R1 köp?

Han verkar vara 21 enligt profilen?
Med en budget på 50 lök på hojen får man nog räkna in 20 på försäkringen med, sen skall man ha färgmatchande skinnställ osv.

Visst finns det stjärnor som kanske verkar födda på hojen men för de flesta halvsopor (mig själv inräknat) är det nog smart att börja i rätt ända.

Men mitt tips om du vill köra hårt är att köpa 750 turbon som är till salu i den här tråden. en sur R1:a tröttnar du på efter en 5-10 mil. och sen sitter du där och måste turbokonvertera på direkten!

/F

Teddy skrev:
Klart grabben ska ha en R1'a. Du vet att du vill ha den, så köp den. Så länge du inte förstår bättre kommer du att vilja ha den och du kommer inte att lyssna på alla andra som säger till dig att du inte ska ha den.

För mig har R1 blivit symbolen för unga killar som skaffar mer kraf än de klarar av att hantera. Jag vet en kille som skaffade en R1'a som första hoj. Han tyckte att den var skitbra som första hoj, sen kraschade han och bröt benet. JAg har sett en kille öva garagevändningar med en R1'a och tappa den. Hur många har man hört talas om, sett bilder på eller t o m sett med egna ögon som kraschat sin R1'a? Jag kan inte hålla räkningen, så många är det. En del av dom är döda.

Ta inte illa upp, Kopre, du kanske inte varit med i svängen de senaste åren och därför inte förstår det tragekomiska i ditt inlägg. Men de som kört hoj och varit i MC-svängen sedan R1 kom vet att vardagen för de flesta unga killar som skaffar en R1'a som första hoj ser ut ungefär så här:

Klaga på de höga försäkringspremierna.
Klaga på alla andra trafikanter som är så slöa.
Klaga på alla svenssons som inte delar din glädje över ditt öppna helsystem. Du tror att hojen är felbyggd och att du därför måste ha en styrdämpare.
Du kraschar din hoj minst en gång per säsong, säkerligen flera gånger.

Har du otur så dör du ung och dum, men i de flesta fall har man tur och överlever så att man blir gammal och klok så att man kan sitta här och säga till sådana som du att tänka till före istället för efter.

Så mycket sanning var det längesedan jag såg. Great!

Det klart du ska köpa en R1 om viljan och budgeten finns.

Sen ska du nog inte förkasta allt som skrivs här. En del kanske dumförklarar dig bara för att de själva inte hade råd/vågade köpa bland det värsta som fanns som första hoj.
MEN, jag tror det finns några stycken som talar av egen/andras erfarenheter, dåliga sådana. Så tänk till. Valet är ditt.

Jag tycker själv att det är vettigt att köra off-roadhoj någon säsong. På den kan man träna wheelies och stoppies utan att det händer speciellt mycket med hojen, och eftersom hastigheten är ganska låg så undkommer man själv med blåmärken. Sen kan man träna sladdteknik och lära sig att våga lägga ner hojen.
Börjar man på detta viset är chansen större att man inte blir sketarädd för sin hoj och aldrig lär sig köra ordentligt när det börjar svänga. För min egen del fungerade det.......nästan, jag behandlade min FZR lite för respektlöst i början och vips så fick jag en luftfärd. Vill man å andra sidan bara gasa rakt fram så är en off-road pisstråkig.....

Sen kommer Försäkringen lite som en överraskning :confused: för dem som inte varit med i spelet innan. Räkna i alla fall med 20000:- i försäkringsbudget. :mad:, och då har jag inte tagit i i överkant.

Last edited:
Moraltanterna har talat :7peta

Klart som fn du kan köpa en GSX1000 R1 mm som första hoj.
Köpte mig en GSX-R1100W-93á som första hoj å sedan har det
vart 4st R1ór.*Ingen marksyning ännu*.....
1100án var mycket tyngre å besvärligare på krokiga vägar än en mordern å lätt hoj men jag gjorde min uppkörning på den iaf.

R1/GSX-R/CBR 900 ZX9 MM Ligger i försäkringsklass 7 så de blir rätt dyra
å försäkra.
Jag själv kör min R1á med krachkåpor å trafikföräkrat* :mad: på försäkringsbolagen.

/Eric

korpe skrev:
fan vad alla är neggo då!!! klart man ska ha krut i grejorna annars kan man ju skita i allt va fan ska jag vurpa för det kan ju en erfaren kille lika gärna göra jag har ju för fan sett hur erfaret folk kör och dom kör åt helvete dom också

Presis vettu, erfarenhet har inte ett skit att göra med olyckor, utan man kan när som helst vurpa, alla gör det för på hojar lär man sig aldrig nåt utan är fullärd direkt.
Å speciellt som fan att du sett hur de erfarna kör, de kör sämre än du, man fattar ju att premierna blir dyra jävla gubbar som ställer till allt.
En gräns på max 25 år på klass 7 tycker jag vore en jävla bra grej så man sållade bort alla gubbjävlar.

Å det klart du ska ha en jävla massa krut i grejorna annars ledsnar du direkt ju, personligen tycker jag en R1 är för trött för nån som du.

hmm senast jag kolla den här sidan så hette den SPORTHOJ..vill grabben köra 1000 kubik låt han göra det,han kommer ändå inte våga vrida på för fullt :fatta!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti