R1 och R6-tråden!

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Tja!!

Har en R6 2007 som jag oturligt nog la i gruset i somras med repade kåpor o lite annat som konsekvens. Nu har jag fått nys på ett original kåpset till en 2008. Min fråga till er alla experter är om det passar?

Går det att få det att passa med viss modifiering?

MVH!


Om det inte måste vara original så kan du ju köpa ett flång nytt här

http://viewitem.eim.ebay.se/Yamaha-...rings-ABS-YZF-bodywork-cowl/110896563986/item

Jag har inte provat eftermarknadskåpor själv, men vad jag hört ska de vara helt okej - Priset är helt ok i alla fall
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
laidback

Här är den kompletta för bland annat årsmodell 1999 som är densamma som till 00:an

http://www.r6messagenet.com/forums/...254-r6-service-maintenance-repair-manual.html

Också lite R6 historia

http://www.yamaha-motor.eu/designca...spx?segment=Supersport&view=article&id=441042

BTW - Tack för tipset med passagerarsadeln

Det är ju helt suveränt! Där finns ju allt samlat, kanon! :tummenupp

Även om jag inte behöver hjälp med de viktigaste servicepunkterna är det alltid kul att se vad Yamaha tycker är viktigt att serva. Man ska väl t.ex. byta soppaslang vartannat år eller så, men är det nån som gör det?


Och den andra länken är ju rolig, såna sidor gillar jag. Tyvärr är du pucktvåa ;), jag länkade till den i ett inlägg för nån månad sen.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Bra med den länken så jag kunde se att 99:an och 00:an var samma - annars hade jag inte kunnat hjälpa dig, då jag inte fann något på 00:an.
 

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Uttran
Hoj
2012 Honda CB1000RA *såld, 2005 Yamaha R1, 2011 BMW S1000RR
Jaha, då har man blivit med retta då :crash

Köpte en -05 idag och den står nu i garaget och bara väntar på att få komma ut och luftas en aning. Herregud vad det måste bli vår snart!
 

jompa25

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
under en sten i skogen
Hoj
ingen
funderar på att skaffa mig en R1 07 och har hittat en lämplig hoj. Det jag undrar över, finns det nått man ska se upp med när det gäller den hojen.:gnissla
Sen hur är den att köra/svänga. är det ett monster som man måste brottas fan med varje gång man vill byta riktning. Har tidigare haft en gixxer k8 vilket jag trivdes rätt bra med men som jag förstått är r1 lite snällare för knäna vilket jag tycker är bra. Är det liknande register på den eller kommer jag sakna gixxern.

Hoppas ni förstår min vånda. och ja jag kan tyvärr inte provköra den pga allt jävla lappmöggel som ligger överallt.:huvet
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
funderar på att skaffa mig en R1 07 och har hittat en lämplig hoj. Det jag undrar över, finns det nått man ska se upp med när det gäller den hojen.:gnissla
Sen hur är den att köra/svänga. är det ett monster som man måste brottas fan med varje gång man vill byta riktning. Har tidigare haft en gixxer k8 vilket jag trivdes rätt bra med men som jag förstått är r1 lite snällare för knäna vilket jag tycker är bra. Är det liknande register på den eller kommer jag sakna gixxern.

Hoppas ni förstår min vånda. och ja jag kan tyvärr inte provköra den pga allt jävla lappmöggel som ligger överallt.:huvet

Just R1-07 har haft en del exemplar som fått motorras pg a trånga oljekanaler. De exemplar som omfattats av felet har rasat tidigt, så har den gått mer än 1000 mil så lär det vara lugnt. Felet gick på garanti och rasade exemplar bör ha åtgärdats av Yamaha såvida de inte parallellimporterats.

Annars så finns det inga andra större (eller mindre heller för den delen) kända fel utöver ovan nämnda.
Hojen är otroligt lättsvängd och är ett riktigt precisionsinstrument så där kan du vara lugn.
Registret däremot är skillnad mot te x GSX-R 1000. R1:an har ett ganska flackt register på låga varv och först vid 6-8000rpm börjar det hända grejer. Kör man hårt eller på bana så blir bromsarna snabbt lite matta/svampiga men det kan förbättras med stålspunna slangar och andra bromsbelägg.

Slutsummerat så är det en riktigt bra hoj!
 

jompa25

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
under en sten i skogen
Hoj
ingen
Tack för svaret.. det är tänkt att den ska gå bana. Den har redan stålspunna. Men den är svensksåld men har inte kommit upp i 1000mil ännu.
Låter som jag kommer trivas med den.

Är det nån här som kan dämpare. Den är stäld till 76kg själv väger jag 100+ sitter Wp Dämpare på
Så bak blir jag tvungen att byta fjäder men måste jag även byta säten?
Fram tänkte jag bara byta till Wp innandöme. men är det nån som vet eller har koll på betäckningarna på deras fjädrar.

Mvh

Jompa
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Tack för svaret.. det är tänkt att den ska gå bana. Den har redan stålspunna. Men den är svensksåld men har inte kommit upp i 1000mil ännu.
Låter som jag kommer trivas med den.

Är det nån här som kan dämpare. Den är stäld till 76kg själv väger jag 100+ sitter Wp Dämpare på
Så bak blir jag tvungen att byta fjäder men måste jag även byta säten?
Fram tänkte jag bara byta till Wp innandöme. men är det nån som vet eller har koll på betäckningarna på deras fjädrar.

Mvh

Jompa

Du kommer nog trivas! Får väl tillägga att det allmänna rådet är att se till att ha oljenivån på max konstant och att ge f-n i att wheela för att minska risken för haveri.

Vad gäller dämparen så är det nog en bra ide att byta fjäder. Vet inte hur WP har sina viktklassningar på sina fjädrar men det kanske du kan se på deras hemsida?
 

jompa25

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
under en sten i skogen
Hoj
ingen
wheelies is for pussies.:arsele. Skämt åt sidå, kan inte eller om det beror på att jag inte vågar.:rodnar
oljenivån brukar jag ha koll på så den är det inget problem med.
Det är fjädringen som jag behöver plugga på. Har ringt runt lite i dag och frågetecken är ju inte n´mindre nu
 

carlsson747

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2007
Ort
Örebro
Hoj
-02 R1
Undrar om man kan brygga exupservot på r1 2004 för att slippa felkoder när man tar bort exupen.....? (Vill alltså ta bort servot oxå!)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tjo folket!

Sitter och väntar på att det ska dyka upp nån vettig R6:a, 08 eller nyare..
Har nu lagt märke till att 08-09 har lite drygt 130hk (med ram air), men att de nyare, iaf 2010 och 2011 har nästan 10hk mindre.

Nu bryr jag mig inte så jättemkt om 10hk hit eller dit, men undrar om någon vet varför de nyare är så mkt svagare? Hållbarhetsproblem på 08-09 som gjort att man valt att ta ut mindre pulver? Eller har jag bara fått fel siffror?
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Tjo folket!

Sitter och väntar på att det ska dyka upp nån vettig R6:a, 08 eller nyare..
Har nu lagt märke till att 08-09 har lite drygt 130hk (med ram air), men att de nyare, iaf 2010 och 2011 har nästan 10hk mindre.

Nu bryr jag mig inte så jättemkt om 10hk hit eller dit, men undrar om någon vet varför de nyare är så mkt svagare? Hållbarhetsproblem på 08-09 som gjort att man valt att ta ut mindre pulver? Eller har jag bara fått fel siffror?

Jag tror att det skiljer 5hk på topp mellan 08-09 och 10 ->. Anledningen verkar vara att de ville ha mer effekt i mellanregistret.

Saxat från http://www.yamaha-motor.eu/designcafe/en/about-bikes/supersport/index.aspx
Klicka på: R6 History: all models, all colours 1999-2011
2010 model
Engine settings are changed (high-end horsepower is now 124) with priority to boost the midrange power, with a new and longer muffler as the most visible change.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag tror att det skiljer 5hk på topp mellan 08-09 och 10 ->. Anledningen verkar vara att de ville ha mer effekt i mellanregistret.

Saxat från http://www.yamaha-motor.eu/designcafe/en/about-bikes/supersport/index.aspx
Klicka på: R6 History: all models, all colours 1999-2011
2010 model
Engine settings are changed (high-end horsepower is now 124) with priority to boost the midrange power, with a new and longer muffler as the most visible change.

Se där!

Siffrorna jag såg var 133 vs 124hk mellan 08/09 och 10/11.

Men då finns det ju en anledning!

Tack för det!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Se där!

Siffrorna jag såg var 133 vs 124hk mellan 08/09 och 10/11.

Men då finns det ju en anledning!

Tack för det!

Från 129 till 124 på -10 och framåt. Den högre siffran du har är med ram-air. Är iaf. skillnad som märks på mellanregistret, kan släppa ner den lägre istället för att ta en lägre växel i en del böjar utan att förlora massor på det. Men det är bara under 10' det märks, är inte så ofta där ändå så min gamla duger ett tag till, blir tjejen glad när hon får behålla sin med. :)

Ed. ...eller var det 128.....osäker nu, får kolla pappren i morgon.
Ed. igen, 128 var det, eller 94kw 08-09 och 91kw 10-framåt
 
Last edited:

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Kramfors
Hoj
R1 -98
Har några frågor till er R1 ägare..
Håller på att färdigställa min R1:a efter omlackering av diverse plast och plåt. Allt är omlackat och jag ska till att klistra på nya dekaler på allt nu.
Har nya dekaler till tanken, men vilken typ av klarlack ska man använda när man klarlackar över dekalerna? Lackeraren som lackade tanken ville inte klarlacka p.g.a. att enligt han så visste han inte vilken klarlack man skulle använda, och att använda fel skulle göra att både dekaler och lack förstörs.
Klarlackar man tanken en gång först innan man sätter dit dekalerna, och sen en gång till efteråt eller hur gör ni?

Ni med en 98:as årsmodell; Är det någon som skulle vilja mäta hur R1 dekalerna på cutsen sitter som? T.ex. skulle ett mått ytterst ifrån R:et mot dynan, och ettan ifrån endera topp eller botten till närmsta brytpunkt vara till jättestor hjälp. Vill gärna att det ska se så "original" ut som möjligt när man nu ska klistra dit allt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har några frågor till er R1 ägare..
Har nya dekaler till tanken, men vilken typ av klarlack ska man använda när man klarlackar över dekalerna? Lackeraren som lackade tanken ville inte klarlacka p.g.a. att enligt han så visste han inte vilken klarlack man skulle använda, och att använda fel skulle göra att både dekaler och lack förstörs.

Har tyvärr inget svar på din fråga, jag ville bara säga att du gör rätt som är försiktig och frågar först.

Jag lämnade tanken till min R6 -99 hos en firma för omlack från i princip plåtren. När jag skulle hämta den var klarlacken helt bubblig, eller snarare knottrig, över dekalerna, och det godkände jag givetvis inte. Killen skyllde först på mig, och sa att dekaler inte ska klarlackas över.
Skitsnack sa jag, varenda hojtank har klarlack över dekalerna. Till slut insåg han att han gjort fel och sa att han skulle bjuda på ny färg. Bara att beställa nya dekaler tänkte jag, och trög som jag är påpekade jag inte direkt att bara de kostade 800 spänn. Aja, bara jag får tanken färdig nångång...

Efter en vecka kom jag och skulle hämta tanken för andra gången, men nu såg den EXAKT likadan ut som sist, knottrig och jävlig. "-Men det var väl då f.., nu får du väl för f.. skärpa dig!", skrek jag. Ja, nu skyllde han på att han varit stressad och kanske inte hade haft tid att låta dekalerna "sätta sig" ordentligt innan klarlack.

När han för tredje gången lackade tanken bjöd han på allt, färg, arbete och dekaler. Han vågade väl inte annat!

Det som retar mig är dels att jag var så flat och inte krävde tillbaka pengarna för det första setet dekaler. Men mest retar det mig att jag lämnade dit tanken redan innan jul, och lik förbannat är den inte klar förrän sent i april!

Lite OT kanske, men som sagt, du gör rätt som är försiktig.
 

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Kramfors
Hoj
R1 -98
Det är precis det du skriver om laidback som jag är rädd för! Att man ska göra nånting förhastat och lämna iväg till nån som inte vet vad den gör, vilket sedan betyder en massa onödigt extrajobb. Det känns ju inte som något stort jobb att spruta på lite klarlack, men man vill vara säker på att det blir bra
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Ni med en 98:as årsmodell; Är det någon som skulle vilja mäta hur R1 dekalerna på cutsen sitter som? T.ex. skulle ett mått ytterst ifrån R:et mot dynan, och ettan ifrån endera topp eller botten till närmsta brytpunkt vara till jättestor hjälp. Vill gärna att det ska se så "original" ut som möjligt när man nu ska klistra dit allt.

Kan mäta upp det där vid tillfälle. Min är förvisso en polkagris men har tittat runt lite och vad jag förstår så är det inte nån skillnad -98 emellan?

Vad gäller just den dekalen på cutsen så har jag dessutom för mig att just den inte är överlackad med klarlack ens original.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top