R1 importerad lågmilare ?

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Ska köpa en R1 är det tänkt årsmodell 00 som visar sig vara importerad när jag gör försäkringskoll. Kruxet är att den enligt säljaren gått ca 1200 mil och jag ska betala ganska saftigt för den. Det sitter enligt honom original framdäck på den och på bilder ser den verkligen fräsch ut så milen stämmer kanske. Han har inte sagt något om att den är importerad utan jag fick reda på det av Trygg Hansa. Den är importerad 02 och har en ägare i Sverige. Han säger att den aldrig är vurpad vilket nu blir ganska svårt att kolla, det var det som verkligen talade för dennna hojen för mig. Ska jag köpa hojen?
 

Bifogat

  • 1.JPG
    1.JPG
    87.3 KB · Visningar: 129
  • 2.JPG
    2.JPG
    110.5 KB · Visningar: 144
  • 4.JPG
    4.JPG
    139.8 KB · Visningar: 136
  • 3170448244.jpg
    3170448244.jpg
    52.6 KB · Visningar: 215
  • 3.JPG
    3.JPG
    131.2 KB · Visningar: 161
Last edited:
ilstallione skrev:
2073603 Ska köpa en R1 är det tänkt årsmodell 00 som visar sig vara importerad när jag gör försäkringskoll. Kruxet är att den enligt säljaren gått ca 1200 mil och jag ska betala ganska saftigt för den. Det sitter enligt honom original framdäck på den och på bilder ser den verkligen fräsch ut så milen stämmer kanske. Han har inte sagt något om att den är importerad utan jag fick reda på det av Trygg Hansa. Ska jag köpa hojen?
Skicket avgör till 90%... en hoj kan ju vara mer slutkörd efter 1000 mil än en som gått 4000 mil. Andrahandsvärdet blir ju lite högre med lägre mil, men en R1-00 1200 mil borde väl inte kosta mer än 50, max 55k tycker jag...
 
Last edited:
Det är väl inga problem om den är servad och fin. Har han alla papper och secvicebok så är det väl inget att tveka på om han är seriös och hojen är fin.
 
R1bjorn skrev:
2073607 Skicket avgör till 90%... en hoj kan ju vara mer slutkörd efter 1000 mil än en som gått 4000 mil. Andrahandsvärdet blir ju lite högre med lägre mil, men en R1-00 1200 mil borde väl inte kosta mer än 55, max 60k tycker jag...

Har inte sett den i verkligheten och har en bit att köra. Det som är lite trist är att han inte sagt något och mitt argument för att köpa hojen är att den ska vara o-krockad. På bilderna verkar den riktigt fint men det kan skilja en del mellan bild och verklighet...
 
Om han har importerat den ny eller om han har en bra bakgrundshistoria på hojen kan det väl vara ok.

Tycker däremot att det var dålig stil av honom, om han vet om att den är importerad själv.

Säg att du är fortfarande intresserad men kräv avdrag pga försämrat andrahandsvärde...
 
Kolla då för fan under kolfiberpanelerna som täcker ramen!!!
Annars runt styrhuvud samt allmänt skick.
Lycka till.
 
Matterunken skrev:
2073617 Kolla då för fan under kolfiberpanelerna som täcker ramen!!!
Annars runt styrhuvud samt allmänt skick.
Lycka till.

Jo det var min första tanke nu när jag fick reda på detta. Ska se om jag får tag på killen ikväll så får jag se vad han säger. Känns lite trist att få reda på att den är importerad på detta sättet faktiskt.
 
ilstallione skrev:
2073610 Har inte sett den i verkligheten och har en bit att köra. Det som är lite trist är att han inte sagt något och mitt argument för att köpa hojen är att den ska vara o-krockad. På bilderna verkar den riktigt fint men det kan skilja en del mellan bild och verklighet...

Vad spelar det förr roll om den är okrockad eller ej... så länge ramen är rak och kylare mm är ok. Dessutom kan man inte lita på köparens ord om att den inte varit omkull.

Jag köpte en förrut som dåvarande ägaren lovade att den inte varit omkull... Visade sig att den varit i backen rejält två gånger (registrerat hos Trygg Hansa enbart). Den gick dock bra och var inte en repa i ramen... Enligt försäkringsmannen på T-H så hade då vid tillfället (försommar 2003) 40-50% av R1:orna de hade försäkrade varit klotade. Då kan ju tilläggad att alla inte tar ut förfäkringen då de kör halv eller trafik.

Skit i om den varit omkull... det har Moto GP-hojarna också - men de går ju hyggligt! :hihi
 
R1bjorn skrev:
2073623 Vad spelar det förr roll om den är okrockad eller ej... så länge ramen är rak och kylare mm är ok. Dessutom kan man inte lita på köparens ord om att den inte varit omkull.

Jag köpte en förrut som dåvarande ägaren lovade att den inte varit omkull... Visade sig att den varit i backen rejält två gånger (registrerat hos Trygg Hansa enbart). Den gick dock bra och var inte en repa i ramen... Enligt försäkringsmannen på T-H så hade då vid tillfället (försommar 2003) 40-50% av R1:orna de hade försäkrade varit klotade. Då kan ju tilläggad att alla inte tar ut förfäkringen då de kör halv eller trafik.

Skit i om den varit omkull... det har Moto GP-hojarna också - men de går ju hyggligt! :hihi

Jag köper ditt resonemang men se det så här:

En del blir äpplen, en del blir päron - Jag blev en som vill ha okrockad mc...

Alla har vi våra saker och det är min. Säger inte att jag inte kan köpa en lagad hoj men det var ett starkt argument för mig att den var okrockad och därför motiv att betala bra för den. :)
 
Lite dålig stil att inte säga att den var import, men om hojen är schysst så spelar det väl ingen roll?!
 
Ser ut att vara den cykeln som står i Örebro.
Den fanns ute på annons förra året också och blev tydligen inte såld.

Han begär 65000kr, på tok för dyrt och den även även importerad.
En importerad cykel ses som något mindre värd då tex. historiken ofta är svårare att kontrollera.

Be att säljaren plockar bort kolfiberplattorna innan du kommer och kollar på den.
Kanske ser ut som skit under dom.

Själv skulle jag max ge 54000kr för den cykeln.


http://www.blocket.se/vi/7629978.htm?ca=8_s
 
Vad ska du ge? tycker inte du ska ge över 50tkr.
 
Det där är en 98/99 iaf är inte en 00/01.

Så här ser en 00/01 ut runt tanken.
 

Bifogat

  • 1825929411.jpg
    1825929411.jpg
    53.1 KB · Visningar: 146
Last edited:
Tjoffe skrev:
2073681 Det där är en 98/99 iaf är inte en 00/01

edit, såg inte bilden du la upp. Det där var ju inte så kul, kan inte bara vara att den är annorlunda färgsatt i utlandet?
 
Last edited:
Sido och toppkåpan är från en -99:a neder- och bakdel är i fel färg, var vita från början.
 
Tjoffe skrev:
2073681 Det där är en 98/99 iaf är inte en 00/01.

Så här ser en 00/01 ut runt tanken.


En sökning på vv säger att det är en 00'a.

Kanske är kraschad så div delar ersattes med en nyare ?
 
ilstallione skrev:
2073691 edit, såg inte bilden du la upp. Det där var ju inte så kul, kan inte bara vara att den är annorlunda färgsatt i utlandet?

Om du tittar noga så skiljer sig kåporna runt tanken från 99 till 00. Det är itne bara färgen jag tar det på. Med all säkerhet är det en 99 möjligen är den inregistrerad i tyskland 00 och därav säger han att den är en 00a.

00an är inte lika rund i nosen som 98/99.
 
ilstallione skrev:
2073709 Har editerat. Verkar som att en del saker är utbytt på hojen om ni har rätt?

Vad JAG tror så är det en 99 inreggad i tyskland 00 därav får man årsmodell 00 i tyskland sen har det hängt med till sverige. tank och kåpor passar inte mellan modellerna rakt av. Alla kåpor som sitter på är från modellen 99/98
 
Back
Top