R1 och R6-tråden!

Det borde väl gå att heli-coila kan man tycka?:va

Jo, det går nog, men har hört både det ena och det andra om just helicoil och just motorfästen.

Men nu har jag hittat en mekverkstad som ska förstärka och borra om styrkronan. Svarva till en bussning, borra upp motorfästet och fixera bussningen i hålet och sen gänga den invändigt med M12 x 1.25.
Allt detta till det horribla priset av 600kr :D

Blev en bra dag idag med andra ord :tummenupp

Så när det är klart kan jag återgå till att lacka upp motorn och börja skruva ihop Rettan lagomt till säsongstarten :yoparty
 
Det börjar ta sig!

Btw, att få loss främre drevmutter gick ju förhållandevis OK med mutterpicka. Nu ska skiten dras med 85Nm igen, men hur i h-vete ska man kunna dra den till rätt moment? Med låst bakhjul så drar man ju ändå runt motorn.

Dôna på med mutterpickan igen, och banka ner låsbrickan och anse att det håller?
 

Bifogat

  • DSC0008812c.jpg
    DSC0008812c.jpg
    116.3 KB · Visningar: 66
Det börjar ta sig!

Btw, att få loss främre drevmutter gick ju förhållandevis OK med mutterpicka. Nu ska skiten dras med 85Nm igen, men hur i h-vete ska man kunna dra den till rätt moment? Med låst bakhjul så drar man ju ändå runt motorn.

Dôna på med mutterpickan igen, och banka ner låsbrickan och anse att det håller?

Sätt på kedjan lås bakhjulet så snurrar inte motorn?
 
När jag närmar mig de åtdragningsmomenten känns det helt klart som att jag drar runt motorn, även med växel i, och kedja (och låst bakhjul)...

Ta en 2"-2" regel eller liknande och lås fälgen i svingen om du förstår hur jag menar(stick genom fälgen och lås mot svingen)är du rädd om färgen så linda på en gammal tröja eller så.

Henrik
 
Det börjar ta sig!

Btw, att få loss främre drevmutter gick ju förhållandevis OK med mutterpicka. Nu ska skiten dras med 85Nm igen, men hur i h-vete ska man kunna dra den till rätt moment? Med låst bakhjul så drar man ju ändå runt motorn.

Dôna på med mutterpickan igen, och banka ner låsbrickan och anse att det håller?

Du köpte väl en ny låsbricka till muttern hoppas jag?:gnissla
De har en obekväm benägenhet att gå av vid återanvändning med resultatet att muttern skruvar av sig nämligen.
 
Passar på att fråga här igen om det är någon som har en toppkåpa passande R1 00-01 att sälja, skick är inte så viktigt.

Hör gärna av er om ni har någon liggandes!
 
Halloj :) behöver lite hjälp av er kunniga.
Ska inhandla en 2007 R6:a, och den ska transporteras på grindkärra. Nu behöver jag lite tips på hur den ska fastspännas på bästa sätt. Och gärna vart på hojjen remmarna ska fästas OBS! Ska åka måååånga mil :) är de nån idé och täcka över hojjen med pressening?

Tacksam för svar!
 
Halloj :) behöver lite hjälp av er kunniga.
Ska inhandla en 2007 R6:a, och den ska transporteras på grindkärra. Nu behöver jag lite tips på hur den ska fastspännas på bästa sätt. Och gärna vart på hojjen remmarna ska fästas OBS! Ska åka måååånga mil :) är de nån idé och täcka över hojjen med pressening?

Tacksam för svar!

Jag ställde min med framhjulet i högerhörnet i fram på kärran (bakhjulet i mitten av kärran, snett alltså), sen spände jag fast spännband i passagerarfotpinnarna i bak, båda sidor snett bakåt. Samt ett spännband över styrkronan/främre fästet av tanken (la en filt mellan spännbandet och kåporna/tanken), spännbandet fäste jag i vardera hörn av kärran så att det drog hojen framåt. Spände ganska hårt (såpass hårt att framgaffeln trycker ihop sig några centimeter).
Så stod den still i 10 mil i alla fall, och även stadskörning över gupp i Göteborg.
 
Jag kör alltid hojen fram mot mitten på den främre lämmen på kärran. Ställer den förstås rakt (ej på stöd) och drar ett spännband snett framåt i vardera styrända (eller krona, eller gaffelben eller vad som passar bäst). Sedan ett spännband i vardera skjutspinne bakåt och slutligen ett spännband från vänster sida till höger via några varv runt framhjulet för att förhindra det att svänga åt något håll när det skakar och hoppar. Så har jag transporterat hojar i minst 30 mil utan problem.
 
Jag kör alltid hojen fram mot mitten på den främre lämmen på kärran. Ställer den förstås rakt (ej på stöd) och drar ett spännband snett framåt i vardera styrända (eller krona, eller gaffelben eller vad som passar bäst). Sedan ett spännband i vardera skjutspinne bakåt och slutligen ett spännband från vänster sida till höger via några varv runt framhjulet för att förhindra det att svänga åt något håll när det skakar och hoppar. Så har jag transporterat hojar i minst 30 mil utan problem.

Ungefär så gör jag också. Tänk bara på att inte dra åt FÖR hårt så att framfjädringen komprimeras allt för mycket. Det mår inte fjädringen så bra av om det är lång transport. Lagom är så att säga bäst :)

Ett annat bra tips är att sätta ett buntband & dra åt lite runt bromsgreppet så att frambromsen ligger an.
 
Det börjar ta sig!

Btw, att få loss främre drevmutter gick ju förhållandevis OK med mutterpicka. Nu ska skiten dras med 85Nm igen, men hur i h-vete ska man kunna dra den till rätt moment? Med låst bakhjul så drar man ju ändå runt motorn.

Dôna på med mutterpickan igen, och banka ner låsbrickan och anse att det håller?

Gjorde samma jobb på min för någon månad sedan, min står alltid under vinterförvaring på depåstöd fram och bak under vintern, men de spelar nog ingen roll. Jag stod på höger sidan av hojjen, satt foten på bakbromsen och drog 85 Nm med momentskaftet (inga problem) om man nu har kedjan på vill säga vilket du bör ha!?
 
Öka effekten i min r1a 09

Vad är första steget och vidare, trimma sin r1 09?

1. Helsystem? Hur många hästar extra?
2. ?
3. ?
 
c.a. 7 hästar

R1-09,yoshimura 1/2 system titan,K&N,PCV5
Max power 141,74,effter bänkning 148,14
Max torque 95,23 effter bänkning 97,74
Mellan 2000 rpm till 6000rpm år det en markant förbättring
Dynojet bänkad Bike Port AB
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top