R1-dödare på bakelitpuckar

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Körde på Hälla Ring idag med denna lite antika hoj som var lånad dagen till ära. Jag var minst sagt orolig, precis som många andra, om jag hade gjort rätt däcksval...Med tanke på att det skulle bli ganska varmt i idag fick däcken som fanns på hojen sitta kvar, Intermideate fram och Hard bak :) Ja i detta fall är det inte Michelin som sponsrar med rådgivning och högar av nya däck utan det är mer en klassning efter däckens ålder...

Efter ett par fyrkantiga inledande pass (har bara kört på bana 1 gång i år) började jag känna att den gamla hojen levererade bättre än jag hade räknat med och fotpinnarna skrapade i UTAN att däcken släppte :va Körningen gjordes i mellangruppen tillsammans med Gixxer 1000 och R1 och andra klart potentare maskiner. I tredje passet var det inga problem att köra om dem och även varva några, bara att ligga och lurpassa på höga varv på 2an genom kurvor, sedan ge fullt ut ur kurvan när de troligen låg på en högre växel och sedan smita in framför efter de korta rakor som är på en Gocartbana. De som knappt vågar köra på nya sporttouringdäck, MP2CT eller andra toppdäck och sitter och oroar sig för att de inte har ännu modernare däck som t.ex. BT016, M3 eller rena bandäck, kan nog sluta med det på den här nivån.
 

Bifogat

  • FILE0044.jpg
    FILE0044.jpg
    93.5 KB · Visningar: 342
  • FILE0036.jpg
    FILE0036.jpg
    57 KB · Visningar: 323
  • FILE0037.jpg
    FILE0037.jpg
    67.1 KB · Visningar: 311
Förlåt M, men du har nog skrivit tråden i fel forum.... Om jag nu inte missat den tekniska frågan så torde din text inte vara i teknikforumet. :va
 
På nivån som körs på hälla (förutom attackpiloterna i snabba gruppen :)), beror det ofta på föraren, inte på däcket, om det släpper eller inte.

Men jag har ofta tänkt tanken att köpa en gammal hoj och köra på gocartbana. Måste vara kul att piska nyare sporthojar med :D
 
Förlåt M, men du har nog skrivit tråden i fel forum.... Om jag nu inte missat den tekniska frågan så torde din text inte vara i teknikforumet. :va


Däck ÄR teknik på hög nivå även om kanske just dessa inte ligger riktigt i framkant :) Eller finns en speciell däckstråd :va
 
Sidorna ser ju ut som gammal, värmeskadad choklad. Nästan vita ju... :)

Vad säger datumstämpeln på däcken?
 
Däck ÄR teknik på hög nivå även om kanske just dessa inte ligger riktigt i framkant :) Eller finns en speciell däckstråd :va
Det finns ju oändliga trådar om däck... I mina ögon var det bara en berättelse om att du kört på bana med en viss hoj med vissa däck. Ingen direkt fråga om hjälp eller rekommendation till andra ang viss tekniskt nyttjande.

Bara en reflektion...
 
Sidorna ser ju ut som gammal, värmeskadad choklad. Nästan vita ju... :)

Vad säger datumstämpeln på däcken?


Har inte kollat men gissar runt milleniumskiftet :) Framdäcket är lite bättre, bara ca 4 år men inte direkt greppvänligt genom att det slutar helt abrupt med en kant högt upp på däcket och har en platt profil.

Rekommendationen (som BeBe efterlyser) är att kör på det du har så gott det går utan att tappa huvudet och i onödan överfokusera på däckens beskaffenhet.
 
Jag har utan problem rullat runt i snabbaste gruppen med hårda touringdäck. På gokartbanorna är det bara i snabbaste gruppen som däcken sätter gränser, är min erfarenhet.
 
Törs man fråga vad det är för värstinghoj?

Skulle gissat på 80-tals vfr men sen såg jag yamaha loggan så nu är jag lost.

Jag är själv jävligt sugen på lite bankörning med min gamla blade -92a, har en del kompisar med betydligt modernare järn men på den låga nivå det handlar om så tror jag det avgörande inte är matrialet utan cohones. Detta ger mig hopp!
 
Vad hefTiG du är som kan köra ifrån nån i mellangruppen på gokartbana..

Däcken har knappt nån skuldra alls (platta från fabrik) och du har inte ens kört bort fegranden, måste gått fasligt fort! :va
 
Det finns ju oändliga trådar om däck... I mina ögon var det bara en berättelse om att du kört på bana med en viss hoj med vissa däck. Ingen direkt fråga om hjälp eller rekommendation till andra ang viss tekniskt nyttjande.

Bara en reflektion...

Jag fick intrycket av att det var en tråd där TS ville framhäva hur bra han var.

/ Bara en känsla
 
TS har helt rätt i att där gått hysteri i att åka omkring med supermjuka däck. Startas där en tråd om någon som skall åka 90% gata och en bandag om året så haglar rekommendationerna om i princip rena racedäck och att åka omkring på ett mer gatbetonat däck ser många som rena dödsdomen. Marknadsförarna av sporthojsdäck har verkligen lyckats tuta i folk att man behöver suddgummidäck som håller 300mil bara för att man åker lite sportigare...
 
...det är lite beklämmande att se folks attityd till körningen på SMC's arrangemang.

Vi är ju där för att försöka lära oss något, träna bort farliga reflexer och bli bekväma på våra cyklar - farten är en biprodukt av att göra rätt saker.

"I tredje passet var det inga problem att köra om dem och även varva några, bara att ligga och lurpassa på höga varv på 2an genom kurvor, sedan ge fullt ut ur kurvan när de troligen låg på en högre växel och sedan smita in framför efter de korta rakor som är på en Gocartbana."

Ummm...fokus borde kanske varit på att välja svängpunkt, jobba med blicken och få till en vettig kroppsplacering? ;)

Inte att ligga och lurpassa och köra om andra...

/J - ambulerande, tillfällig hjälpinstruktör för dagen (i snabb grupp)
 
...det är lite beklämmande att se folks attityd till körningen på SMC's arrangemang.

Vi är ju där för att försöka lära oss något, träna bort farliga reflexer och bli bekväma på våra cyklar - farten är en biprodukt av att göra rätt saker.

"I tredje passet var det inga problem att köra om dem och även varva några, bara att ligga och lurpassa på höga varv på 2an genom kurvor, sedan ge fullt ut ur kurvan när de troligen låg på en högre växel och sedan smita in framför efter de korta rakor som är på en Gocartbana."

Ummm...fokus borde kanske varit på att välja svängpunkt, jobba med blicken och få till en vettig kroppsplacering? ;)

Inte att ligga och lurpassa och köra om andra...

/J - ambulerande, tillfällig hjälpinstruktör för dagen (i snabb grupp)

Då måste dina arbetsdagar vara tunga, när du instruerar i snabb grupp. Jag kör inte i den gruppen just för att många där är så hårt fokuserade på att komma först med de extra risker det innebär. Det finns ju många som är duktiga där och kan hantera situationer men inte alla och då blir det för farligt (för mig).
 
Då måste dina arbetsdagar vara tunga, när du instruerar i snabb grupp. Jag kör inte i den gruppen just för att många där är så hårt fokuserade på att komma först med de extra risker det innebär. Det finns ju många som är duktiga där och kan hantera situationer men inte alla och då blir det för farligt (för mig).

Jag tror du missar poängen. :)

Gör man rätt saker, går det fortare...det är en produkt, och få i snabb grupp är ute och rejsar.
Igår var det fokus på att träna på körningen, spårval, svängpunkter, och det avslutades med lite individuell feedback på detaljer för de som önskade så. :)

Jag fick plåga en stackare med lite kroppsplacering... :D

/J
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top