R1 Kopplingskorg

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM 65/85
Ohoj
Jag rev kopplingen på min R1 banhoj idag, och insåg att kopplingskorgen har sett bättre dagar. Jag körde lite första hjälpen med våtslippapper på de grader som finns på koplingskorgen från stålskivorna. Jag förmodar att man inte vill köpa en ny sådan hos Yamaha, så min fråga är, var hittar man billigare kopplingskorgar alt annan koppling?
Har såklart redan dammsugit Blocket och SH's köp&sälj, utan resultat.

EDIT:
För det är väl kopplingskorgen som är den INVÄNDIGA delen av kopplingen? Den utvändiga, som lamellerna drivs av, är OK.

Ohoj
Jag rev kopplingen på min R1 banhoj idag, och insåg att kopplingskorgen har sett bättre dagar. Jag körde lite första hjälpen med våtslippapper på de grader som finns på koplingskorgen från stålskivorna. Jag förmodar att man inte vill köpa en ny sådan hos Yamaha, så min fråga är, var hittar man billigare kopplingskorgar alt annan koppling?
Har såklart redan dammsugit Blocket och SH's köp&sälj, utan resultat.

EDIT:
För det är väl kopplingskorgen som är den INVÄNDIGA delen av kopplingen? Den utvändiga, som lamellerna drivs av, är OK.

Den yttre är ju den man vanligtvis menar som kopplingskorg

Innerdelen kallas väl i bland för innerkorg vet inte nått riktigt bra namn på den

Då har du inte dammsugit annonserna tillräckligt bra:)och den invändiga korgen heter clutch boss på engelska och borde då bli koppling chef på svenska:D

Last edited:
Det är ytterst ovanligt att man slår sönder innerkorgen innan ytterkorgen ger sig, har du problem med taskig känsla och att det inte kopplar ur så får du väl byta men den kan se rätt misshandlad ut innan funktionen blir ett problem.

Där finns en del aftermarkettillverkare av kopplingskorgar återkommer med en googling.

EDIT: Lyckas inte hitta någon som tilverkar innerkorgen mer än yamaha själv, visst där finns innerkorgar från andra tillverkare men då är det slipperkopplingar för 7kkr

Last edited:
Det är ytterst ovanligt att man slår sönder innerkorgen innan ytterkorgen ger sig, har du problem med taskig känsla och att det inte kopplar ur så får du väl byta men den kan se rätt misshandlad ut innan funktionen blir ett problem.

Där finns en del aftermarkettillverkare av kopplingskorgar återkommer med en googling.

EDIT: Lyckas inte hitta någon som tilverkar innerkorgen mer än yamaha själv, visst där finns innerkorgar från andra tillverkare men då är det slipperkopplingar för 7kkr

Tack för svar. Jag tror inte att den kommer att gå sönder, men den hade tydliga jack efter stålskivorna.
Jag hade problem med slirande koppling ifjol, och därför bytte jag ny lameller och kontrolerade stålskivorna, det var då jag upptäckte dessa jack i innerkorgen. För att åtgärda det så länge putade jag försiktigt med våtslippapper. Fortfarande blev det inte bra, men istället för jack har jag nu vågor.

Jag hittade en slirkoppling för 4700 på http://nfr.torps.net/start.htm

Man köper en uppsättning däck för 5k i månaden men drar sig för att köpa ny koppling - som kan få dyra konsekvenser i slutänden ... well, det kostar att åka.

Med det priset låter NFR väldigt intressant, någon som har provat och kan berätta lite om hållbarhet samt hur välbalanserat slir/bromsförhållandet är?

Och framför allt, hur mycket gör slirkopplingen för en halvamatör som kör bana då och då?

Troligtvis inte ett dugg mer än det psykologiska då du troligen inte bromsar så hårt att motorbromsen blir ett problem. Någon direkt förbättring av varvtider lär du inte se men den kan hjälpa dig att utvecklas.

Troligtvis inte ett dugg mer än det psykologiska då du troligen inte bromsar så hårt att motorbromsen blir ett problem. Någon direkt förbättring av varvtider lär du inte se men den kan hjälpa dig att utvecklas.
Okej, känns som det kan vara mer taktiskt att börja investeringen i lite uppgraderade fjädringskomponenter först då :tummenupp

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8