R1 och R6-tråden!

wetblunt

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha r6
lånar den här tråden lite..

jag har en ny R6a -05 som har gått ca 50 mil.
och den ger ifrån sig ett konstigt ljud nu.
motorn tickar och det låter som om det e ventilslammer,
den går inte heeeelt rent heller. det spelar ingen roll om hojen
e kall eller varm.

nån som har någon aning om vad det kan vara för fel ?

är det någon fara att fortsätta köra ?

jag märker inte att hojen går sämre. men ljudet låter inte helt rent.
 
Last edited:

Andrésen

återfallet är nära!
Gick med
17 Apr 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
just nu... ingen
wetblunt skrev:
2421970 lånar den här tråden lite..

jag har en ny R6a -05 som har gått ca 50 mil.
och den ger ifrån sig ett konstigt ljud nu.
motorn tickar och det låter som om det e ventilslammer,
den går inte heeeelt rent heller. det spelar ingen roll om hojen
e kall eller varm.

nån som har någon aning om vad det kan vara för fel ?

är det någon fara att fortsätta köra ?

jag märker inte att hojen går sämre. men ljudet låter inte helt rent.
det är lungt du har ju 5års garanti... Händer något så får du det på garantin förutsatt att du har skött servicen.

Mvh Fredric
 

Leffe

#14
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
Vilka bakkåpor passar på en -00 R1?
-00 & -01 är samma lika, har jag fått för mig.
Men passar även äldre -98 & -99 eller nyare -02 & -03?
Tanken var att kunna skjuts ibland :tuttar fast hojen mest kommer att köras med kraschkåpor.
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
fälgar!

tjena... är i stort behov av fälgar till min rexxa...

nån som har till salu eller vet nån som vill sälja?

dvs. bak och framfälg till en R6 03-04.

neeeeeeeeeeeeeeeeeed them

tjong
 

maja38

Garanterat tjejkörd ;))
Gick med
19 Mar 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati 996S -01
SheDevil skrev:
2398412 :mad:

Köpte min R6:a 03 för två månader sedan, älskar den, och i torsdags fick jag äntligen körkoret. SKITGLAD så klart. I söndags tvättade o vaxa jag hojen och gav den kärlek, ställde in den i garaget vid 20-tiden. Nästa kväll kommer jag tillbaka, ska ta en liten tur och vad FAN ser jag??? Några klåpare har försökt att stjäla den!!! :va Jag är så jävla arg och ledsen för detta, hur FAN kan man hitta på ngt dylikt?! De måste ha spanat in hojen och vetat vart den stog. Värst av allt är att inget är uppbrutet i garaget, de har alltså förmodligen haft nyckel, de har klippt galler på tre ställen och gallret framför hojen var extra uppklippt, så jag fattar ju att det var där de tänkt ta ut den.

Jag undrar ju vad de tänkt göra med hojen??? Sälja, ta delar, busköra, vad???Någon som har en ide??? Den hade styrlåset i och bromsskivelås. De hade klippt kablarna till displayen och till tändningslåset och dessutom försökt bryta i tändningslåset, utan att få upp det. Vad var tanken med detta? Hade dom tänkt starta den redan i garaget, skivbromslåset satt ju på. Och det är ju startspärr på denna modell, fatta dom inte det?? Måste vara amatörer, för annars hade väl inte hojen stått kvar??

Som jag fattat med startspärren ska dne vara omöjlig att starta utan nyckel, är det verkligen så? Och vad gör dom med hojar som dom lyckas stjäla egentligen??

Verkstad några veckor, 3000 kr självrisk och BYTE av garage...

:4skrika Hoppas ni får ha era hojar ifred! /Arg Shedevil


Så vidrigt tråkigt :mad: och så jäkla onödigt! Låter ju som ungar varit i farten, ja man kan ju undra hur de tänkt få hojen ur garaget...

Nytaget kort och hur körsugen som helst (Grattis till kortet föresten), hoppas du hittar ett säkrare garage till pärlan.
:tummenupp
 

des

Ny medlem
Gick med
17 May 2006
Ort
Skåne
Hoj
SXV 550
Råkade få för mig att sätta på en ny tankpad häromdagen och slet bort den som ni ser på bilderna här.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=121173

Tyvärr var den limmad med superlim och det ser förjävligt ut där den satt. Måste altså ha tag i en ny likadan som den på bilden, den verkar vara formgjuten, i kolfiber. (R6 '04)
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Ska sälja r1an
Vad ska man ta betalt? har satt ut anonns här på sporthoj i går. Ni som har köpt nyligen 98/99 kan väll ta en kik och tala om vad ni tycker? Pris mm mm?


MVH Oskar
 

Dan_ne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 9
Jag är så jävla sugen på att byta upp mig från min Ducati monster 900 till en 2006 års R6:a. Någon här inne som har lite feedback om denna hoj??
Eller lite sköna bilder som man kan kika lite på!

Enligt mitt tycke krossar denna hoj allt i designväg just nu!! Men hur är det med prestanda och köregenskaper?? Jag har kört 2006 års R1:a o den är ju helt enormt skön att köra. Är R6:an svårare att köra P.g.a. att man måste varva mer??

Någon därute som kan tipsa lite så vore jag tacksam!
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
des skrev:
2431583 Råkade få för mig att sätta på en ny tankpad häromdagen och slet bort den som ni ser på bilderna här.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=121173

Tyvärr var den limmad med superlim och det ser förjävligt ut där den satt. Måste altså ha tag i en ny likadan som den på bilden, den verkar vara formgjuten, i kolfiber. (R6 '04)

Tror MC-kompaniet sitter på några sådana.
Men annars så kan du nog försiktigt försiktigt slipa bort limresterna, eller det mesta av dem i alla fall & sedan använda tex T-sprit för att lösa upp det sista.

Dan_ne skrev:
2450982 Jag är så jävla sugen på att byta upp mig från min Ducati monster 900 till en 2006 års R6:a. Någon här inne som har lite feedback om denna hoj??
Eller lite sköna bilder som man kan kika lite på!

Enligt mitt tycke krossar denna hoj allt i designväg just nu!! Men hur är det med prestanda och köregenskaper?? Jag har kört 2006 års R1:a o den är ju helt enormt skön att köra. Är R6:an svårare att köra P.g.a. att man måste varva mer??

Någon därute som kan tipsa lite så vore jag tacksam!

Visst är den fin? :)
R6:an är lättare att köra än tex 04-06 R1 pg a att den har ett extremt lätthanterligt chassi, man får varva & växla lite mer men inte riktigt lika extremt som på äldre modellen av R6. Bilder hittar du på: www.bikepics.com

Lycka till!
 
Last edited:

gargamel_2000

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha r6 -07, Husa fs 650, Yamaha yzf 426 -00
Framdrevs byte... Hjälp fort..!!

Har stött på ett frågetecken då jag e till att dreva ner....

Staget som går från växelpeten och till växellådan sitter ju i 2 kulleder, kan man dra loss staget från kulorna eller måste man ta ner alltihop

Tacksam för snabba svar då det e kanon väder...

Mvh
// Mats
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Är lite sugen på att byta Avgassystem/slipon på min R1 -00, såg ett devil highpipe tillsalu som passade 02-03, passar detta på 00-01?

Om det passar på orginalsystem så kommer nästa fråga, kanske ingen som provat, men på min hoj sitter det micron helsystem, skulle devil pipan isåfall passa på främre röret från micron-systemet?

Svårt att svara på kanske :confused: men e tacksam för alla tips :Bugar

Robban...
 

para

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Västmanland
Hoj
Superduke 07
Dan_ne skrev:
2450982 Jag är så jävla sugen på att byta upp mig från min Ducati monster 900 till en 2006 års R6:a. Någon här inne som har lite feedback om denna hoj??
Eller lite sköna bilder som man kan kika lite på!

Enligt mitt tycke krossar denna hoj allt i designväg just nu!! Men hur är det med prestanda och köregenskaper?? Jag har kört 2006 års R1:a o den är ju helt enormt skön att köra. Är R6:an svårare att köra P.g.a. att man måste varva mer??

Någon därute som kan tipsa lite så vore jag tacksam!

Lånar ditt inlägg då jag är helt inne på helt samma linje. Sugen på att byta från en Monster 1000 till en 2006 R6. Så ser fram emot lite svar på dina frågor.
 

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
para skrev:
2494870 Lånar ditt inlägg då jag är helt inne på helt samma linje. Sugen på att byta från en Monster 1000 till en 2006 R6. Så ser fram emot lite svar på dina frågor.


jag har kört mest bana med min men det är en kanon hoj :tummenupp
vilken design .. kolla bara fronten :tummenupp
väldigt lättkörd.. med bra effekt, bra bromsar
 

Suzuki TL1000R

WWJD- What Would Jesus Do?
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
[Äin kåmma fewra leyters bleau auk woeet Seuwseuwkee gee äss äxx]
Ev. köp av R1

Tja.

Går och funderar lite på att byta bort min TL 1000 R -99 mot en R1:a.
Pga de fantastiska försäkringspriserna får jag nog hålla mig till en -99. Är det nått speciellt man bör tänka på vid ett köp av en R1 -99 utöver de vanliga sakerna. Är de (ö)kända för nått speciellt?

Om det är nån som är sugen på att byta så är det bara att höra av sig.
Kostar dock i själen att byta bort sin V-Twin så det kommer inte bli nått lätt beslut.
 

Mr RR

speedaholic
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
S 1000 RR
Dan_ne skrev:
2450982 Jag är så jävla sugen på att byta upp mig från min Ducati monster 900 till en 2006 års R6:a. Någon här inne som har lite feedback om denna hoj??
Eller lite sköna bilder som man kan kika lite på!

Enligt mitt tycke krossar denna hoj allt i designväg just nu!! Men hur är det med prestanda och köregenskaper?? Jag har kört 2006 års R1:a o den är ju helt enormt skön att köra. Är R6:an svårare att köra P.g.a. att man måste varva mer??

Någon därute som kan tipsa lite så vore jag tacksam!


Jag har kört R6-06 några gånger på gata.
Enligt mig är det en kanon hoj, mycket lättkörd och ljudet MÅSTE bara upplevas när varvräknarnålen går mot 18000...
Min första notering när jag satte mig på den var att den känns väldigt liten.

Det blir ju automatiskt så att man jämför den med vad man själv kör, i mitt fall R1 -04. R1an känns ju mer rejäl, rå och snabbare helt enkelt. En del av detta förklaras med skillnaden i vrid... Under 10000 varv är R6an död jämfört med storebror. Men håller man varvet uppe, vilket man mer än gärna gör, så går 6an väldigt snabbt!!!
Ska man köra mycket bana, skulle jag rekomendera R6an, pga att den är mer lättkörd och lättsvängd.
Kör man mest gata är R1an att föredra.

Det bästa hade naturligtvis varit att ha en av varje...
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top