R1 motor,00:as i en 98:a

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Hello!

1. Någon som har satt i en 00:as motor i en 98:a? (om du svara ja på denna fråga så fortsätt svara på dom andra) :)

2. Vid skiljer sig gällande kontakterna osv? Går det att bara byta givarna isf?

3. Är det någon skillnad på förgasarna och dess inställning?

4. Kan man se skillnad på motordelarna(tex förgasare topp m.m.) så dom verkligen kommer från en 00:a?

//Peter

Edit: Någon som har koll på vilka anslutningar på förgasarna som det inte ska vara slang till!? (kolla sida 2 i denna tråd!)

Last edited:
jag håller på att renovera en 00a den passar rakt av vad jag vet men jag har inte kört den än men allt mekaniskt passar.

Chii skrev:
jag håller på att renovera en 00a den passar rakt av vad jag vet men jag har inte kört den än men allt mekaniskt passar.

Att den passar i fästen osv det har jag pejl på...

Men passar alla kontakter rätt på säger du?!?

Fotrally skrev:

vågar faktiskt inte svära på det men motorn jag köpte var en trasig 00a och ägaren sålde motorn och satte i en 98as motor. om han fick modifiera något vågar jag inte svara på

Fotrally skrev:

Jo det ska passa WW på forumet satte i en 00 eller 01 i sin 99,a som är
samma som 98,a Kan inte komma i håg att han fick byta något.

Sniper skrev:
Jo det ska passa WW på forumet satte i en 00 eller 01 i sin 99,a som är
samma som 98,a Kan inte komma i håg att han fick byta något.

jaja, det lär väl visa sig om inte annat! :tomten

Visst är det annan utväxling på 1:a, eller har jag drömt?

Men hur är det med förgasarna, är det någon som vet om det är skillnad på bestyckningen? (fördel/nackdel 00:ans vs 98:ans förgasare)

Hmm.. jag har för mig att du måste byta kabelstam och tändbox.
sökte i forumet men hittade inget, har dock läst en tråd där någon medlem inte fick igång motorn efter byte till 00 motor i en 98-ram.
Har något svagt minne att lösningen var kabelstammen och tändboxen, men jag kan ha väldigt fel.

/Nitrous

Fotrally skrev:
jaja, det lär väl visa sig om inte annat! :tomten

Visst är det annan utväxling på 1:a, eller har jag drömt?

Men hur är det med förgasarna, är det någon som vet om det är skillnad på bestyckningen? (fördel/nackdel 00:ans vs 98:ans förgasare)

jag HADE en 00-01 motor i min 99:a (ska byta till 99 igen)

det som skiljer är att det sitter en avgasrening på 00-01 vilket det inte gör på 98-99. Kontakterna är samma, så inga modifieringar behövs

sedan är det skillnad på utväxling, exakt vad kan jag inte säga, men det var lättare att slanga på 00-01 motor än min gamla. blev mer lugn på ettan & tvåan (kan ha med det som står på nästa rad också)

sedan är portningen annorlunda på 00-01, vilket resulterade i att den gick bättre på låga varv & mindre avgasknallar vid motorbroms.

om detta är för att den gick fett/snålt innan motorbytet låter jag de lärda tvista om. (använde samma förgasare & bestyckning på båda motorer)

wonderwizard skrev:

det som skiljer är att det sitter en avgasrening på 00-01 vilket det inte gör på 98-99. Kontakterna är samma, så inga modifieringar behövs

sedan är det skillnad på utväxling, exakt vad kan jag inte säga, men det var lättare att slanga på 00-01 motor än min gamla. blev mer lugn på ettan & tvåan (kan ha med det som står på nästa rad också)

sedan är portningen annorlunda på 00-01, vilket resulterade i att den gick bättre på låga varv & mindre avgasknallar vid motorbroms.

om detta är för att den gick fett/snålt innan motorbytet låter jag de lärda tvista om. (använde samma förgasare & bestyckning på båda motorer)

Lånar tråden lite, är det AIS systemet du pratar om som "avgasrening" , är det bara att plugga AIS anslutningarna då man saknar nedre delen av AIS en

wonderwizard skrev:

Den så kallade avgasreningen, vart sitter den och vad ska man göra med den när man monterar? Någon bild på den? :)

Aha, annan portning!..det gilla jag!

Chii skrev:
Lånar tråden lite, är det AIS systemet du pratar om som "avgasrening" , är det bara att plugga AIS anslutningarna då man saknar nedre delen av AIS en

ja, AIS

http://parts.yamaha-motor.com/partimage.gifx?d=26121,2,0

Fotrally skrev:
Den så kallade avgasreningen, vart sitter den och vad ska man göra med den när man monterar? Någon bild på den? :)

Aha, annan portning!..det gilla jag!

kolla bilden i länken, detta sitter på 00 & framåt

Fotrally skrev:
Denna pryl ska sitter på ramen eller?

Vart går alla slangar till? Förstod inte riktigt..var det bara att plugga den å sen va glad? :)

detta sitter på motorn, iaf helt ointressant eftersom du inte ska använda det.

nr 16 + 18 pluggar du bara igen med något

wonderwizard skrev:

:tomten Men ännu en fråga...(eftersom jag inte kommer ihåg hur det ser ut)

Är det slangarna man ska plugga eller är där dom sitter fast eller båda? :rodnar

Om du vill veta vad det är, så funkar det såhär

The motor is equipped with Yamaha's new Air Induction System (AIS) that works off of crankcase pressure and a bladder-type device to pump air into the exhaust port after the mixture has been combusted.

Fotrally skrev:
:tomten Men ännu en fråga...(eftersom jag inte kommer ihåg hur det ser ut)

Är det slangarna man ska plugga eller är där dom sitter fast eller båda? :rodnar

Då kan låta slangarna sitta om du vill, sedan bara sätta en bult i slangen, det gjorde jag.

wonderwizard skrev:

PANIK!!!!!!!!

Länken är inte rätt!! :huvet

Kan någon vänlig själ hjälpa mig med att hitta rätt länk igen!?
(sitter på modem nu så det tar evigheter för mig att söka)

Tack och :Bugar

Panik del 2!!
Givetvis var jag optimistisk när det gäller att hitta vart alla slangar ska sitta! :( :huvet

Speciellt en är jag fundersam över.. Den sitter fast just vid drevet (kylvattenrör ut/in från motorn)... jag får söka om jag hittar nått på yamaha sidan... :3freak

Jag har en -99 motor i min -00 och det passade rakt av. för utom att man fick plugga några vakumslangar till avgasreningen. sen så är den äldre motorn mycket mer hysterisk på ettan och tvåan men det är ju bara en bonus

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt