R1 koppling som hugger vid krypfart?

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Kopplingen hugger till när jag kör sakta (runt 10km/h), går inte att framkalla när man står still), framför allt på 1:an men även lyckats framkalla det på 2:an. Ljudet låter ungefär som om kedjan smäller i svingen eller nått (slacket på kedjan är enligt mig ok). Motorn som sitter i är en 00:a som hade stått still i närmare 3år, kan det bli nån form av avlagringar på lamellerna som gör att det hugger till? ...kopplingen hade "fastnat ihop" vi första (prov)turen.

Att man aldrig ska få vara nöjd å glad i en längre period utan att det ska börjas jävlas så fort det bara går! :4skrika

Last edited:
Fotrally skrev:
2137488 Kopplingen hugger till när jag kör väldigt sakta (3-4km/h, går inte att framkalla när man står still), framför allt på 1:an men även lyckats framkalla det på 2:an. Ljudet låter ungefär som om kedjan smäller i svingen eller nått (slacket på kedjan är enligt mig ok). Motorn som sitter i är en 00:a som hade stått still i närmare 3år, kan det bli nån form av avlagringar på lamellerna som gör att det hugger till? ...kopplingen hade "fastnat ihop" vi första (prov)turen.

Att man aldrig ska få vara nöjd å glad i en längre period utan att det ska börjas jävlas så fort det bara går! :4skrika

den är inte gjort att krypköra med i 2-3 km, alla spel skall ju klaffa innan allt funkar som det ska, runt ca 4000 rpm så flyter allt på fint,
klart den blir rycking på låga växlar i krypfart.

ps sedan kan ju dina lameller börja bli dåliga och pga där det ryckiga kopplings sliret

mojjsan skrev:
2137500 den är inte gjort att krypköra med i 2-3 km, alla spel skall ju klaffa innan allt funkar som det ska, runt ca 4000 rpm så flyter allt på fint,
klart den blir rycking på låga växlar i krypfart.

ps sedan kan ju dina lameller börja bli dåliga och pga där det ryckiga kopplings sliret

Nej det är klart att den inte är gjord för att krypköra men sådär ska det inte låta när man börjar släppa upp kopplingen. Så fort man släpper upp (eller drar in) kopplingen så slutar det. Så jäkla störande/pinsamt tex när man är på macken å tanka osv! :3freak

Uppskattningsvis hur länge brukar kopplinge hänga med? 1000mil? 3000mil?
Motorn har troligen gått ungefär 1500mil..om man räknar på år den varit i trafik.

Edit: Hur stort ska slacket på kedjan vara? Ska den stå på stödet eller ska man sitta på hojen när man mäter det?

Last edited:
Fotrally skrev:
2137538 Nej det är klart att den inte är gjord för att krypköra men sådär ska det inte låta när man börjar släppa upp kopplingen. Så fort man släpper upp (eller drar in) kopplingen så slutar det. Så jäkla störande/pinsamt tex när man är på macken å tanka osv! :3freak

Uppskattningsvis hur länge brukar kopplinge hänga med? 1000mil? 3000mil?
Motorn har troligen gått ungefär 1500mil..om man räknar på år den varit i trafik.

Edit: Hur stort ska slacket på kedjan vara? Ska den stå på stödet eller ska man sitta på hojen när man mäter det?

du har ju ett kopplingkorgs ljud när kopplingen inte är intryckt utan utsläppt på r1 det kommer du inte i från, att det hugger när "som jag fattar det när du skall slira i väg tyå eller slir köra långsamt" är jag övertygad har med dåliga lameller att göra, ja en koppling kan hålla länge vid normal körning samt du kan la bränna den rätt snabbt vid idiot körning och massa kopplings slir, slacket på kedjan när du ej sitter på skall ligga mellan 4-5 cm, du skall inte sitta på hojjen när du ställer in slacket, ps är ditt drivpaket lite dåligt så skall du kolla slacket sedan snörra lite och kolla slacket igen på varje halvarv på hjulet ungefär,och slacket skall ställas in på det stället kedjan nartuligtvis är mest spännd på //M

Långa farbron skrev:
2137634 Jack i kopplingskorgen eller skeva stålskivor.
Eftersom hojen stått så länge: testa att göra några riktiga kopplingsstarter först. För att slita in ev etsningar som kan ha blivit mellan sintermetallan i kopplingsbelagen och stålskivorna. Blir det inte till det bättre av detta så gissar jag som Långa Farbrorn. Plocka då isär och fila kopplingskorgen. Har stålskivorna slagit sig av hetta vid slir så har iaf jag lyckats med att få dem raka genom att lägga dem på en kokplatta och höjt temperaturen tills de hoppar till på plattan och blir raka med ett ping. Annars är det bara att handla nya.

Tycker jag...

Mvh
Jörgen

mojjsan skrev:
2137618 du har ju ett kopplingkorgs ljud när kopplingen inte är intryckt utan utsläppt på r1 det kommer du inte i från, att det hugger när "som jag fattar det när du skall slira i väg tyå eller slir köra långsamt" är jag övertygad har med dåliga lameller att göra, ja en koppling kan hålla länge vid normal körning samt du kan la bränna den rätt snabbt vid idiot körning och massa kopplings slir, slacket på kedjan när du ej sitter på skall ligga mellan 4-5 cm, du skall inte sitta på hojjen när du ställer in slacket, ps är ditt drivpaket lite dåligt så skall du kolla slacket sedan snörra lite och kolla slacket igen på varje halvarv på hjulet ungefär,och slacket skall ställas in på det stället kedjan nartuligtvis är mest spännd på //M

Det hugger aldrig till när jag står still å ska till å åka iväg utan det är just när hojen rullar sakta fram...
Okej ska kolla kedjan lite bättre och mäta mer exakt....

Jörgen Karlsson skrev:
2137683 Eftersom hojen stått så länge: testa att göra några riktiga kopplingsstarter först. För att slita in ev etsningar som kan ha blivit mellan sintermetallan i kopplingsbelagen och stålskivorna. Blir det inte till det bättre av detta så gissar jag som Långa Farbrorn. Plocka då isär och fila kopplingskorgen. Har stålskivorna slagit sig av hetta vid slir så har iaf jag lyckats med att få dem raka genom att lägga dem på en kokplatta och höjt temperaturen tills de hoppar till på plattan och blir raka med ett ping. Annars är det bara att handla nya.

Okej, ska prova med ett rejält kopplingsslir! Annars så får det bli till att riva isär koppling och kolla vid lämpligt tillfälle.

Nu har jag äntligen fått fingrarna ur :arsele och tagit isär kopplingen.

Dessa jack ni prata om... tror att jag ha fått sådan i korgen. (har bilder men saknar bredband för tillfället :( )
Tycker det är lite konstigt bara om det är dom som gör ljudet...hade jack på en honda cbr600 som jag hade förut och den hade inga sådan missljud för sig. (och dom var större).

En annan sak, ska själva korgen kunna glappa lite? Det gjorde denna iaf.

Edit: stålskivorna var raka och fina.

Last edited:
Nu har ni lite bilder att kika på.
Så vad tror ni är det jacken som kan framkalla detta oljud?

Bifogat

• PICT0001_resize_resize.jpg
    PICT0001_resize_resize.jpg
    116.9 KB · Visningar: 202
  • PICT0002_resize_resize.jpg
    PICT0002_resize_resize.jpg
    125.2 KB · Visningar: 250
  • PICT0003_resize_resize.jpg
    PICT0003_resize_resize.jpg
    106.4 KB · Visningar: 164
upstår felet när du slirar på låga varv? eller när du släppt koplingen helt?

Brinke skrev:
2508108 upstår felet när du slirar på låga varv? eller när du släppt koplingen helt?

När jag slirar,ljudet uppstår vid dragläget. Knäpptyst när jag släppt kopplingen och när jag frikopplar helt.

Låter nästan som ett metalliskt klingande.

Så vad säger ni lärda?

Ska jag skruva bort kåpan och försöka fila till jacken i korgen?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT