R1 gaffelbensstrul.

beric

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R1 -01
Tja jag bytte packboxar på min r1 -01:a (gaffelbenen) och sen när jag satte ihop grejerna, så kunde jag inte skruva in toppskruven.
Alltså den lilla spårskruven på toppen. Den gick bara å skruva in 3, 4 "klick"..

Nån som vet va jag gjort för fel? Eller va detta beror på?
Tacksam för svar..

Du har dragit ner toppmuttern lite för långt.komprimera fjärdern släpp låsmuttern ta bort toppmuttern och backa ut låsmuttern en bit sen ihop igen.Jag rekomenderar att du gör lita på båda benen och ställer båda muttrarna på samma mått.

Ok jag tror jag fattar. Jag måste alltså skruva ner skiten igen och spänna ner fjädern? Och skruva upp både "topp delen" och den muttern som låser den? finns det nått mått för hur mkt. jag ska skruva upp den?

Sen har jag skadat själva lättmetal, cylindriga delen, som är mellan fjädern och topp-delen. Finns dom å köpa nya? Samt bra verktyg till å spänna ner fjädern?

Tack för svaret.

Kolla i manualen hur många klick justeringsmån du ska ha på returen. Skruva in skruven så många klick ifrån max urskruvad. Skruva på locket tills det bottnar å lås med muttern.

Ja just det, måste ju va så man gör ja. Tack.

Nån som vet va man kan köpa bra verktyg, eller förslag på metoder, att få ner fjädern på ett smidigt sätt? Samt om man kan köpa dom där delarna som är mellan fjäder och topp skruven?

Hahaha. Har just gått klart som cnc operatör. Hade jag varit kvar där hade jag kunnat göra ett gratis åt dig. Men du kan få måttena så fixar du det själv kanon lätt.

Nja blir la lite svårt å fixa utan svets å svarv mm..

Gör ett enkelt verktyg av en bit 5-8mm plåt, det går åt för fjädern är ganska välspänd.
Jag brukar sticka ett rör genom hålet där hjulaxeln går igenom som jag kan dra spännbanden runt, det duger med såna band som finns på t, ex mackarna.

34-270_s.jpg

Det finns mått på hur långt locket ska gängas ner på dämpstången fast det enklaste är att inte röra på låsmuttern eller åtminstånne mäta av hur långt den är nedgängad när man fått av locket.

Gör ett enkelt verktyg av en bit 5-8mm plåt, det går åt för fjädern är ganska välspänd.
Jag brukar sticka ett rör genom hålet där hjulaxeln går igenom som jag kan dra spännbanden runt, det duger med såna band som finns på t, ex mackarna.

34-270_s.jpg

Det finns mått på hur långt locket ska gängas ner på dämpstången fast det enklaste är att inte röra på låsmuttern eller åtminstånne mäta av hur långt den är nedgängad när man fått av locket.

Tack för tippset..

Nu skulle jag bara ha haft tag på två nya sådanna där, man sticker in bultarna i.
Någon som vet va man kan köpa sånna udda delar?

Jag antar att det är plastdistansen du behöver ny?
Det borde din Yamahaåterförsäljare kunna beställa, den finns som reservdel i alla fall.
Bike Bandit vill ha ~30$ för distansen. http://www.bikebandit.com/houseofmotorcycles/2001-yamaha-motorcycle-yfzr1sn/o/m10195
(sök oem motorcycleparts yamaha på google så hittar du fler leverantörer).

Konstruktionen verkar vara lika från -99 till -03 men det är olika artnr så jag är inte helt säker på hur delar passar mellan de olika generationerna?

Jag tänkte, det bör ju finnas en och annan förstörd gaffel som du skulle kunna köpa billigt och ta delar från.

Själv skulle jag nog leta reda på ett passande aluminiumrör att använda, fast det lär ju inkludera lite svarvning.

Jag antar att det är plastdistansen du behöver ny?
Det borde din Yamahaåterförsäljare kunna beställa, den finns som reservdel i alla fall.
Bike Bandit vill ha ~30$ för distansen. http://www.bikebandit.com/houseofmotorcycles/2001-yamaha-motorcycle-yfzr1sn/o/m10195
(sök oem motorcycleparts yamaha på google så hittar du fler leverantörer).

Konstruktionen verkar vara lika från -99 till -03 men det är olika artnr så jag är inte helt säker på hur delar passar mellan de olika generationerna?

Jag tänkte, det bör ju finnas en och annan förstörd gaffel som du skulle kunna köpa billigt och ta delar från.

Själv skulle jag nog leta reda på ett passande aluminiumrör att använda, fast det lär ju inkludera lite svarvning.

Ja det är det där aluminium röret jag behöver två nya..
Tack för tippset.

Ringde yamahacenter ida, dom tog 570:- styck för dom där. Får la köpa dom, det e la inte så mkt att göra..
Visst ja, de är av aluminium, det är de senare modellerna som är av plast.

570spänn!! Där tog de nästan i så de sket på sej va? :näsblod
Och beställa från staterna tar ju en stund men jag har för mej att jag sett firmor i england och även tyskland men kan inte hitta dem i brådskan(?), prova annars att annonsera på köpes/säljes här på forumet, någon måste ju ha ett par överblivna rör?

Visst ja, de är av aluminium, det är de senare modellerna som är av plast.

570spänn!! Där tog de nästan i så de sket på sej va? :näsblod
Och beställa från staterna tar ju en stund men jag har för mej att jag sett firmor i england och även tyskland men kan inte hitta dem i brådskan(?), prova annars att annonsera på köpes/säljes här på forumet, någon måste ju ha ett par överblivna rör?

Ja staterna går ju, jag gjorde en kundkorg men frakten kosta ju mer än grejerna å då va det ingen större ide.. Ja england å tyskland får man kolla lite, finns kanske på ebay?
Känns som att folk säljer la benen komplett isåfall, svårt å tänka mig att nån säljer dom bara. Men kanske värt å pröva..
Tack för tips :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...