R1 läcker olja.

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Jag har en R1:a -99 som är noga servad av mig och förra ägaren (en polare till mig som hade den i 5år).

Men nu är det så att den har börjat läcka lite olja på vänstersidan.
Jag trodde den tryckte ut olja igenom vevhusventilation, men jag drog vevhusventilation till en petflaska för att se om det var fallet.
Men det var det inte.
Men ändå ser jag ytterst lite olja som rinner ner från min generatorkåpa.

Någon som kan ha något tips var läckaget kan kommer från?
För inte fan ska det väl finnas olja bakom generatorkåpan :va

Kan påpeka att motorn ser ren och fin ut för övrigt.
Så jag kan inte se någon olja komma någon annastans än det jag ser på generatorkåpan.

Jo, jag tror att det ska vara olja där faktiskt. Inte på utsidan då, men innanför kåpan. :) Tror det räcker att luta hojen lite åt höger så borde du kunna byta packningen utan att behöva tappa ur oljan.

Då blir det att inhandla ny packning.
Tack för svaret :tummenupp

- - - Updated - - -

Då blir det att inhandla ny packning.
Tack för svaret :tummenupp

Vågar man sätta dit flytande packning :gnissla

Jag använde plastic paddings packning på tub på kopplingskåpan med gott resultat :tummenupp

Det funkar nog bra med packningsklister. Använd det dock lite sparsamt så slipper få överflödigt spill som fastnar i silen till oljepumpen.

Köp en riktig packning är mitt tips. Blir så j-a trött när man har köpt en gammal bajk som läcker och man upptäcker att de har klabbat med packning på tub. :huvet

Ja använd åtminstone en någorlunda seriös geggpackning typ hylomar eller loctite isåfall..

Threebond 1215 är bäst, den använder flera japanska tillverkare vid tillverkningen av sina motorer. Brukar finnas lite här och där på mc-affärer. Lätt att råka köpa packningslim om man inte har tvärkoll och då håller det inte tätt utan en packning också.

Köp en riktig packning är mitt tips. Blir så j-a trött när man har köpt en gammal bajk som läcker och man upptäcker att de har klabbat med packning på tub. :huvet

Många mc-tillverkare använder nån typ av packningsklister mellan t.ex motorhalvorna när hojen monteras ihop ny.

Har fixat det.
Ska bara se så det håller tätt om en stund :Bugar
Men denna hojen kommer aldrig att säljas, för fin och billig att äga för att göra mig av med den :yoparty

Har varit ute och kört nu.
Allt håller tätt och fint :banana
Så nu kan man njuta extra mycket när man kör :tummenupp

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...