R1 och R6-tråden!

Såhär kan det gå om man ska vara "smart". :gnissla :mad:
 

Bifogat

  • 165150_1805703579479_1146570942_32150031_3479952_n.jpg
    165150_1805703579479_1146570942_32150031_3479952_n.jpg
    66 KB · Visningar: 110
Har ett av skruvhålen gått av så att säga? Det har jag också lyckats med i så fall, på min gamla RD. :död
Japp, skulle vara smart och bygga ett mothåll för att kunna lossa på centrummuttern men mothållet drog av den gängade infästningen.

Får helt enkelt försöka få fatt på ett riktigt mothåll (kanske slaska några stålskivor/lameller och bygga om på något smart sätt), alternativt ett riktigt verktyg. Lär väl vara lättare sagt än gjort, dock.

Orka! :mad:
 
Japp, skulle vara smart och bygga ett mothåll för att kunna lossa på centrummuttern men mothållet drog av den gängade infästningen.

Får helt enkelt försöka få fatt på ett riktigt mothåll (kanske slaska några stålskivor/lameller och bygga om på något smart sätt), alternativt ett riktigt verktyg. Lär väl vara lättare sagt än gjort, dock.

Orka! :mad:

Ta nu en gammal stålskiva och markera var du kan svetsa på ett handtag på den, fjäska sen med Farbror Claes, han har svets tror jag. Sen har du ett bra verktyg.
 
chockerande allmän genomgång.

Hade tänkt starta helgen med att små puttsa och göra en allmän genom gång av hojjen som man kört en säsong (400 mil).

Köpte hojen i maj av en snubbe som skulle vara en "mc mek" som själv har servat den men massa kvitton. bla. drivpaket.
Kedjan är bytt och bakdrev, de syns tydligt.

Men tänkte checka framdrevet nu oxå med alla spilltid, och rengöring.

Då upptäcker jag att jag saknar låsmuttern till framdrevet ingående axel.!?

Visserligen kan inte drevet hoppa ur helt, men dock röras 1 cm i sidled (in-ut) Då har jag 4 cm slakhet.

Någon som erfarat detta?
Går det att få tag i mutter+ låsbricka?
 
Hade tänkt starta helgen med att små puttsa och göra en allmän genom gång av hojjen som man kört en säsong (400 mil).

Köpte hojen i maj av en snubbe som skulle vara en "mc mek" som själv har servat den men massa kvitton. bla. drivpaket.
Kedjan är bytt och bakdrev, de syns tydligt.

Men tänkte checka framdrevet nu oxå med alla spilltid, och rengöring.

Då upptäcker jag att jag saknar låsmuttern till framdrevet ingående axel.!?

Visserligen kan inte drevet hoppa ur helt, men dock röras 1 cm i sidled (in-ut) Då har jag 4 cm slakhet.

Någon som erfarat detta?
Går det att få tag i mutter+ låsbricka?

Ja det kan hända om man återanvänder låsblecket om man någon gång lossat på muttern. Då vill gärna vingarna gå av och drevet skruvar av sig. Har hänt mig under race med följden att drevet hoppade av helt och försvann utmed banan.:näsblod

På racehojen hade jag ingen kåpa över framdrevet som det är från fabrik, så för din del så har det förmodligen stoppat drevet från att hoppa av.

Men jag kan glädja dig med att du bara beställer nya hos Yamaha för en totalsumma på 300-400kr.

Nu vet jag inte vilken årsmodell du har men här är artikelnumren till en -98.

Nr 33 4XV-17460-00-00 SPROCKET, DRIVE (16T)
Nr 34 90215-30233-00 WASHER, LOCK
Nr 35 90179-22063-00 NUT

Har du en annan årsmodell klickar du på min länk nedan i signaturen så ser du alla delar på sprängskisser.
 

Bifogat

  • partimage.gif
    partimage.gif
    32.7 KB · Visningar: 50
går ju typ inte söka i denna tråd..
ställer en fråga som garanterat varit uppe tidigare..
nu är det så att jag ev. sugen på en r6 och tycker de äldre modellerna är lite snyggare:rolleyes: -03-04 hade jag väll tänkt mig men hur mycket skiljer det i chassi och motorerna runt de åren? är det enbart växellådan som ska kollas extra?
 
Ja det kan hända om man återanvänder låsblecket om man någon gång lossat på muttern. Då vill gärna vingarna gå av och drevet skruvar av sig. Har hänt mig under race med följden att drevet hoppade av helt och försvann utmed banan.:näsblod

På racehojen hade jag ingen kåpa över framdrevet som det är från fabrik, så för din del så har det förmodligen stoppat drevet från att hoppa av.

Men jag kan glädja dig med att du bara beställer nya hos Yamaha för en totalsumma på 300-400kr.

Nu vet jag inte vilken årsmodell du har men här är artikelnumren till en -98.

Nr 33 4XV-17460-00-00 SPROCKET, DRIVE (16T)
Nr 34 90215-30233-00 WASHER, LOCK
Nr 35 90179-22063-00 NUT

Har du en annan årsmodell klickar du på min länk nedan i signaturen så ser du alla delar på sprängskisser.

Tack så hemskt mycket för snabb svar och bra info med sidor etc. kanon jobb!

Det är en -99 jag har men de ska vara samma, fick det ett nytt framdrev när jag köpte hojjen, 15 kuggars (samma som sitter på idag) kanske ide att byta de när man ändå är där.
Vad rekommenderar du/ ni för "normal" körning?
 
Tack så hemskt mycket för snabb svar och bra info med sidor etc. kanon jobb!

Det är en -99 jag har men de ska vara samma, fick det ett nytt framdrev när jag köpte hojjen, 15 kuggars (samma som sitter på idag) kanske ide att byta de när man ändå är där.
Vad rekommenderar du/ ni för "normal" körning?

Vassego :)
16 kuggar är det orginal, du kan ju börja med orginaldrevning och OM du tycker att dina 150 kusar inte räcker så kan du ju dreva om den! :)
 
Japp, skulle vara smart och bygga ett mothåll för att kunna lossa på centrummuttern men mothållet drog av den gängade infästningen.

Får helt enkelt försöka få fatt på ett riktigt mothåll (kanske slaska några stålskivor/lameller och bygga om på något smart sätt), alternativt ett riktigt verktyg. Lär väl vara lättare sagt än gjort, dock.

Orka! :mad:
Nöden är uppfinningarnas moder! :mad: :tungan
 

Bifogat

  • 167197_1810819387371_1146570942_32160740_7457655_n.jpg
    167197_1810819387371_1146570942_32160740_7457655_n.jpg
    72.2 KB · Visningar: 67
  • 166632_1810861828432_1146570942_32160846_4374649_n.jpg
    166632_1810861828432_1146570942_32160846_4374649_n.jpg
    44.3 KB · Visningar: 59
  • 167397_1810862428447_1146570942_32160848_556225_n.jpg
    167397_1810862428447_1146570942_32160848_556225_n.jpg
    41.2 KB · Visningar: 73
När jag ändå är inne i vevan och skriver. Kan man (lätt att kolla upp, iofs) köpa lösa drev och kedja på Addemoto.se?

Jag vill inte ha originaldrevning, utan ska gå ner ett fram och upp ett bak.

Några andra webshopar som är prisvärda och smidiga?

Ädit: Verkar ju smidigt att köpa lösa drev på Addemoto (bara att ange tand-antal efter art.nummer) sen är saken biff.

Idotfråga 2: 530-kedja is teh shit eller?
 
Last edited:
När jag ändå är inne i vevan och skriver. Kan man (lätt att kolla upp, iofs) köpa lösa drev och kedja på Addemoto.se?

Jag vill inte ha originaldrevning, utan ska gå ner ett fram och upp ett bak.

Några andra webshopar som är prisvärda och smidiga?

Ädit: Verkar ju smidigt att köpa lösa drev på Addemoto (bara att ange tand-antal efter art.nummer) sen är saken biff.

Idotfråga 2: 530-kedja is teh shit eller?

ja, det kan man !!
lättare om du ringer dock tror jag, ALLA kuggantal finns inte i alla drevämnen...

530 e ju bra, se till att dreven är matchade till 530 med bara.

jag köper den kedjan som rekommenderas, fast med så mlt X Ö osv i oringarna som möjligt, dem håller finfint om man inte slarvar med smörjningen.
 
Söker en vit ensitskuts till -06 skicka gärna ett PM om ni har någon liggandes
 

Bifogat

  • CIMG0059.jpg
    CIMG0059.jpg
    246 KB · Visningar: 74
Oerhört enkelt och säkert. Använder du PayPal för betalning så är det en säker och försäkrad metod.

Jag har gjort säkert 80-100 köp över ebay från Australien, Japan, USA, England, Nya Zeeland för prylar som smådelar till hojarna till en uppsättning fälgar kompletta med drevhållare, distanser och bromsskivor för 10k. Har aldrig (ta i trä) blivit blåst eller lurad.

Så go for it!:tummenupp

jag fixa konto och handlade så tack för hjälpen. priset blev 386 kr najs :tummenupp
 
jag fixa konto och handlade så tack för hjälpen. priset blev 386 kr najs :tummenupp

ha med i beräkningen att det KAN (skall, men det missas ibland) tillkomma skatt & moms på skatt & frakt eller hur de nu e.....

när du handlar utanför EU

annars gör man ofta klipp !
grejor från europa eller USA är inte helt ovanligt att det dimper ner i brevlådan fortare än det skulle tagit posten att frakta ett sketet vykort genom skåne...
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top