R1 och R6-tråden!

Tjenare på er ;D nu är det så att jag är på sugen på att köpa en r6 :D så jag hoppas jag är välkommen ;D ska ringa till ägaren idag! tyckte det var bra pris på den :) så om jag köper den är så skiter jag i supermotarden :)


hur är det med R6 från 99- (ursäkta om jag frågar...finns många frågår jag vet! men jag hitta inget)

har dom nån sjukdom? vad ska jag passa mig för? alla tips är välkommen :)
 
Honke skrev:
2653655 Tjenare på er ;D nu är det så att jag är på sugen på att köpa en r6 :D så jag hoppas jag är välkommen ;D ska ringa till ägaren idag! tyckte det var bra pris på den :) så om jag köper den är så skiter jag i supermotarden :)


hur är det med R6 från 99- (ursäkta om jag frågar...finns många frågår jag vet! men jag hitta inget)

har dom nån sjukdom? vad ska jag passa mig för? alla tips är välkommen :)

Skulle väl i sådant fall slå ett slag för lådan. Kolla/ känn speciellt på dom lägre växlarna 1an 2an om dom är tröga eller klonkiga alt tendens till att hoppa ur.
Då det verkar som att det dykt upp några med problemiga/ misshandlade lådor.

Känn även på dämparna. Fråga om service på dom? En slut bakdämpare kan bli dyrt att laga.
 
Stoppsladd skrev:
2655051 Skulle väl i sådant fall slå ett slag för lådan. Kolla/ känn speciellt på dom lägre växlarna 1an 2an om dom är tröga eller klonkiga alt tendens till att hoppa ur.
Då det verkar som att det dykt upp några med problemiga/ misshandlade lådor.

Känn även på dämparna. Fråga om service på dom? En slut bakdämpare kan bli dyrt att laga.



okej okej :) tack för deT ;D ska ta en närmare titt på det då :tummenupp
 
Jag köpte en R1 för en vecka sedan, en 00'a. Jag var ute och försökte wheela med den nu. Jag får fan inte upp den på tvåan :mad:
På ettan kan jag sitta längst fram på sadel, luta mig fram över styret, åkandes i 25km/h och bara gasa upp den direkt.
På tvåan lägger jag mig på typ 7000 varv sitter långt bak, kör av/på med gasen och rycker i styret som fan och den lyfter inte ens. Va faaaan :huvet
Jag trodde R1'an skulle gå upp skitlätt på tvåan. Får ni upp era R1'or på bara gas på tvåan från mellanvarv? (Ni som har 150hk R1'or)
 
bmwjohan skrev:
2662763 Jag köpte en R1 för en vecka sedan, en 00'a. Jag var ute och försökte wheela med den nu. Jag får fan inte upp den på tvåan :mad:
På ettan kan jag sitta längst fram på sadel, luta mig fram över styret, åkandes i 25km/h och bara gasa upp den direkt.
På tvåan lägger jag mig på typ 7000 varv sitter långt bak, kör av/på med gasen och rycker i styret som fan och den lyfter inte ens. Va faaaan :huvet
Jag trodde R1'an skulle gå upp skitlätt på tvåan. Får ni upp era R1'or på bara gas på tvåan från mellanvarv? (Ni som har 150hk R1'or)
det går att gasa upp den på 2an, ge gas upp till 6 K o sen släppa gasen helt o sen ge fullt, då brukar den komma, du gör väl bara fel hehe.. Själv så kopplar jag bara upp hojen, det är sjukt mycket enklare, o du har lite mer o köra på, då du kan koppla upp den mellan 30 o 40 km/h på 2an..
 
Showtime skrev:
2662776 det går att gasa upp den på 2an, ge gas upp till 6 K o sen släppa gasen helt o sen ge fullt, då brukar den komma, du gör väl bara fel hehe.. Själv så kopplar jag bara upp hojen, det är sjukt mycket enklare, o du har lite mer o köra på, då du kan koppla upp den mellan 30 o 40 km/h på 2an..

Vid mina försöka så drog jag på upp till ca 7000 varv och släppte sedan gasen helt en kort stund för att sen slå på stumt. Samtigt så sitter jag lite längre bak samt sliter i styret som fan, men den lättar inte ens. Jag måste testa igen imorgon.

Jag vill inte koppla upp den för vad jag förstått så sliter det förjävla mycket på allt maskinellt.

Har du drevat ner din något eller är den orginaldrevad?

Jag fattar inte hur min R1 kan gå upp på slangen så förbannat lätt på ettan men inte alls på tvåan.

Hur sitter du när du tar upp den? Sitter du längre bak och rycker i styret?
 
:tummenupp
bmwjohan skrev:
2663315 Vid mina försöka så drog jag på upp till ca 7000 varv och släppte sedan gasen helt en kort stund för att sen slå på stumt. Samtigt så sitter jag lite längre bak samt sliter i styret som fan, men den lättar inte ens. Jag måste testa igen imorgon.

Jag vill inte koppla upp den för vad jag förstått så sliter det förjävla mycket på allt maskinellt.

Har du drevat ner din något eller är den orginaldrevad?

Jag fattar inte hur min R1 kan gå upp på slangen så förbannat lätt på ettan men inte alls på tvåan.

Hur sitter du när du tar upp den? Sitter du längre bak och rycker i styret?
Inga problem att koppla upp den, sliter väl lite mer på kopplingen men annars skulle ja inte tro det är så stor skillnad..
Nej jag har inte drevat ned min något nu, men ska dock dreva ned den 1 kugg fram till våren..
jag sitter som vanligt dvs nästan mitten när jag drar upp den, och jag måste rycka lite i styret, men det brukar inte vara några problem att dra upp den..
men det är ju självklart svårare på 2an än på 1an..
Tror det har att göra med tajmingen.. tror att det kommer bara du tränar :tummenupp
 
Tjenare !
Har varit och kollat på en R6:a (årsmodell 2000) som jag antagligen kommer köpa, det är så att hastighetsmätaren inte fungerar på den (märkte det när jag provkörde den).

Ägaren visste inte ens om det pga att han inte hade kört med den på länge.
Detta är hans story:
Satt batteriet på laddning och efter färdigladdning kopplat i batteriet.
För att prova så att allt funka så hade han provat att starta hojen, hojen startar inte (därimot ett litet klick eller något ljud)
Kopplar ur batteriet väntat och sen kopplat i det igen.
Hojen startar!

Det är hans story och han sa att hastighetsmätaren hade fungerat senast han hade kört med den!

En annan sak är oxå att han hade mekat med kablarna där bak under sadlen när han hade bytt bakdel på hojen.

Har hört med en kompis som oxå haft ungefär samma problem, han hade bara mekat med sladdarna därbak under sadlen sen funka den igen!

Är det någon här som har haft samma problem och vad kan man göra åt det?
Skriv gärna lite tips och råd?
Och en sak till, tror ni det är något alvarligt problem eller dyrt?

Tack på förhand och god fortsättning!
 
Last edited:
StröMmarN skrev:
2678776 Tjenare !
Har varit och kollat på en R6:a (årsmodell 2000) som jag antagligen kommer köpa, det är så att hastighetsmätaren inte fungerar på den (märkte det när jag provkörde den).

Ägaren visste inte ens om det pga att han inte hade kört med den på länge.
Detta är hans story:
Satt batteriet på laddning och efter färdigladdning kopplat i batteriet.
För att prova så att allt funka så hade han provat att starta hojen, hojen startar inte (därimot ett litet klick eller något ljud)
Kopplar ur batteriet väntat och sen kopplat i det igen.
Hojen startar!

Det är hans story och han sa att hastighetsmätaren hade fungerat senast han hade kört med den!

En annan sak är oxå att han hade mekat med kablarna där bak under sadlen när han hade bytt bakdel på hojen.

Har hört med en kompis som oxå haft ungefär samma problem, han hade bara mekat med sladdarna därbak under sadlen sen funka den igen!

Är det någon här som har haft samma problem och vad kan man göra åt det?
Skriv gärna lite tips och råd?
Och en sak till, tror ni det är något alvarligt problem eller dyrt?

Tack på förhand och god fortsättning!

Tror snarare att han kört utan mätaren inkopplad för att spara mil på mätaren.
Fråga hur många mil han kör per år, kolla vad mätaren står på & hör med Svensk bilprovning vad mätaren har sagt vid besiktningstillfället.
Be att få se serviceboken. Finns det ingen, pruta stenhårt eller leta efter en annan hoj.

Dessutom kan du kolla slitaget på drivpaketet, eller om han har bytt det så får du en hint om hur långt hojen har gått.
 
StröMmarN skrev:
2678776 Tjenare !
Har varit och kollat på en R6:a (årsmodell 2000) som jag antagligen kommer köpa, det är så att hastighetsmätaren inte fungerar på den (märkte det när jag provkörde den).

Ägaren visste inte ens om det pga att han inte hade kört med den på länge.
Detta är hans story:
Satt batteriet på laddning och efter färdigladdning kopplat i batteriet.
För att prova så att allt funka så hade han provat att starta hojen, hojen startar inte (därimot ett litet klick eller något ljud)
Kopplar ur batteriet väntat och sen kopplat i det igen.
Hojen startar!

Det är hans story och han sa att hastighetsmätaren hade fungerat senast han hade kört med den!

En annan sak är oxå att han hade mekat med kablarna där bak under sadlen när han hade bytt bakdel på hojen.

Har hört med en kompis som oxå haft ungefär samma problem, han hade bara mekat med sladdarna därbak under sadlen sen funka den igen!

Är det någon här som har haft samma problem och vad kan man göra åt det?
Skriv gärna lite tips och råd?
Och en sak till, tror ni det är något alvarligt problem eller dyrt?

Tack på förhand och god fortsättning!


det luktar skumt om den..
jag tror som föregående talare att han har bankat mätaren.. kolla kablarna undertill som går till mätaren sen kolla fall dem har varit avklippta.

var sitter motornumret på en r1 -o1

finns ramnumret på fler ställen än på plåten och vid styrhuvudet??

'tacksam för hjälp
 
Last edited:
Har ringt till vägverket och miltalen verkar vara rimliga vid varje besiktning.
Först 766mil 2003 sen vid den andra 1570mil 2005, låter rätt rimligt enligt mig!

jallafall, vad tycker ni jag skall göra?
 
Last edited:
StröMmarN skrev:
2679376 Har ringt till vägverket och miltalen verkar vara rimliga vid varje besiktning.
Först 766mil 2003 sen vid den andra 1570mil 2005, låter rätt rimligt enligt mig!

jallafall, vad tycker ni jag skall göra?

800mil skrapar man ju ihop med en 125:a på en sommar. Lätt.

JAG tycker det låter ganska lite.
 
tvålen skrev:
2679761 800mil skrapar man ju ihop med en 125:a på en sommar. Lätt.

JAG tycker det låter ganska lite.

800mil :confused:
k, så långt har inte ens min mammas nya bil gått sen vi köpte den i sommras:tungan
 
tjoho!

Är ny här på forumet, håller på jobbar ihop pengar nu för att kunna ta mc-kort så fort det bara går. Är ruggigt sugen på en r6a. Det jag undrar är om det kanske är lite för mycke kraft i en sån som första hoj eller skulle det funka? Undrar också vad man ska tänka på när man nu kollar runt på den modellen??

hoppas på bra svar.
ha dé gött// jejje
 
Jag hade en r6 som första hoj, och den var perfekt.
den är lättkörd, och den går rätt hårt. ju mer du varvar, desto roligare är den.
jag blev dock lite less på att ligga nära rödmarkeringen hela tiden, och har nu bytt upp mig.
som första (sport)hoj är den dock perfekt enligt mig, och på bana är den säker helt kanon, där man kan varva utav h-vete!
Jag hade inga som helst problem med min R6:a
 
Back
Top