R1 och R6-tråden!

Jag kikar lite på R1 01:or (har alltid gillat den blå 01:an). Jag har dock några frågor:

1) Jag har hört att växellådan är lite klen på de första årsmodellerna. Gäller detta även 01:an eller bara 98-99?

2) Har också hört att de kan dra en del olja. Gäller detta 01:an eller bara de första årsmodellerna?

3) Hur mycket effekt brukar dessa hojar lämna i bänken?

4) Vad bör man tänka på i övrigt när man är spekulant på en av dessa? Några vanliga fallgropar?
 
Ja det är väl bara till att tacka för att du höjjer premien för oss andra :tummenupp

Höjer ju inte premien för oss när bilisten e vållande.

Jag kikar lite på R1 01:or (har alltid gillat den blå 01:an). Jag har dock några frågor:

1) Jag har hört att växellådan är lite klen på de första årsmodellerna. Gäller detta även 01:an eller bara 98-99?

2) Har också hört att de kan dra en del olja. Gäller detta 01:an eller bara de första årsmodellerna?

3) Hur mycket effekt brukar dessa hojar lämna i bänken?

4) Vad bör man tänka på i övrigt när man är spekulant på en av dessa? Några vanliga fallgropar?

Jag har en R1 98 inga probs med växellådan här trots sina mil men finns tydligen något vanligt fel men e tydligen lätt att åtgjärda.
Dricker lite olja men väldigt lite å på tanke på den körningen dom utsetts för tycker jag inte de e så konstigt.
Kan inte så mycke mera men kan säga att du gjort ett bra val å du kommer få riktigt många roliga körtimmar med dina nya hoj.
 
Last edited:
Ska byta packboxar i framgaffeln på min R6 -03, någon som vet hur mycket olja det ska vara i varje gaffelben? hittade inte i manualen :)
 
Jag kikar lite på R1 01:or (har alltid gillat den blå 01:an). Jag har dock några frågor:

1) Jag har hört att växellådan är lite klen på de första årsmodellerna. Gäller detta även 01:an eller bara 98-99?

2) Har också hört att de kan dra en del olja. Gäller detta 01:an eller bara de första årsmodellerna?

3) Hur mycket effekt brukar dessa hojar lämna i bänken?

4) Vad bör man tänka på i övrigt när man är spekulant på en av dessa? Några vanliga fallgropar?

Det är i princip omöjligt att jämföra siffror från olika bänkar..
ca 130-140 hk på bakhjulet.

Oljeförbrukning motor. Jag har kört 2500 mil bana och fyller ca 1 dl/ 30-40 mil bana (2-3 dagar) Inga problem med växellådan!!

Läckage vid utgående axel (oftast om den varit mycket bakhjulskörd) - blillgt/lätt att fixa

Styrlager-är ett koniskt styrlager, och kan således glappa upp/dras åt (gärna vid bakhjulsåka) Dock så är lagerbanorna i ramen inte de starkaste. Om de tar stryk, så är det förmodligen lite mer komplicerat att fixa till.

Bakstötdämpare är klen.. Den är dessutom heller ej servicebar, dvs byta olja/kvävgas :huvet

/ Micke
 
Kolla minst detta.

Hej,

Har hittat en R6 -99 som jag ska ner o kika på i Gbg på torsdag, jag har ingen som kan göra mig sällskap, så jag tänkte höra om det är nått speciellt med modellen jag ska tänka på?

Tacksam för lite tips :-)

//Emma

1. Gaffel skall vara endast lätt fuktig efter lite ryckande upp o ned, sammamed provkörning.

2. Koppling skall ej hugga eller slira. När du (på 6:an) drar in handtaget och g er gas samt släpper skall den ta kraftigt, mkt kraftigt ej "mjukt",, då är den sliten..

3. Bromsar skall vara ok, ej slitna , inga slitagekanter på skivorna samt ok belägg (min 5mm kvar) Kolla även oljan i behållarna , den skall vara transparent möjligen gulsimmig absolut inte svart... När du kör skall du bromsa kraftigt och känna av. Det skall ej hugga , låta eller pulsrar i mc eller handtag.

4. Däck, skal vara bra och som minst lagliga... är det platt baktill så kan mc´n upplevas som vinglig..

5. Reglage skall gå lätt och ej kärva..

6. Kör någon mil och kolla temp samt olja och vatten innan och efter provtur. Kolla även så att den är torr kring motorn. Kolla koppling och bromsar under turen. Gaffel bakdämpare efter...

7. Motorn skall gå nästan mjukt på tomgång runt 12-1500 varv. Den skall svara snällt på gasen, vara ilsk över 6000 och arg över 10.000, samma vid provkörning, ge fullt ös på tvåan och kolla att den inte åker ur eller hackar eller motsvarande, allt skall gå mjukt och fint. Samma sak med växellågan, l ite sträv och klonkig är den men den skall inte kärva eller låta under belastning...

8. Kåpos skall vara hela, ej lagade. Kolla även styrstoppen att de ser hela ut , är de mosade eller borta indikerar deta en kraftig marksyning.


Lycka till med köpet.

Jag är inte hemma men annars hade jag gärna hjälpt till då jag bor där.. I göteborg alltså...

Får man fråga om vilket pris det är begärt för mc`´n?
 
Hej,

Har hittat en R6 -99 som jag ska ner o kika på i Gbg på torsdag, jag har ingen som kan göra mig sällskap, så jag tänkte höra om det är nått speciellt med modellen jag ska tänka på?

Tacksam för lite tips :-)

//Emma

Härligt, lycka till :tummenupp
Vet inte om några speciella punkter, men servicebok är ett väldigt stort plus i kanten.
Tror "milarte" fick med det mesta, kolla oxå efter sprickor i bakram (ev. marksyning), hjullager, styrlager och motoroljan så den ser fräsh ut (inget grått i).
Kolla styrlagret genom att sitta på hojen, håll i frambroms och rucka rakt fram och tillbaka rejält, det ska inte glappa eller knäppa i styrhuvet.
Hjullager kollar du genom att vicka hjulen i sidled längs med gafflarna.

Åter igen, Lycka till :)

/Nicke

Fattar inte vad många det är som lyckas slarva bort dom, undrar om det är medvetet?
 
Årsmodell?

Hur ser jag detta?
Börjar bli osäker på vilken
årsmodell min importerade R1 är...

Någon som vet?
 
Skylthållare till R6 -08

Ngn som lyckats få tag i en skylthållare till en R6 -08?
En med blinkersfästen och skyltbelysning?
Jag har letat men det verkar vara helt omöjligt att hitta
ngt här i Sverige.
 
1. Gaffel skall vara endast lätt fuktig efter lite ryckande upp o ned, sammamed provkörning.

......

Lycka till med köpet.

Jag är inte hemma men annars hade jag gärna hjälpt till då jag bor där.. I göteborg alltså...

Får man fråga om vilket pris det är begärt för mc`´n?

Tack så mycket för tipsen :)

Han har begärt 34 k för den

http://www.blocket.se/vi/16698445.htm?ca=14_s


Härligt, lycka till :tummenupp
Vet inte om några speciella punkter, men servicebok är ett väldigt stort plus i kanten.
Tror "milarte" fick med det mesta, kolla oxå efter sprickor i bakram (ev. marksyning), hjullager, styrlager och motoroljan så den ser fräsh ut (inget grått i).
Kolla styrlagret genom att sitta på hojen, håll i frambroms och rucka rakt fram och tillbaka rejält, det ska inte glappa eller knäppa i styrhuvet.
Hjullager kollar du genom att vicka hjulen i sidled längs med gafflarna.

Åter igen, Lycka till :)

/Nicke

Fattar inte vad många det är som lyckas slarva bort dom, undrar om det är medvetet?

Har för mig att han sa att han hade boken :) men jag hoppas att den är så bra som den verkar annars vet jag inte riktigt hur jag ska ta mig tillbaka till Linkan :rolleyes: :näsblod

//Emma
 
Tack så mycket för tipsen :)

Han har begärt 34 k för den

http://www.blocket.se/vi/16698445.htm?ca=14_s




Har för mig att han sa att han hade boken :) men jag hoppas att den är så bra som den verkar annars vet jag inte riktigt hur jag ska ta mig tillbaka till Linkan :rolleyes: :näsblod

//Emma


Ganska skälig prissättning med tanke på att det är kraschkåpor på den. Du bör kunna få den något billigare om det inte följer med lite orginaldelar såsom ljuddämpare, backspeglar, handtagsgummin med mera.

Kolla noga efter tecken på krasch. Kolla under svingarmen på vänster sida om det är borrade hål vilket tyder på att en "hajfena" suttit där. Vilket i så fall innebär att den är en gammal racehoj.

Fråga vart orginaldelarna är!
 
Ganska skälig prissättning med tanke på att det är kraschkåpor på den. Du bör kunna få den något billigare om det inte följer med lite orginaldelar såsom ljuddämpare, backspeglar, handtagsgummin med mera.

Kolla noga efter tecken på krasch. Kolla under svingarmen på vänster sida om det är borrade hål vilket tyder på att en "hajfena" suttit där. Vilket i så fall innebär att den är en gammal racehoj.

Fråga vart orginaldelarna är!

Har froskat lite på hojjens historia o det visade sig att den blev importerad från italien av en firma i örebro, är det dags att leta efter nått annat, eller ska man ge den en chans?

//Emma
 
Last edited:
Så där får du ju inte säga... Stackars Emma...

Som jag förstod det så har inte Emma köpt grodmobilen än.

Det handlar med största sannolikhet om en rejskört, tokklotad r6 som ägaren har satt på "de exklusiva grodkåporna" på för han hittade dem snorbilligt på ebay. Det där mumbojumbot om att hojen skulle vara så snygg kan ju endast en blind med riktig dålig syn ställa sig bakom.

Om ägaren läser detta så sorry. Du får gärna säga att min hoj är ful. :)
 
Ngn som lyckats få tag i en skylthållare till en R6 -08?
En med blinkersfästen och skyltbelysning?
Jag har letat men det verkar vara helt omöjligt att hitta
ngt här i Sverige.

Finns hos Bikersneed, där jag köpte min.
 

Bifogat

  • 22-256.jpg
    22-256.jpg
    18.6 KB · Visningar: 50
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top