R1 laddning....m.m

Brinke

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2006
Ort
göteborg
Hoj
Yamaha yzf R1 1999
:va Hej någon som vet 1 vanligt laddnings fel på en r1a 99
kan köra utan ljus då funkar allt kanon mer kör ja med ljus på laddar den inte tillräkligt... laddar även dåligt på tomgång...:va :va :confused: :confused:

sen en fråga till...
ibland när hojen e var "normal varm" så känns de som den fyrtaktar typ blir 3 cylindrig? ibland´när man kryper iväg "krypkörning"???? detta har hänt ca 2-3 gånger..? någon som vet?:va
 
Finns ett antal tidigare trådar som handlar om laddning, laddningsregulator/likriktare och generator. Sök och du skall finna svaret.
Köp/låna en voltmeter och mät likspänningen över batteriet vid olika varvtal med och utan lysen igång etc. Mät även växelspänningen på samtliga 3 statorlindningarna som du får från generatorn obelastad (ej ansluten till likriktaren) vid olika varvtal och konsultera handboken för resultatet.

Fyrtaktning i en R1:a skulle jag betrakta som helt normalt....
 
:D okej.. klart den 4taktar då de är en 4taktare. men är de verkligen normalt att den känns typ 3 cylindrig ibland vid 1000/1300 rpm ?
 
Hittar inget som matchar mina laddnings problem.. någon som vet om spolarna är justerbara? som tx man kan flytta ut dom lite...för problemet har kommit efter motorn har varit på växelådsrenovering..
 
Brinke skrev:
2504254 :D okej.. klart den 4taktar då de är en 4taktare. men är de verkligen normalt att den känns typ 3 cylindrig ibland vid 1000/1300 rpm ?
Nej att den slutar tända på en cylinder är inte normalt. Börja med att kolla att batteriets negativa pol sitter ordentligt. Sen får du väl börja mäta upp laddningen, kom det när dom renovera lådan är det ju säkert inget trasigt utan någon kontakt som sitter dåligt eller liknande.
 
tjennare... alla kablar kontakter är över tittade.. ja körde hojen i ca 30 min på lunchen nu... den är värre en igår... laddar gör den när man inte har på ljuset... men nu miständer den som fan upp till 5000 varv e den typ mer eller mindre 3 cylindrig tills man varvat ut den ordentligt... är de dags för tendstift kanske eller förgasar koll????
 
Laddningen hittade ja ingen derekt fel på men ja antar att de va glapp i kablarna från svängjulet ja bände lite på stiften.. ja har 13.5 volt på tomgång med alla elprylar på och lite över 14 vid 12 varv

miständningarna är med all säkerhet skit i förgasarna då hojen har stått en heldel detta året... men ja ska byta tändstift endå.. och sen blir de förgasar synkning..

""""OJ ska vara 1200 varv """
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top