R1 med "wobbel"?

Wobbla ska en gammal -80talare göra-- inte en ny SH!
fast första generationen r1a var ju man mer eller mindre TVUNGEN att köra med styrdämpare om man inte ändrade på framdämparen i sig. wobbel överallt typ. Fast det var sluet 90talet dårå...

Dock inte 05a...

På vilket sätt har du kontrollerat däcken? Med avseende på mönsterdjup eller slitage på respektive klackar?

Googla runt lite på "cupped mc tires" så har du kanske svaret till ditt vobbel. Detta kan vara knappt synbart vid en snabb koll om man inte vet vad man letar efter. Har dina däck dessa tendenser så kommer det garanterat försvinna i samband med däckbytet.
Troligtvis har föregående ägare kört med felaktig lufttryck tillräckligt länge för att sabba däcken.

//KaliZ

På vilket sätt har du kontrollerat däcken? Med avseende på mönsterdjup eller slitage på respektive klackar?

Googla runt lite på "cupped mc tires" så har du kanske svaret till ditt vobbel. Detta kan vara knappt synbart vid en snabb koll om man inte vet vad man letar efter. Har dina däck dessa tendenser så kommer det garanterat försvinna i samband med däckbytet.
Troligtvis har föregående ägare kört med felaktig lufttryck tillräckligt länge för att sabba däcken.

//KaliZ

Tack för det! Efter att ha läst mer om detta så är jag rätt säker på att detta är problemet. Däcken som sitter på har körts på bana så de är mycket mer slitna på höger sida så det känns ganska logiskt. :)

Kan inte låta bli att imponeras av den samlade kunskapen på detta forum. :Bugar

Däck som är bankörda kan ge wobbel rakt fram då de är mer slitna på ena sidan. Haft samma problem själv så jag tror du är rätt ute som byter däck.

Tack för det! Efter att ha läst mer om detta så är jag rätt säker på att detta är problemet. Däcken som sitter på har körts på bana så de är mycket mer slitna på höger sida så det känns ganska logiskt. :)

Kan inte låta bli att imponeras av den samlade kunskapen på detta forum. :Bugar

Äsch då, det räcker med att fråga mig om allt framöver!!! :crash

//KaliZ :D

Känner igen problematiken att inte hitta felet - trots "fina däck". En hoj jag hade hade fick vobbel vid motorbroms i vissa hastigheter. I låg hastighet - märktes inte. Hög hastighet - märktes inte. I intervallet 40-80, kombinerat med gasavdrag, vobbel!

Däcken såg jättebra ut. Fräscha, fina, bra mönster. Två MC-mekar provade och tittade på allt möjligt utan att finna några andra fel. Funderade mycket på detta.... Tills jag ställde upp hojen på centralstödet med växel i och gasade lite. Först då såg jag hur bakdäcket såg ut som att det "svajade". Det svajade förstås inte egentligen, utan det såg ut så pga att det var så ojämnt. Problemet löst. Nya däck och perfekt stabilitet!

Last edited:
Kolla styrlagert extra noga. krävs bara minimalt med glapp för att det ska kunna wobbla.

Ha en kompis till att hjälpa dig genom att sätta tummen upp vid styret mellan ramen o styrkronan medans du rycker längst ner i gafflen. Även om du inte känner kan din kompis känna av det där lilla, lilla glappet som orsakar ditt wobbel.

Novis på felsökning men kanske kan vara till hjälp: Hade liknande fel med en felvänd fälg efter däckbyte. Mitt fel resulterade i att det skakade vid inbromsning, vid vissa hastigheter. Förra ägaren hade målat om fälgen och då missade däckfirman pilarna (trots markering på skivan) när dom satte på däcket. Det är inte så att din/dina skivor slagit sig, borde kunna resultera i samma fel, att det skakar i vissa hastigheter. I ditt fall borde det vara lätt att kolla, bara höja upp framhjulet och se om det snurrar fritt. Som sagt ett lite novist svar...:död

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT