R1 och R6-tråden!

Jonthe skrev:
2269089 Ska r6an årsmodell 2000 servas vid 2000 mil?

enligt min servicebok står det "every 24000 km" för årsmodellerna 99 + 00.

sen för 01 står det every 20000 km.

hur är det egentligen ? :va
Jag skulle tippa på att det är så att var 2400 mil är det ventiljustering, men en service bör du nog göra var tusende eller en gång om året om du inte kör tusen på en säsong.
 
stone skrev:
2269073 Tänkte slänga på en pc III usb och ett bmc filter, och bänka hojen, ska man plocka väck exup,en eller bara låta det va som det är :confused:

Enligt många på R1 forum så har de fått positiva effekter när tagit bort exupventilen. Det blir lite liknande som att montera helsystem där effektdippen som finns mellan 6-8000 varv i princip försvinner. Exupen är till för att ge mottryck men det har du tillräckligt ändå så den sitter mycket där för att dämpa buller o klara avgaskrav.

Låt exupmotorn sitta kvar eller så måste du köpa/bygga en bygel som lurar boxen att motorn sitter kvar. Du kommer annars få ett felmeddelenade i instrumentet.

Filtret däremot kan du nog hoppa över det ger otroligt lite effektökning och den typen av filter bmc, K&N osv släpper in mer skräp i din motor och det vill du väl inte? Man kan se på turbobilar som kört med denna typ av filter att turbinbladen i turbon är alldeles blästrade av små små partiklar som filtret släppt igenom. Samma partiklar åker rakt in i cylindern på din nya o dyra motorcykelmotor.

Istället för filter så är det bättre att testa Graves velocity stacks.
 
Vad är det för skillander mellan R6 00 och 01?

Edit: Hittade ett bra svar av SISU.

För den intresserade:

1999 YZF-R6 (modell 2000 i stort sett samma)
The first generation R6 was built with the same development target of today's R-series:

* Highest power
* Lowest weight
* Unrivalled agility

The engineers started with a blank sheet of paper and made no compromise (following the philosophy of the first R1-see story in archive) A very compact aluminium chassis and an ultra compact high performance 4 cyclinder are the ingredients of this radical machine. The engine was the first production four stroke with a performance of more than 200 HP/litre (120 HP/13000rpm). Wheelbase was reduced to 1380 mm and dry weight to 169 kg. The machine super ceded its predecessors in all aspects and set the standards for supersport machines to come.


Dessa ändringar genomfördes till 2001

2001 YZF-R6
Based on the previous model the new version saw a couple of important changes both technical and styling. Most obvious was the new rear tail part with its LED tail lights.
Other changes included:

* Lighter pistons and modified connecting rods for better midrange response.
* The weight was reduced another 1.5 kg
* New specification tyres improved grip and handling
* U-lock space under the seat added
* Handlebar angle was changed for better comfort <--- klämma tummen mot instrumentpanelen vid full gas..

2003 YZF-R6
bla.. bla..


Här är för övrigt lite intressant läsning om hojjen jämfört med konkurenterna..
1999 http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/99_600s.html
2000 http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/00_600s.html

99-02 Lite färg skillnader..

Motor: 4-cyl, vätskekyld, DOHC, 600 cc, 4 vent
Effekt: 120 Hk/15500 rpm (strypt 98 Hk/13000rpm)
Vridmoment: 60,8 Nm/10500 rpm (68,1 Nm/11500 rpm)
Kraftöverföring: 6-växlad, kedja
Torrvikt: 169 kg
Chassi: Deltaboxram av typ 2, monoshock, 43 mm gaffel
Bromsar: Dubbla 295 mm skivor med fyrkolvsok fram, enkel 220 mm skiva med fyrkolvsok bak
Tankvolym: 17 liter

03+

Motor: 4-cyl, vätskekyld, DOHC, 599 cc, 4 vent
Effekt: 90,5 kW (123 Hk)/13000 rpm (117 Hk/13000rpm med staudruk)
Vridmoment: 68,5 Nm/12000 rpm (66,4 Nm/12000 rpm)
Kraftöverföring: 6-växlad, kedja
Torrvikt: 162 kg
Chassi: Deltaboxram av typ 2, monoshock, 43 mm gaffel
Bromsar: Dubbla 295 mm skivor med fyrkolvsok fram, enkel 220 mm skiva med fyrkolvsok bak
Tankvolym: 17 liter
 
Last edited:
Kasta mig med storm in i denna tråd nu. Hämtade mig en 6:a i tordags kväll. Har bara hunnit med ca 10 mil, men ack så roande dom har varit :hihi :yoparty
 
Sitter här och söker lite men finner inget ang toppfart på en r6:a.
Så vad toppar dom?? Någon som vet?

Mätarfart + verklig fart

Frågar därför att jag börjar fundera på om min är orginal eller ej. Tycker den går lite för bra. Körde i helgen med polarna som kör bla R1 -00 och gsxr 1000 -01. Polarna blev lika förvånad som jag över hur bra min r6:a stog sig mot deras.

*OBS* Nu sitter jag INTE här och säger att jag kör ifrån alla.....
 
VaRvStopPEt skrev:
2277558 Sitter här och söker lite men finner inget ang toppfart på en r6:a.
Så vad toppar dom?? Någon som vet?
..


Har själv en R6a och har enligt mätaren kör i 262, sen efter det kändes den lite småseg. Där var nog mer att ge, men vägen började ta slut. =)

Läste iaf någonstans att toppfarten är 288km/h, och de skulle väl kunna stämma. Min är en 99a.

Andrésen skrev:
2269433 Jag skulle tippa på att det är så att var 2400 mil är det ventiljustering, men en service bör du nog göra var tusende eller en gång om året om du inte kör tusen på en säsong.

Enligt serviceboken till min R6 99a, skall den servas var 600ade mil!
 
Nybliven R6 ägare

Tja!

Min första stund på sajten, känner mig lite som vilsen i djungeln. Kul med R1/R6 kontakter. Har precis köpt min R6 som dessutom inte gick igenom besiktningen häromdagen. Någon som har en original skylthållare att sälja/låna, så jag kommer igenom besiktningen. De slog inte bara ner på att skylten satt i hjulhuset, utan också att det var för tätt mellan blinkersar mm. Någon som kan hjälpa... :Bugar
 
Per Fireblade skrev:
2263090 Hallå,jag funderar på o sälja min R1a 03a.Nån som köpt eller sålt nån nyligen så man vet lite ca priser?Tack på förhand


Jag köpte min R1-03 för 73000:- i originalutförande för någon månad sedan. den hade rullat 450 mil då.
 
extreme yellow

här e några bilder på min nya retta.hade en 06:a (svart) men den blev stulen och därefter inlöst. Så det blev en pippigul med små moddningar.FLer kommer vartefter...håll till godo...
 

Bifogat

  • R1061.JPG
    R1061.JPG
    134.2 KB · Visningar: 164
  • R1062.JPG
    R1062.JPG
    129.6 KB · Visningar: 174
  • R1066.JPG
    R1066.JPG
    114 KB · Visningar: 170
Von Vettet skrev:
2278293 :Bugar det kommer mera som: pcIII,bmc filter,färgade skruvar på diverse ställen,rökat DB glas,pulverlackade fotpinnesatser m.m

Bling bling :hihi

Jäkligt nice hoj Vettet.

Ps vart ska du lämna hojen för mappning? eller du laddar ner nåt på nätet?
 
ventilspel

Skulle vilja ställa ventilerna på min retta-99, någon som har arbetsbeskrivning eller dylikt.
 
McJonne skrev:
2278145 Har själv en R6a och har enligt mätaren kör i 262, sen efter det kändes den lite småseg. Där var nog mer att ge, men vägen började ta slut. =)

Läste iaf någonstans att toppfarten är 288km/h, och de skulle väl kunna stämma. Min är en 99a.

OK. Min har jag haft i 272 på mätaren. Då låg gixxern efter och började knappa in på mig. Enligt honom så hade han sin mätare på 299. Och han antog att min gjorde mellan 260-270 eftersom han tog i så lite på mellanrummet.

Men men dom ena jävlar till att gå r6:orna. Väldigt positivt överraskad över prestandan på denna, då jag aldrig kört någon innan jag köpte min förra veckan :yoparty
 
R1 racer skrev:
2278392 Bling bling :hihi

Jäkligt nice hoj Vettet.

Ps vart ska du lämna hojen för mappning? eller du laddar ner nåt på nätet?

Ladda ner på nätet duger inte klart den ska mappas!! Fattar inte dom som
slänger pengar på pc och inte mappar hojen.

Klart det är någon som fått en lyckoträff med någon annas mapp, men det
är sällsynt dessutom har man ingen aning om hur hojen går o mår..
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top