r1 motor monterad i en bil

rg500

www.roslagens-racing.se
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Åkersberga
Hoj
Westfield Gen 2 hayabusa
håller på att bygga en kitcar med r1 motor
ev ska den turbokittas vid ett senare tillfalle. det ända stället där turbon får plats är på vänster sida ca 45cm från motors avgas utlopp. kan turbon sitta så långt från utloppet?samt hur viktigt är det att avgasrören är lika långa?
 
Nu kan jag iiiiiiiiiiiiinget om detta men jag har för mig att läst om en offroad hoj som hade turbon typ där luftburken satt. Och det är ju ganska långt från utloppet.
 
Hellst skall turbon sitta så nära utblåsen som möjligt, för att få en snabbare spool up tid, dvs tiden d tar för turbon att börja verka, ju längre ifrån du kommer desto längre blir denna spool up tid, men om du inte skall plocka ut nå alldeles fruktansvärt med hästar så skall det nog gå bra att ha lite avstånd, effekten kommer ju ändå om än lite senare.
 
Gör så här......................eller inte! :3freak :fyllisar

IMG_1362small_ezr.jpg

IMG_1367small_ezr.jpg
 
"For the record".Så funkar faktiskt detta hur bra som helst.
Diskuterade detta "fenomen" med en polare som trimmar USA bilar, för tillfelligt har han två camaros den ena är en 89:a den ligger på 500 n/m,& trimmad för ca 200 tusen, den andra en 75:a.jaja nog om detta,men ni förstår att han kan sig sak om trimm..
Han intygar att detta är ett sätt att hänga på turbo på bilen på ett lätt sätt,& ändå få en väldans nytta av turbon..
Så en annan fick en lång näsa där i det forumet,när man påstog att turbon skulle sitta nära "utloppet"som möjligt..
 
E22 skrev:
"Diskuterade detta "fenomen" med en polare som trimmar USA bilar, för tillfelligt har han två camaros den ena är en 89:a den ligger på 500 n/m,& trimmad för ca 200 tusen, den andra en 75:a.jaja nog om detta,men ni förstår att han kan sig sak om trimm..

Har han bara fått ut 500Nm för 200 000 ? Ingen vidare motortrimmare i så fall... :va
 
Den bilen vill jag se en film på sen.

500 NM var ju inte så imponernade siffror på en turbomatad 5.7 liters V8a?
 
om nu intresset finns för hans bil så ska jag be honom om foto mm...
som sagt, de e inte jag som är V8 trimmaren. Men denna killen som gör,han kan sin sak....


övre talare...camaron är inte turbo matad än... :D
 
Last edited:
E22 skrev:
om nu intresset finns för hans bil så ska jag be honom om foto mm...
som sagt, de e inte jag som är V8 trimmaren. Men denna killen som gör,han kan sin sak....


övre talare...camaron är inte turbo matad än... :D

Spelar ingen roll...för 200 000 e 500 Nm kasst även utan överladd :arsele
 
Last edited:
heliac skrev:
Spelar ingen...för 200 000 e 500 Nm kasst även utan överladd :arsele
slår vad om att du inte ens vet hur mycket 500n/m är *asg*
Visst,de e lätt att skrämma upp någonting & skryta om teoretiska hästar.MEN det är en annan sak att att ha det på hjulen & få det till att hålla.nåmnde jag att han har porsche 996 bromsar på den, ok & skivor.bytat automatlådan till manuel & splitter kåpor runt om,trippel koppling (racing någonting),annan bakaxel, andra stötdämpare.jaaa man kan säga att bilen inte brister i någon "länk" någonstans...men men är det bara n/m som är viktigt så..visst!
 
Last edited:
"Lång näsa" var väl att ta i, det enda jag påstod var en nackdel med detta sätt att placera en turbo på var att spool up tiden blir längre, om detta inte stämmer så skall jag helt sluta med att trimma motorcyklar överhuvudtaget.
 
E22 skrev:
slår vad om att du inte ens vet hur mycket 500n/m är *asg*

Låt oss säga att du är ute å cyklar...då är ditt vridmoment kraften på tramporna X längden på armarna som håller tramporna. Vill du veta hur många hästar du utvecklar behöver du även veta hur snabbt du trampar..gärna i varv/sekund.

500Nm i en såpass stor V8 som är trimmad för 200 000 är inga vidare siffror...
 
Polaren har en Trans Am med ca: 500Nm utan överladdning och har inte laggt ner 200 tusen. Men Inte långt ifrån.
Har man Turbo eller kompressor på en V8 borde man ha lite mer än så.
Effekten per liter är ju inte så imponerande.
Ett problem med att ha tuborn så lång från utblåset att att det blir så mycket värme så genomströmmningen blir sämre.
 
Simz skrev:
Polaren har en Trans Am med ca: 500Nm utan överladdning och har inte laggt ner 200 tusen.

Min Hypertech'ade, 3" catback med 160F termostat har 500 Nm (på motorn). På hjulen är det betydligt mindre, på sin höjd 400 Nm. 20% extra är väl inte direkt fy skam, men rätt enkelt på en vanligt sugmotor för ca 10k SEK.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top