Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
YZF1000R var inte alls menad som touringhoj. Samtidigt som Yamaha hade R1'an på ritbordet så kom Honda med sin Fireblade - den fick Yamahas flaggskepp FZR att framstå som en relik - och då kände Yamaha att det var dags att vara kreativa, så dom tryckte ner en 1000cc motor i ett YSF750 chassi - bara för att inte bli helt bortsprunga. Så Thunderace kom helt enkelt till för att Yamaha inte hann bli färdiga med R1'an i tid.
Satan va mycke snack om R1!!!!
R1 är ju klart sportigare, lättare och skönare att köra enligt mig.
Men ska plånboken avgöra så är det ju klart att Thunderacen ligger nära till hands.
Ett tips är att provköra![]()
YZF1000R var inte alls menad som touringhoj. Samtidigt som Yamaha hade R1'an på ritbordet så kom Honda med sin Fireblade - den fick Yamahas flaggskepp FZR att framstå som en relik - och då kände Yamaha att det var dags att vara kreativa, så dom tryckte ner en 1000cc motor i ett YSF750 chassi - bara för att inte bli helt bortsprunga. Så Thunderace kom helt enkelt till för att Yamaha inte hann bli färdiga med R1'an i tid.
Nej, T-acen var mycket riktigt inte menad som en touringhoj. Den klassades däremot som supersporttourer redan när det begav sig...(Tror du mig inte så kan jag visa dig originalbroschyren sen när jag köpte Bettan.
) Det är onekligen en viss skillnad mellan dessa klasser.
Yamaha hade knappast R1:an på ritbordet när Honda lanserade Firebladen. Firebladen kom 1992 och R1:an kom först 1998. (T-acen kom som bekant 1996 och producerades fram till 2001.) Men vi måste ju komma ihåg att det var under 90-talet som man började sälja racehojar i litersversion. Dessförinnan var det 750-klassen eller mindre som var "tänkt för bana". Större motorcyklar var tänkt för landsvägen. (Gixxer 1100, CBR 1000, ZX9R, ZZR 1100 osv.) Thunderacen var dock onekligen en "hybrid" på den tiden eftersom man mycket riktigt tog en 1000-kubiks motor och stoppade in den i vad som ursprungligen var en 750:ram. (YZF750R) Lite av budget-lösning.![]()
Zx-9, 98-. Bättre än Thunderace på allt och med schysst komfort.![]()
Det går mycket bra att montera streetfighter-kit för att höja styret på en T-ace, men då måste man modifiera toppkåpan.
ZX-9r 98-och framåt ska överhuvudtaget inte jämföras med Thunderace. De tillhör olika klasser precis som R1 och Thunderace. Kawan ska därför jämföras med R1:an.
Den ZX-9r som kom 1994 kan dock jämföras med Thunderace. (Eller kanske ännu hellre Firebladen då den kom som ett svar på denna.) Dessa cyklar hade samma användningsområde. Ingen av dem var huvudsakligen byggd för bana.
Yamaha valde att producera två olika sorters motorcyklar i literklassen: T-acen och R1:an. Kawa valde däremot att modifiera en modell så till den milda grad att den bytte genre. Ett "könsbyte" i MC-världen.
För att återgå till dina frågor TS.
Jo, högre styre på 2 sätt. Streetfighter kit som det sades i tråden.
Det blir absolut högst om du nu inte vill ha chopper styre.
Det andra sättet är special clipons som är gjorda så det höjer "styret" några centimeter.
Jag har funderat på det på min R1:a + att man dessutom sänker bakdelen via "hundbenen" några centimeter.
Annat att fundera på för dig är ju sadeln t.ex. på en T-ace, den är mer lämpad för skjutsning om nu detta är något att beakta.
provsatt på en r1 idag, kändes rätt ok. Men vad kan man köpa högre clipons`?? någon som vet?
Höga clip-ons och hundben i alla ära..
Men varför köpa en R1 och modifiera den så att den blir mer av en sporttouringcykel? Istället för att "gå över ån efter vatten" så hade nog åtminstone jag köpt en sporttouring direkt istället, billigare blir det också.
Om det nu inte är så att du prompt vill ha just en R1 för då ska du ju så klart köpa en R1![]()
hehe, tycker dom är så jävla fina, Men det lutar nog åt en blackbird faktiskt
Så här ser det ut:
[/PHP]
Var hittade du den den har funderingar på att höja styret på min T-ace
hehe, tycker dom är så jävla fina, Men det lutar nog åt en blackbird faktiskt
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |