R1 justering av ventiler.....

R1a mannen

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
R1
Ska justera ventilerna på min R1-98 och undrar nu om det är någon som vet eller har en skiss på var kam och vevaxel märkning är.Har snurrat runt motorn men ej sett mer än en prick på var kam-drev och att det finns en del märkningar innanför kåpan till vevaxels kamkedja men vet ej hur de ska stå.

Sen om det är någon som vet om det är farligt eller om det är normalt att själva kammnockarna ska va grå-färgade.De ser inte platta ut men är grå-färgade.....Tack på förhand.... :tummenupp

R1a mannen skrev:
Ska justera ventilerna på min R1-98 och undrar nu om det är någon som vet eller har en skiss på var kam och vevaxel märkning är.Har snurrat runt motorn men ej sett mer än en prick på var kam-drev och att det finns en del märkningar innanför kåpan till vevaxels kamkedja men vet ej hur de ska stå.

Sen om det är någon som vet om det är farligt eller om det är normalt att själva kammnockarna ska va grå-färgade.De ser inte platta ut men är grå-färgade.....Tack på förhand.... :tummenupp

Behöver du veta vart märkningarna är?
Kolla när nockarna står snett uppåt och mät ventilspelet då, sen drar du runt till nästa nockar står snett uppåt och väger, så mäter du dom. Sen fortsätter man bara så.
Nockarna är gråa när kammen är ny oxå. :tummenupp

Berggren skrev:
Behöver du veta vart märkningarna är?
Kolla när nockarna står snett uppåt och mät ventilspelet då, sen drar du runt till nästa nockar står snett uppåt och väger, så mäter du dom. Sen fortsätter man bara så.
Nockarna är gråa när kammen är ny oxå. :tummenupp

ok tack för tipset....Men kammen är mer grå just där nocken är än dem är förövrigt...Jag är själv milmek men med mc-motorer tänkte jag att det kanske är känsligare än med bilmotorer eftersom det handlar om mer varv :hihi .

(OT)Haha,jag träffade några goa gubbar ifrån Grästorp på Iron maiden 2004,en var ölhävarkung den andra jobbade på rakbladsfabriken(johan elle nåt?)...(OT)
Men ialf lycka till med ventiljusteringen :tummenupp

Skorpan skrev:
märkningen på veven ska stå: T på veven mittför sträcket på blocket :tummenupp
Edit: här har du en bild
kam: prickarna ska vara precis i mitten uppåt om du fattar vad jag menar

Tack för Bilden,den blir till stor hjälp om jag får lyfta bort kammarna om det kommer behövas.Är bra att veta hur det ska va,kan ju bli dyrt att få det fel vid hopsättningen.
Ska kolla upp det imorgon efter jobbet tänkte jag...Tack igen :banana ...

Exup skrev:
(OT)Haha,jag träffade några goa gubbar ifrån Grästorp på Iron maiden 2004,en var ölhävarkung den andra jobbade på rakbladsfabriken(johan elle nåt?)...(OT)
Men ialf lycka till med ventiljusteringen :tummenupp

Tjenare här i grästorp är vi alla kungar på att dricka öl.... :D

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...