R1 och R6-tråden!

Randerson skrev:
2189153 Kamrater, nu skulle jag behöva er hjälp!
Jag måste justera framdämparen/arna på moppen, då den är på tok för mjuk i dämpningen för mina 78 kilon just nu. Men hur mycket man ska skruva på dom så det blir rätt till min vikt? Hmm! Tycker att det borde finnas nån tabell eller liknande som man kan skulle kunna utgå ifrån, men vad vet jag?

Finns det nån hjälpsam själ där ute? :rolleyes:

Mvh,
Richard
Jag väger in på 80kg utan utr. och min inställingar är följande
Bak: preload näst högsta på fjädern
compression 1,5 varv från max
Rebound 13 klick från max
däcktryck 40psi på vanlig väg
Fram: Preload 4 ringar synliga
Compression 6 varv från max
Rebound 3 klick från max
Däcktryck 36 psi på vanlig väg
Hoppas det är till nån hjälp :pannkyss
 
Becker skrev:
2190266 Jag väger in på 80kg utan utr. och min inställingar är följande
Bak: preload näst högsta på fjädern
compression 1,5 varv från max
Rebound 13 klick från max
däcktryck 40psi på vanlig väg
Fram: Preload 4 ringar synliga
Compression 6 varv från max
Rebound 3 klick från max
Däcktryck 36 psi på vanlig väg
Hoppas det är till nån hjälp :pannkyss

Tusen tack! Ska genast prova detta! :wiggle
 
Sådär ja, nu känns dämpningen genast mycket bättre! :tummenupp
Nu när jag ändå är i farten.. Tycker att kopplingen tar så förbannat långt ut på r6an. Kanske när det är ca 10-15mm kvar av spelet vid kopplingshandtaget så börjar man känna av dragläget. Väldigt irriterande! Det är väl inte helt omöjligt att den har slirat lite på kopplingen ibland för mig heller. Samt att cykeln rycker till(?) en hel del precis när man petar i första växeln med motorn igång. Tycker att det låter och känns obehagligt.. Hmm!
Går det att justera det där på nåt sätt eller är det dags att byta ut nånting? Det här är min första hoj, så jag är helt grön vad det gäller motorcyklar än så länge. Lär mig allt ni kan! Hehe :crash

/Richard
 
Randerson skrev:
2192727 Sådär ja, nu känns dämpningen genast mycket bättre! :tummenupp
Nu när jag ändå är i farten.. Tycker att kopplingen tar så förbannat långt ut på r6an. Kanske när det är ca 10-15mm kvar av spelet vid kopplingshandtaget så börjar man känna av dragläget. Väldigt irriterande! Det är väl inte helt omöjligt att den har slirat lite på kopplingen ibland för mig heller. Samt att cykeln rycker till(?) en hel del precis när man petar i första växeln med motorn igång. Tycker att det låter och känns obehagligt.. Hmm!
Går det att justera det där på nåt sätt eller är det dags att byta ut nånting? Det här är min första hoj, så jag är helt grön vad det gäller motorcyklar än så länge. Lär mig allt ni kan! Hehe :crash

/Richard

Prova att släppa på rullen som sitter på kopplingsvajern, där justerar du hur långt ut/in kopplingen ska ta.
 
om det smäller till när du lägger i ettan kan det va dags för lamellbyte, om du drar iväg ordentligt typ mellan 3-4:an och "fullgasväxlar" nu menar jag inte det som det står men du växlar fort om det då "slirar" på kopplingen är det nog byte som gäller. Det blir trots allt en del bakhjulsåka med koppling på R6:an finns ju inte mycke vrid som i R1:an. När jag hämtade min hoj så hade förra ägaren inget spel på kopplingen den tog allra längst ut inte jättebra för lamellerna kanske. OBS försök dig inte på fullgas växling förrän du känner att du kan hojen kan bli överraskande framhjulslyft om du gör fel bara en heads up.. :tummenupp
 
En fråga angående förarens vikt och fjädring + dämpning. Min hoj har originalinställningarna och nu när jag har blivit lite varm i kläderna med den och vågar dra på så undrar jag om dessa inställningar inte är lite väl mjuka för riktig hårdkörning och mina 93 kilo utan utrustning? Någon som i så fall har tips på vad jag ska skruva och ändra på fram respektive bak för att få bättre/stadigare väghållning? För det som händer är att jag känner att hojen är lite väl gungig/svajig/svampig vid halvkraftiga nerlägg vilket gör att jag inte vågar mig på riktiga knäskrapsnerlägg. Har det med min erfarenhet av mc körning att göra eller har det med fjädring/dämpnings inställningarna att göra? Hlst vill jag få en lite stummare och mer lättsvängd hoj men man kanske förlorar i annat om man justerar mot det eller vad säger ni andra?

--------------------------------------------------------------------------
Förresten så fick jag tag i ett Jardine RT One aluminium slipon för 1700 kr och till det priset slog jag till direkt fastän att jag ville ha ett kolfiberfärgat egentligen då det skulle passa min svarta hoj bättre. Men guuuud vad det låter häftigt nu om hojen. Det känns lite som man förlorar lite av det vrid som finns mellat 4k och 9k varv men att man får igen det vid rejäla urvarvningar då hojen känns piggare då. Om man nu kan tala om vrid i en R6:a. Den har fått en rejsigare gång helt enkelt och det låter alldeles lagom mycket :yoparty
 
Kan inte svara för dina inställningar på hojen då den är nyare än min så skiljer det säkert på dämparna och geometrin på cykeln men däcktryck är A&O om du vill labba lite utan att ställa bort dig på dämparna. Det borde stå en del i instruktionsboken du fick med hojen om dämparna, ett alternativ är att söka utanför sporthoj.com väggarna om du inte får ett vettigt svar :nicka
 
Hallå, alla R6 o R1 förare,
Jag undrar när insprut kom på R6:orna?
och är det någon markant skillnad mellan insprut och förgasrare?

Tack på förhand
 
Lack-kod till blå R1-01

Skulle bli nöjd om någon kan ge mig lack-kod till R1-blå 01. Finns säkert här inne på forumet men jag har inte hittat....
 
X-up skrev:
2062809 Inte ska du förstöra en så fin hoj med en Micron-pipa!
Köp Akrapovic, Devil, Jardine, Two Brothers Racing eller Termignoni för bästa kombination av utseende & ljud! :)

Klart jag hellre skulle vilja ha ett akra, men jag tyckte min var fin nog för priset: http://www.cooride.com/micron/micron6/photo/deltatop.jpg
Sen ska jag montera den nästa vecka, då får vi se hur det låter :)

Obs, pröjsade 1950 med frakt [sprillans] :tungan :tummenupp
 
Ricky79 skrev:
2195142 Skulle bli nöjd om någon kan ge mig lack-kod till R1-blå 01. Finns säkert här inne på forumet men jag har inte hittat....

Den heter "Deep Purplish Blue ", borde räcka så. Har ingen sifferkod. Om du säger att du ska ha en yamaha originalfärg med det namnet så får du rätt färg.
 
MrD13 skrev:
2109562 Efter att jag under vintern bytte framdäck på min r6-99, har däcket börjat att ta i framsärmen när jag kör. Kör jag på grusväg så blir det ett jävla liv när gruset slår mot skärmen, men även på asfalt har däcket tagit i skärmen vid högre farter. Framdäcket (Pirelli diablo)är av samma dimension som tidigare däck.

Någon som varit med om samma problem? Eller har någon idé vad man kan göra?

Tycker det är konstigt att det är så litet mellanrum mellan skärm och däck. :confused:

Tjena!

Jag har en r6a 00a och har precis som du pirelli däck. Märkte i höstas då det var mkt grus att det lät som sjutton när jag körde från framskärmen. Tänkte att det inte var så konstigt å att det inte skulle var likadant när man körde på asfallt. Och det tycker ju inte heller att det är. Men undrar om det tar någon skada om man tex skulle köra mycket på grus?
 
snowball skrev:
2195157 Den heter "Deep Purplish Blue ", borde räcka så. Har ingen sifferkod. Om du säger att du ska ha en yamaha originalfärg med det namnet så får du rätt färg.


Tack för svaret men lackeraren kräver kod..
Jag har en gammal kod sedan tidigare men vet ej om det är rätt....
0564DPBMC är den koden....
 
X-up skrev:
2110091 Helt fel!

Byt däck så fort som möjligt till ett med profilen 120/60 17".
Har själv gjort samma tabbe & fler med mig. Finns trådar här på sporthoj om just detta problem.

Men det är inte bara problem med att grus tar i, ju fortare man kör dessto mer expanderar däcket av centifugalkraften med följd att däcket "äter" upp skrämen.

Så byt till ett däck med rätt profil om du vill spara din framskärm!
Som sagt, talar om egen erfarenhet på just R6.



Låt mig gissa, du kör med 120/70 17"?

Hmm låter som jag också måste cheka mitt framdäck!
Men jag ska snart strypa hojen å då blire inget av med högre hastigheter :tungan

Tycker du jag ska byta däck ändå, även fast jag måste göra det om några hundra mil då det är dags!

Obs han som haft hojen har kört bana med dessa däck, och jag kan tänka mig att han drog på där, så borde inte vara några problem! Men som sagt ska kolla måttet!
 
Ricky79 skrev:
2195164 Tack för svaret men lackeraren kräver kod..
Jag har en gammal kod sedan tidigare men vet ej om det är rätt....
0564DPBMC är den koden....


Skicka ett PM till Hornet_600 han har hjälpt mig med färgkoder till min hoj.
 
Någon som vet om och isåfall var det finns undertail i samma stil som R6 -03 till en -00 eller passar -03:an rakt av på -00:an
 

Bifogat

  • R6rear03.jpg
    R6rear03.jpg
    14.3 KB · Visningar: 431
Becker skrev:
2195211 Någon som vet om och isåfall var det finns undertail i samma stil som R6 -03 till en -00 eller passar -03:an rakt av på -00:an


Har svårt att tro att de skulle passa rakt av. Är det just bromsljusen du vill ha från 03:an så får du nog köpa ett par och plasta på en undertail som passar 00:an.
 
Ricky79 skrev:
2195164 Tack för svaret men lackeraren kräver kod..
Jag har en gammal kod sedan tidigare men vet ej om det är rätt....
0564DPBMC är den koden....
Jag angav den koden (Yamaha 0564 DPBMC) när jag köpte färg till min blå 01:a och det blev helt okej.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top