R1 eller Thunderace?

Satan va mycke snack om R1!!!! :)
R1 är ju klart sportigare, lättare och skönare att köra enligt mig.
Men ska plånboken avgöra så är det ju klart att Thunderacen ligger nära till hands.
Ett tips är att provköra :tummenupp
 
YZF1000R var inte alls menad som touringhoj. Samtidigt som Yamaha hade R1'an på ritbordet så kom Honda med sin Fireblade - den fick Yamahas flaggskepp FZR att framstå som en relik - och då kände Yamaha att det var dags att vara kreativa, så dom tryckte ner en 1000cc motor i ett YSF750 chassi - bara för att inte bli helt bortsprunga. Så Thunderace kom helt enkelt till för att Yamaha inte hann bli färdiga med R1'an i tid.


Intressant! Visste inte detta!
 
Satan va mycke snack om R1!!!! :)
R1 är ju klart sportigare, lättare och skönare att köra enligt mig.
Men ska plånboken avgöra så är det ju klart att Thunderacen ligger nära till hands.
Ett tips är att provköra :tummenupp

Det är ju inte en slump varför R1an har blivit så populär egentligen...:)
 
YZF1000R var inte alls menad som touringhoj. Samtidigt som Yamaha hade R1'an på ritbordet så kom Honda med sin Fireblade - den fick Yamahas flaggskepp FZR att framstå som en relik - och då kände Yamaha att det var dags att vara kreativa, så dom tryckte ner en 1000cc motor i ett YSF750 chassi - bara för att inte bli helt bortsprunga. Så Thunderace kom helt enkelt till för att Yamaha inte hann bli färdiga med R1'an i tid.

Nej, T-acen var mycket riktigt inte menad som en touringhoj. Den klassades däremot som supersporttourer redan när det begav sig... :) (Tror du mig inte så kan jag visa dig originalbroschyren sen när jag köpte Bettan. :) ) Det är onekligen en viss skillnad mellan dessa klasser.

Yamaha hade knappast R1:an på ritbordet när Honda lanserade Firebladen. Firebladen kom 1992 och R1:an kom först 1998. (T-acen kom som bekant 1996 och producerades fram till 2001.) Men vi måste ju komma ihåg att det var under 90-talet som man började sälja racehojar i litersversion. Dessförinnan var det 750-klassen eller mindre som var "tänkt för bana". Större motorcyklar var tänkt för landsvägen. (Gixxer 1100, CBR 1000, ZX9R, ZZR 1100 osv.) Thunderacen var dock onekligen en "hybrid" på den tiden eftersom man mycket riktigt tog en 1000-kubiks motor och stoppade in den i vad som ursprungligen var en 750:ram. (YZF750R) Lite av budget-lösning. ;)
 
Last edited:
Nej, T-acen var mycket riktigt inte menad som en touringhoj. Den klassades däremot som supersporttourer redan när det begav sig... :) (Tror du mig inte så kan jag visa dig originalbroschyren sen när jag köpte Bettan. :) ) Det är onekligen en viss skillnad mellan dessa klasser.

Yamaha hade knappast R1:an på ritbordet när Honda lanserade Firebladen. Firebladen kom 1992 och R1:an kom först 1998. (T-acen kom som bekant 1996 och producerades fram till 2001.) Men vi måste ju komma ihåg att det var under 90-talet som man började sälja racehojar i litersversion. Dessförinnan var det 750-klassen eller mindre som var "tänkt för bana". Större motorcyklar var tänkt för landsvägen. (Gixxer 1100, CBR 1000, ZX9R, ZZR 1100 osv.) Thunderacen var dock onekligen en "hybrid" på den tiden eftersom man mycket riktigt tog en 1000-kubiks motor och stoppade in den i vad som ursprungligen var en 750:ram. (YZF750R) Lite av budget-lösning. ;)

Nej ok, felformulerat.

1995 när Yamaha hade R1 på ritbordet så smiskade Honda rumpan på Yamaha med sin Fireblade och då... (klistra in mitt förra inlägg här)

:banana
 
Zx-9, 98-. Bättre än Thunderace på allt och med schysst komfort.:tummenupp

ZX-9r 98-och framåt ska överhuvudtaget inte jämföras med Thunderace. De tillhör olika klasser precis som R1 och Thunderace. Kawan ska därför jämföras med R1:an.

Den ZX-9r som kom 1994 kan dock jämföras med Thunderace. (Eller kanske ännu hellre Firebladen då den kom som ett svar på denna.) Dessa cyklar hade samma användningsområde. Ingen av dem var huvudsakligen byggd för bana.

Yamaha valde att producera två olika sorters motorcyklar i literklassen: T-acen och R1:an. Kawa valde däremot att modifiera en modell så till den milda grad att den bytte genre. Ett "könsbyte" i MC-världen.
 
Last edited:
ZX-9r 98-och framåt ska överhuvudtaget inte jämföras med Thunderace. De tillhör olika klasser precis som R1 och Thunderace. Kawan ska därför jämföras med R1:an.

Den ZX-9r som kom 1994 kan dock jämföras med Thunderace. (Eller kanske ännu hellre Firebladen då den kom som ett svar på denna.) Dessa cyklar hade samma användningsområde. Ingen av dem var huvudsakligen byggd för bana.

Yamaha valde att producera två olika sorters motorcyklar i literklassen: T-acen och R1:an. Kawa valde däremot att modifiera en modell så till den milda grad att den bytte genre. Ett "könsbyte" i MC-världen.

Kan nog jämföras, det är en motorcykel. Den har lika bra touringkomfort som Thunderace. Den är lättare med mer pulver.
 
För att återgå till dina frågor TS.

Jo, högre styre på 2 sätt. Streetfighter kit som det sades i tråden.
Det blir absolut högst om du nu inte vill ha chopper styre.:D
Det andra sättet är special clipons som är gjorda så det höjer "styret" några centimeter.
Jag har funderat på det på min R1:a + att man dessutom sänker bakdelen via "hundbenen" några centimeter.

Annat att fundera på för dig är ju sadeln t.ex. på en T-ace, den är mer lämpad för skjutsning om nu detta är något att beakta.
 
För att återgå till dina frågor TS.

Jo, högre styre på 2 sätt. Streetfighter kit som det sades i tråden.
Det blir absolut högst om du nu inte vill ha chopper styre.:D
Det andra sättet är special clipons som är gjorda så det höjer "styret" några centimeter.
Jag har funderat på det på min R1:a + att man dessutom sänker bakdelen via "hundbenen" några centimeter.

Annat att fundera på för dig är ju sadeln t.ex. på en T-ace, den är mer lämpad för skjutsning om nu detta är något att beakta.

provsatt på en r1 idag, kändes rätt ok. Men vad kan man köpa högre clipons`?? någon som vet?
 
provsatt på en r1 idag, kändes rätt ok. Men vad kan man köpa högre clipons`?? någon som vet?

Höga clip-ons och hundben i alla ära..

Men varför köpa en R1 och modifiera den så att den blir mer av en sporttouringcykel? Istället för att "gå över ån efter vatten" så hade nog åtminstone jag köpt en sporttouring direkt istället, billigare blir det också.

Om det nu inte är så att du prompt vill ha just en R1 för då ska du ju så klart köpa en R1 :)
 
Höga clip-ons och hundben i alla ära..

Men varför köpa en R1 och modifiera den så att den blir mer av en sporttouringcykel? Istället för att "gå över ån efter vatten" så hade nog åtminstone jag köpt en sporttouring direkt istället, billigare blir det också.

Om det nu inte är så att du prompt vill ha just en R1 för då ska du ju så klart köpa en R1 :)

hehe, tycker dom är så jävla fina, Men det lutar nog åt en blackbird faktiskt
 
Håller med ovanstående talare. Varför modifiera en sporthoj till att få en touring körställning istället för att köpa en schysst sporttourer?

Om man vill ha t ex en R1 för utseendets skull så förstörs det ju iallfall om man sätter på ett högt gubbigt styre. Har en sett några TL1000 och Blades med höga styren och det ser ju riktigt vidrigt ut.
 
Var inne på en Thenderace men valde Kawa zx9r framför då jag provade båda och Kawan kändes bättre...:) Men fan vad Thunderace är snygga..;)
 
hehe, tycker dom är så jävla fina, Men det lutar nog åt en blackbird faktiskt

För 10 år sedan gick jag omkring på MC-butiken och hade svårt för att bestämma mig. Jag velade precis som du mellan en racehoj och en lite mer supersporttouringaktig variant. Skulle jag köpa en Fireblade eller en Blackbird? Det slutade med att jag gjorde en kompromiss. Jag köpte en Thunderace istället. :D

Jag har absolut inte ångrat detta val. Blackbirden är en mycket fin och bra hoj, men den är lite för klumpig om man vill köra inspirerat på de där lite kurvigare vägarna. Det faktum att blackbirden väger 25 kg mer än en Thunderace, och 46 kg mer än en R1:a, gör sig påmind om man säger så... :)

Mitt råd till dig är att du verkligen bestämmer dig för vilken genre du vill hålla dig till. Ska du syssla med sportig solo-körning under korta turer - välj R1:an e.dy. Ska du ha ett mer praktiskt alternativ som du även kan använda på semestern eller med passagerare - välj något i supersporttourersegmentet.

Att försöka touringkitta en R1:a vore ju som att sätta rattmuff på en Formel 1-bil.
 
Har ägt en Blackbird -00. Äger en Thunderace -98 och kört en del R1 -99(brorsan hade en).
Allt beror ju på vad man ska göra med hojarna. Men om man är som mig som för det mesta kör kortare (5-20 mil) turer med halvinspirerad körning så rankar jag hojarna i denna ordning:
1. Thunderace: Man sitter helt ok och hojen svänger precis som jag vill den ska göra med ett drag i motorn som är i paritet med BB upp till 200 iaf (har dock helsystem och drevat)
2. Blackbird: Vilken underbar hoj! Tyvärr tappar den lite när det börjar svänga, men motorn drar och drar och drar. Man sitter bäst på denna hojen.
3. R-1: Snyggast, men mest extrem. Kostar mer än det smakar. Dock bäst när kurvorna kommer.
 
Back
Top