R1 luftburks mod, Ivans recept

Jag skall ändå på med att Akra helsystem inkl ombestyckning mm så att lägga 20 min på lite fejande med Dremeln för 3Hk verkar vara en schysst deal.
HAr en extra luftburk...så ....... :näsblod

Det lär bli före och efter och innan och framför... :-)
Har ju båda "locken" så det är lätt testat.
Mitt stackars 208GP lär ju dunsta helt.....

Hojen är bromsad/inställd å klar.
Verkar som luftburks modden gör skillnad avvaktar dock tydligare besked än så tills jag fått se papprena. Hojen hämtas först senare i veckan inkl alla broms papper mm.

Ok här kommer kurvorna, det gjorde uppåt 5-6 hk på det bästa stället på kurvan , intressant är dock följande:
Med moddat lock på MIN hoj med MINA grejor (Akra helsystem + BMC filter) så verkade detta funka helt ok. Den enda mekaniska skillnaden mellan dessa två kurvorna är Luftburkslocket.

OMBESTYCKNING ÄR ETT KRAV, vid byte av filter framför allt och denna lockmodifiering.

En annan intressant sak är att om du sätter i ett BMC eller KN eller dyl i en orginalburk så är det DEFENETIVT nödvändigt att bestycka om hojen...+ att du kan räkna med en mindre jämn effekt kurva, air/fulen sticker direkt !!!

Min ombestyckning mm har Peter på FLR racing gjort.
Ultralåga korrektionstal = låg effekt så stirra er ej blinda på just "effekten".

Moddat lock är den övre kurvan !

Bifogat

• luftburkstest.jpg
    luftburkstest.jpg
    32.9 KB · Visningar: 486
Vill tillägga att dessa kurvor ej representerar min slutliga kurva :D men på ett "rakt" sätt visar skillnaden mellan just luftburkslocken :tummenupp

Intressant det här.
Är det någon som "sågat" upp ett hål på motsatta sidan(i botten av burken) luften strömmar in burken?
Har gjort det på en Thunderace och det gav 9hkr på topp och en
generell höjning av effektkurvan. Efter ombestyckning ska tilläggas.

OMBESTYCKNING ÄR ETT KRAV, vid byte av filter framför allt och denna lockmodifiering.

Hur är det bestyckat? Har du orginal nålar eller bytat till dynojet eller liknande?
Vad har du för storlek på munstycken? Har planer på att fixa till mitt lock oxå.

Roberth skrev:
Intressant det här.
Är det någon som "sågat" upp ett hål på motsatta sidan(i botten av burken) luften strömmar in burken?
Har gjort det på en Thunderace och det gav 9hkr på topp och en
generell höjning av effektkurvan. Efter ombestyckning ska tilläggas.

Ja jag har på min dragrace ace..med sämre resultat än med 22mm mod på ovansidan...men å andra sidan körde vi utan burk och filter helt mot slutet,men vi fick klart sämre värden när vi öppnade undersidan/ undersidan och ovansidan mot när vi hade bara ovansidan öppnad. Vill man absolut köra med luftburk på ace'n så tror jag det är burken från en yzf 750 som funka bäst.Lite annorlunda uppbyggd samt större portar och flödesriktning.

Hade Dynojetkit och Kn-filter i med en Micronburk.
Lyfte nålarna med schimsen från grundinställningen Dynojet rekomenderade och slutade med 148 munstycken. Jag blev rekomenderad 144 av en som gjort det tidigare men men då gick den tunt över 10000rpm.
Han hade en 97:a och jag en 99:a men det skiljer sig nog mellan olika cyklar
också men det ger dig en liten fingervisning. Bäst av allt är att du får ett
grymt insugsljud. Hoppas du hittar lite kusar. :tummenupp

Triggerhappy skrev:
Ok här kommer kurvorna, det gjorde uppåt 5-6 hk på det bästa stället på kurvan , intressant är dock följande:
Med moddat lock på MIN hoj med MINA grejor (Akra helsystem + BMC filter) så verkade detta funka helt ok. Den enda mekaniska skillnaden mellan dessa två kurvorna är Luftburkslocket.

Iom att samma ämne dök upp i en annan tråd och med bara en offset-skillnad syns mellan kurvorna vågar jag påstå att man får noll i effektvinst med luftburksmodifieringen på R1'an. Upp till ett visst varvtal ska kurvorna stämma överens till den punkt då originalluftburken stryper luftflödet då den modifierade ska ge mer effekt.

Jag tyckte oxå kurvorna såg lite skumma ut.
Trigger: Hur ändrades lambda-värdena ? Fick ni bestycka om efteråt ?
/u

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...