R1 fråga..

tjugan

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
r1
Hej allihopa!

Har en liten fråga som jag hoppas få kloka svar på :banana

Det är som så att jag funderar på att köpa en 98:as r1 nästa helg och vet att det var något fel i växelådan som fixades på garantin, är det någon som vill berätta vad felet var och hur dyrt det är att reparera det på verkstad :va

Ha de gött så länge och kör hårt :yoparty

tjugan skrev:
Det är som så att jag funderar på att köpa en 98:as r1 nästa helg och vet att det var något fel i växelådan som fixades på garantin, är det någon som vill berätta vad felet var och hur dyrt det är att reparera det på verkstad :va

Om det fixades på garantin borde det väl redan vara åtgärdat, dvs gratis för dig? :va

Blomquist #14 skrev:
Om det är fixat så ska det väl vara stämplat stjärnor vid ramnumret??

Har hört att det skall vara 2 stjärnor där..
Men om det felet inte är åtgärdat på den här hojen via garantin så vore det bra att veta vad det är som byttes på garantin på dom åtgärdade r1orna

tjugan skrev:
Men om det felet inte är åtgärdat på den här hojen via garantin så vore det bra att veta vad det är som byttes på garantin på dom åtgärdade r1orna
Sök, tror det finns ungefär stjänstopp med sådana trådar sen tidigare.

Blomquist #14 skrev:
Om det är fixat så ska det väl vara stämplat stjärnor vid ramnumret??

Två stjärnor före och efter ramnumret om jag inte minns fel.
Att fixa det själv kostar i pengar inte mer än ca 25 kr och lite mek-kunskap.

Det är en fjäder som ska bytas endast, har för mig att den fabriksmonterade fjädern mattades ut ganska fort och det medförde att vxlarna hoppade ur.

/Nitrous

tjugan skrev:

kopplingskorg och ryckutjämnare

Varför inte ringa en Yamahaverkstad och höra?? :7peta
Tror dom är rätt bra på sånt...

Så här ÄR det, nu har jag kollat fakta.

00 och 01 byttes kopplingskorgen som garanti, om jobbet är gjort så ska det vara dubbla stjärnor före och efter ramnummet.

Före 00 byttes endast en fjäder i växelkulissen som annars lätt gick av och gjorde att växlarna inte höll sina lägen.

Thats it!
Hittar ingen info om märkning för att fjädern är bytt men nu ca 6 år senare så lär inte lådan fungera om orginalfjädern är kvar!

/Nitrous

Blomquist #14 skrev:
Varför inte ringa en Yamahaverkstad och höra?? :7peta
Tror dom är rätt bra på sånt...

Tur att vi har dig här som kan bidra med verkligt meningsfulla och betydande kommentarer till folks frågor!

Nitrous skrev:
Två stjärnor före och efter ramnumret om jag inte minns fel.
Att fixa det själv kostar i pengar inte mer än ca 25 kr och lite mek-kunskap.

Det är en fjäder som ska bytas endast, har för mig att den fabriksmonterade fjädern mattades ut ganska fort och det medförde att vxlarna hoppade ur.

/Nitrous

Puh, är d inte värre än så...
Tack för hjälpen!
:tummenupp

tja 98an byttes alla kopplingskorgar på garanti så är det bara, det kan man lätt se om man kollar i servicemanualen med där tas de olika typerna upp.
98-01 har samma motor i övrigt, bara småsaker skiljer, den berömda växelkulissfjädern kan gå sönder när som helst på dessa modeller.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park