"R1" Fel på kopplingen? Hjälp!

Proskin

Gick med
21 Aug 2003
Hoj
R1 - Rmz450
Körde igår och när jag stannade så kopplade jag och stod med cyklen på tomgång. Sen bara stacka den, typ som att jag skulle ha släppt kopplingen. Har försökt att justera kopplings vajern men det hjälper inte. Så nu när jag körde till jobbet så va det som att man fick tvinga i växeln...
Någon som vet hur man ska åtgärda detta problem?

Fortsättning på inlägg #9

Tack på förhand //Score

Last edited:
Du har försökt justera vajern nere vid kopplingen och uppe vid styret ?
När byttes det lameller på hojen senast ?
Kolla förresten så att den lilla fjädern nere vid kopplingskorgen inte lossnat.

Ps. ibland tar det längre tid än 16 min innan någon svarar på ett inlägg. Speciellt på söndagsmorgnar. :tungan

Wiseguy skrev:
Du har försökt justera vajern nere vid kopplingen och uppe vid styret ?
När byttes det lameller på hojen senast ?
Kolla förresten så att den lilla fjädern nere vid kopplingskorgen inte lossnat.

Ps. ibland tar det längre tid än 16 min innan någon svarar på ett inlägg. Speciellt på söndagsmorgnar. :tungan

Wiseguy :hihi

Jag har ingen aning om när lamellerna är bytta!

Edit: Vad kostar nya lameller?
//Score

Score skrev:
Körde igår och när jag stannade så kopplade jag och stod med cyklen på tomgång. Sen bara stacka den, typ som att jag skulle ha släppt kopplingen. Har försökt att justera kopplings vajern men det hjälper inte. Så nu när jag körde till jobbet så va det som att man fick tvinga i växeln...
Någon som vet hur man ska åtgärda detta problem?

Tack på förhand //Score

När man drar handtaget mot styret då kopplar man "ur". Man frigör motorn från drivningen. OK? Om man "kopplar" så gör man rimligen det motsatta. D v s släpper ut handtaget. Jag har letat efter "stacka" i en ordbok men kan inte hitta ordet.

V v, förklara igen :D

#Olsson# skrev:
När man drar handtaget mot styret då kopplar man "ur". Man frigör motorn från drivningen. OK? Om man "kopplar" så gör man rimligen det motsatta. D v s släpper ut handtaget. Jag har letat efter "stacka" i en ordbok men kan inte hitta ordet.

V v, förklara igen :D

Jävla stjärna!

Jag höll in kopplingshandtaget och cyklen stack... Nöjd?

Forts från inlägg #1

Det är ju inte så att lamellerna slirar utan mer att de biter mer än vad de ska göra!

Kan detta bero på för lite olja?

Jag är nog född bakom en lykstolpe trots allt.

Tack igen// Score

Innan du kör en meter till så skulle jag ta isär kopplingen och kontrollera den noga, kan bli dyrt annars.
Råkade själv ut för en lamell som gick sönder och orsakade märken på vevaxelns utgående drev=tickande ljud som resultat.

Ta isär kopplingen och se till att allt sitter på rätt och inga lameller eller stålskivor är skadade, syna dem noga. Bjud in en vän som har mekat R1 koppling eller annan modell som har lite erfarenhet ifall du själv saknar.

Om du köper ny koppling så mitt bästa tips är att köp INGET annat än ORGINAL Yamaha.

Återigen som i början, min högst personliga åsikt och erfarenhet är att andra fabrikat inte håller samma kvalité som orginal.

Lycka till :tummenupp

/Nitrous

Score skrev:
Jävla stjärna!

Jag höll in kopplingshandtaget och cyklen stack... Nöjd?

Yup :tummenupp

Verkar svårt. Men det första att kolla är väl oljenivå och kabeln. Glappar handtaget onormalt mycket? Kändes det något i handtaget när den bar iväg?

Tack för all hjälp. Det var lamellerna och stålskivorna som hade gått åt helvete pga för mycket bakhjulsåkning...

//Mvh Score

Wiseguy skrev:
Hade du sprängt någon lamell eller var dom bara slitna/brända?

Lammellerna va ganska okej och stålskivorna oxå. Men de va typ lite böjda... + att en bricka va skavd som sitter vid kopplingskorgen. Den är taggig på insidan och slät på utsidan... Men det svarvade vi ner jätte lite och så bytte jag lammeller och stålskivor....

Mascot Motor ska ha ett stort + för trevlig personal....

//Score

Är oxå på lamall bytar taget, så det är Yamaha orginal man ska köpa alltså, det är dee som gäller eller..... :confused:

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...