GROMMET 1
74 90183-05076-00 NUT, SPRING 2
75 2C0-2848K-00-00 SEAT 2 1
76 2C0-2848H-00-00 SEAT 1
77 2C0-2847P-00-00 DAMPER 9 1
78 2C0-2847R-00-00 DAMPER 10 1
79 2C0-2836M-00-00 PANEL, INNER 3 1
80 90269-06008-00 RIVET 1
81 2C0-2838J-00-00 DUCT 5 1
82 2C0-2834E-00-00 DAMPER 1 1
83 90164-05014-00 SCREW, TAPPING 2
84 99241-00240-00 EMBLEM, YAMAHA DPBMC - COLOR INFO (DPBMC:DEEP PURPLISH BLUE METALLIC C:0564 1
84 99247-00240-00 EMBLEM, YAMAHA SMX - COLOR INFO (SMX:BLACK METALLIC X:0903 1
85 90111-06040-00 BOLT, HEX. SOCKET BUTTON 1
86 90111-05003-00 BOLT, HEX. SOCKET BUTTON 1
87 90202-05180-00 WASHER, PLATE 1
88 90269-06008-00 RIVET 2
89 90269-06081-00 RIVET 2
90 2C0-21788-00-00 GRAPHIC 1
91 2C0-21789-00-00 GRAPHIC 1
 

Bifogat

  • partimage.gif
    partimage.gif
    28.2 KB · Visningar: 78
Tack som fan för att du tog din tid och skrev ett gediget svar. Nu vet jag i alla fall vad problemet är och desvärre så är jag inte alls mekaniskt lagd så pilla ihop skiten själv = osannolikt. suck jag som köpte hojen inte alls för längesen och så kommer detta som ett bakslag.. :(


Vart bor du? Jag kanske har ett förslag till dig.. Du kan ringa mig ikväll på 031-7133103 eller i morgon kväll på samma nummer.

mvh Anders.
 
x-up> tack så mycket för det snabba svaret. jag har tyvär inte cash för att köpa dämparen för tillfället..... kanske ska fråga vad du vill ha för den först =) men jag tänkte köpa mig innan vintern iaf =)
 
När jag i princip hade bestämt mig för en R6a och ringt på några stycken så berättar kollegan på jobbet att hans polare har en zx9r som ska säljas billigt och smidigt.
Jaha tänkte jag, inte den hojen jag är inläst på, och mest "kär" i, men när han berättade om hojen så hamnade jag i brydderi...

Motorn är genomgången på Beviks (Linköping) för 30k för ngt år sedan i samband med att ngt vevlager eller liknande bråkat (kollegan var inte riktigt säker på exakt vad som hänt).
Hojen har haft samma ägare sedan 00-01 och han som har den ska enligt kollegan sköta om sina pryttlar...
Hojen är årsmodell 99a och jag kan köpa den för 35 000 kr.

Känns bra om jag får säga det själv?! Finns ingen 99a så billigt på blocket tex och denna är genomgången.

Aja finns massor att skriva men det jag ville komma till är att nu är det jobbigt =) . Inte den hoj jag hade tänkt mig men dock en potent hoj som säkert kommer ge mig mycket nöje, har ju ingen hoj alls nu...R6an är ju såå fin!!

FAN så svåra val man ställs inför...I-landsproblem antar jag! :)
 
Last edited:
tack så mycket för hjälpen x-up:tummenupp

Men fy fan va mkt skruvar och dylikt...
får nog kolla imorrn vilka det var å försöka klura ut på sprängskissen vilka det är jag ska ha.

visst ska jag komma å visa upp mig:) åkte faktiskt igenom på hemresan idag!

Danne
 
När jag i princip hade bestämt mig för en R6a och ringt på några stycken så berättar kollegan på jobbet att hans polare har en zx9r som ska säljas billigt och smidigt.
Jaha tänkte jag, inte den hojen jag är inläst på, och mest "kär" i, men när han berättade om hojen så hamnade jag i brydderi...

Motorn är genomgången på Beviks (Linköping) för 30k för ngt år sedan i samband med att ngt vevlager eller liknande bråkat (kollegan var inte riktigt säker på exakt vad som hänt).
Hojen har haft samma ägare sedan 00-01 och han som har den ska enligt kollegan sköta om sina pryttlar...
Hojen är årsmodell 99a och jag kan köpa den för 35 000 kr.

Känns bra om jag får säga det själv?! Finns ingen 99a så billigt på blocket tex och denna är genomgången.

Aja finns massor att skriva men det jag ville komma till är att nu är det jobbigt =) . Inte den hoj jag hade tänkt mig men dock en potent hoj som säkert kommer ge mig mycket nöje, har ju ingen hoj alls nu...R6an är ju såå fin!!

FAN så svåra val man ställs inför...I-landsproblem antar jag! :)


ZX9:an är direkt omodern i jämförelse mot tex R1 98-99 eller en R6 99-02.
Den är tyngre, bredare, mer trögstyrd & har analog instrumentering :)

På plussidan är den bättre att skjutsa på, skönare körställning för alldaglig körning, tar du ut den på bana så fungerar även det även om den är aningen svajig.
 
X-up

mjo, är medveten om det men priset i kombination med att jag har bra historik på 9:an gör att jag snart lägger mig framför tåget, jobbigt läge :P

De R6or som jag kikat på ligger runt 50-55k...skiljer en del.
Måste köpa ny utrustning med då jag inte kört hoj på några år och sålt av allt.

Men du har rätt i det du säger och jag tar med mig det!
 
nån som ha ett helsystem eller bara blåset till en R1 01- o sälja? Slipon,Akrapovic m.m? Styrdämpare mä kanske??
 
Om man har pallat upp bakhjulet så det snurrar fritt. så har man motorn igång och lägger i ettan, då börjar däcket snurra även fast kopplingen fortfarande är intryckt. Det snurrar inte speciellt fort och det går att stoppa med handen. Men det ska väl inte snurra alls? Är det kopplingen som börjar bli slut eller är det bara spänna upp kopplingsvajern lite?

Det är helt normalt. Med kopplingen inne har du släppt det mesta av trycket på lamellerna men dom har fortfarande lite kontakt med varandra och kan överföra lite lite vridmoment till växellådan om bakhjulet är i luften.
 
Du behöver inte börja oroa dig förens du dels tycker cyckeln driver när du sitter på, och det är svårt att få i växlarna.
 
Back
Top