R1 och R6-tråden!

du får väl öka hjulbasen med några millimeter för att sträcka upp kedjan.. det är väl först om man får kapa länkar som det börjar bli lite jobbigt. har själv mindre drev liggande till min, och är också sugen på att få lite mer ork på ettan, men drar mig för att byta pga den då visar felaktig hastighet. hur jobbigt är detta att styra upp? nån som har koll?

Finns tydligen prylar att köpa som visar rätt hastighet på bikers need. Borde inte en vanlig cykeldator fungera?. Annars är det ju bara att köra ut med nån kompis i bil bredvid, kolla vad mätaren visar på hojen när bilen kör 50 100 och 150, sen har man ju någorlunda kolla på hur fort man kör.

Framdrev ligger på omkring 200kr så jag funderar stark på att beställa ett med 1mindre kugg, verkar inte va så svårt att byta heller. Känslan är nog individuell hur man upplever skillnaden så jag antar att enda sättet är att byta och prova sig fram.
 
1kugg fram för ca 10kmh i ca 100% Man får lätt upp den på 2 med gas i ca35-40mhk.
JTPK79: Mår förgasarna bra på lågavarv?
 
men drar mig för att byta pga den då visar felaktig hastighet. hur jobbigt är detta att styra upp? nån som har koll?

Vet inte vilken årsmodell du har, men på min kan jag kompensera omdrevning i instrumentet. R6 2006
(Står tidigare i tråden om du söker)

Dal-Mausen
 
1kugg fram för ca 10kmh i ca 100% Man får lätt upp den på 2 med gas i ca35-40mhk.
JTPK79: Mår förgasarna bra på lågavarv?

fattar inte riktigt ditt inlägg. Menar du att en kugg fram sänker topphastigheten på ettans växel med 10km/h och att den går att få upp på bahjulet i tvåans växel i 30-40km/h.

Hurvida förgasarna mår bra eller inte på låga varv har jag ingen aning om. Förstår inte frågan.
 
fattar inte riktigt ditt inlägg. Menar du att en kugg fram sänker topphastigheten på ettans växel med 10km/h och att den går att få upp på bahjulet i tvåans växel i 30-40km/h.

Hurvida förgasarna mår bra eller inte på låga varv har jag ingen aning om. Förstår inte frågan.
Det jag menar är att ligger du och glider i 110kmh så visar en orginal retta ca 100kmh.
Sen plockar man lätt upp den från ca 30kmh.

Måste varit lite hög eller dylikt, för förstod inte själv vad jag skrivet.

Ialf trevligare blir den lite smådrevad.
 
Vet inte vilken årsmodell du har, men på min kan jag kompensera omdrevning i instrumentet. R6 2006
(Står tidigare i tråden om du söker)

Dal-Mausen

Har en R6 från nådens år 2000 (tyvärr?) tror inte yamaha låg så långt fram i utvecklingen vid detta laget. Ibland vill man ju ha lite koll på hur man ligger till om bosse batong skulle uppenbara sig i backspegeln.

:yoparty

edit: taskig meningsuppbyggnad beroende på gratissprit på jobbet
 
Last edited:
Ni som kör bana med era R ettor hur har ni ställt chassiet?jag tyckte hänget 35mm bak vart för mjukt då den ville gå på baken vid hård acc 3 och 4:an.

Någon seriös banförare som har lite erfarenhet??

Jag funderar antingen att byta fjäder och renovera org dämparen lr byta till en Öhlinare lr ev WP.
 
infästningarna e samma på 98-01 (man kan ha en 98 motor i en 01:a & tvärtom)
dock e ett av de övre fästena annan bultstorlek på 00-01 (höger har jag för mig)
Okey, och det är den bulten där man fäster pucken ? Har aldrig haft puckar förr så jag är lite grön på området.
 
Skall kolla på en R1 snart!

Skulle behöva lite tips på vad man skall kolla efter och så. Det är en 99:a med nästan 4000 mil på mätaren. Verkar vara hyffsat skick men dålig lack... Tror det var nån kåpa i glasfiber, är det bra eller anus?

Har aldrig kör en R1:a så ja vet inte hur dom beter sig riktigt. Man har ju hört att dom skall gå så in i helvete m,m. reser dom sig lätt om man inte är beredd?

:tummenupp
 
Någon som vet om kopplingshandtaget passar rakt av mellan en R1 98 och en 01. Även om vänster fotpinne stag är samma på de modellerna? De har olika reservdelsnummer men ser likadana ut på bild
 
Någon som har något förslag på vad man ska ha för kåpglas till en R1 -04? Tycker orginalet är lite lågt.
 
Har lite frågor ang. PC3usb till R6 -07 och även ang. att ta bort "restriktionen" i luftburken..

Har köpt PC3 och på Dynojets hemsida finns det en massa olika maps till min hoj, iofs ingen med det helsystem jag har men det går nog att köra nån annan map för helsystem.

Det jag undrar är att i alla mappar utom en så har dom kört med O2-sensorn urkopplad, undrar om nån vet varför, vilken skillnad det ger, samt om det är fel/negativt att köra hojen på en map där sensor "var" urkopplad, fast i verkligheten ha den inkopplad?

Sen står det även i ett flertal olika mappar att "airbox restriction" är borttagen, någon som vet hur denna restriktion ser ut, och hur man går tillväga för att ta bort den? (har inte hojen hemma nu så kan inte kolla i luftboxen själv). Är det en fördel att ta bort denna "strypning", nån som vet?


/Robban
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top