R1, CBR eller gixxer

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Hej alla idesovande motorcyklister!

Säkert har här funnits 1000 trådar med ungeffär samma innehåll som i denna, men nu är det ju jag som står på tur. Turen är nämligen den att det är dags att inhandla ny hoj till våren, och jag har kollat runt lite om vad jag ska ha.

Jag har kommit fram till att jag vill ha en hoj med låg tyngdpunkt, hyfsad kort hjulbas och burkar över 950cc för att skrapa lite knän, åka lite slang och se allmänt jävligt ball ut med :hihi

Jag har då kommit fram till 3 olika hojar:
Yamaha yzf r1 modell -02 (174 kg, 154 bhp)
Honda CBR 954 RR -03 (169 kg, 150 bhp)
Suzuki GSX-R 1000 -01 (170 kg, ???hp)

Favoriserade i ordning!

den enda referens jag har till dessa hojjar är att jag körde min väns R1:a (99) som jag tyckte kändes helt underbar... Ska då nämnas att jag gämförde med min daytona 955.

Jajja, Jag vill inte ha nå jävla spammande i denna tråd utan endast ren fakta från folk som har en gedigen uppfattning om vad de snacka om!

Så övertyga mig om vad som är bäst för mig!
Är 186 cm lång och väger runt 85 pannor...

Tack på förhand!

Bifogat

• 954.jpg
    954.jpg
    19.8 KB · Visningar: 150
  • gsx-r.jpg
    gsx-r.jpg
    23.9 KB · Visningar: 138
  • r1.jpg
    r1.jpg
    21.8 KB · Visningar: 116
Last edited:
Jag har haft både R1an och gixxern. Vill du ha mycket effekt och vrid så ska du helt klart välja gixxern. R1an är dock lite smidigar att svänga med. Fast jag hade nog valt Suzukin ifall ajg hade valt idag...

Har haft 2st rettor och nu en gixxer 1000 -03 och min favorit är helt klart gixxern, dock är den lite klumpigare än rettan.

Haft Bladen tidigare och den är riktigt schysst passar till allt,nu hade iofs även jag valt gixxern.
Särskilt med den färgkombinationen..

Det bästa är ju om du kan prova alla tre modellerna och bilda en egen uppfattning..

Sen skilljer det en massa pengar mellan en CBR -03 och en Gsxr -01.

Jag skulle nog tatt Susukin eller Yamahan.

Tja, vad skall man säga?

R1:an tycker jag fungerar bra! Bra drag, väldigt smidig och ser bra ut.
Jag är lite längre än du och trivs inte bakom originalkåpglaset i högre hastigheter - men det går väl att ordna.

Gillar inte lådan på den men den fungerar. Hetsig i karaktären men det behöver ju inte vara ngt negativt! :)

Utan belägg tror jag nog att Hondan är bättre kvalitetsmässigt och är lite lugnare.

Sukkan har jag ingen erfarenhet av, sorry!

Oavsett vilken av dessa 3 du köper, tror jag nog att du har potential nog *i hojen* att både slanga, skrapa o posa!!

160hk är de på gsxr1000 01
152hk på den R1 du har med
152 på Hondan med.
Fabriksuppgifter förstås.

Firebladen eller R1an för det du söker anser jag. Suckan är större än de andra och har starkare motor.
Men som nån skrev ovan en 03ans blade måste ju vara dyrast av valen, de är samma modell 02 om du inte visste det redan.

Alla funkar väl att se ball ut på, provkör.
Sen finns som du säger hundratals sånna här trådar där folk skrivit sina åsikter om maskinerna.

Bytte från -99 R1 till -03 cbr.... Och ångrar det inte en sekund..helt överlägsen i allt. Bara bromsarna är anledning nog.

Det ständigt svåra valet mellan "de tre"...... Har bara kört R1 och bladen, men som jag vet från rr-banan så är gixxern, som många andra säger, den med mest pulver i. (utav dessa årsmodeller förstås) Kollar du prestanda på en bana så skiljer det inte mkt mellan hojarna i varvtider. Framförallt inte om det inte är en proffisionell rr-förare bakom styret.
Jag skulle vilja säga att det inte har någon betydelse alls vilken du väljer, om Suzukin gör 0-200 på 8 blankt och R1:an på 8,5 så é det en piss i havet i dessa sammanhang. Alla tre är grymma hojjar, köp den snyggaste och den med bäst pris.
Väljer du bladen så köp en 02 iställe, samma hoj men förhoppningsvis billigare.

*mitt personliga val, R1*

Lycka till...............!

Jag har en Gixxer 02:a dock, men det är ju skitsamma.

Kort sagt:
Gixxer:
+ Motorn, körställningen, motorn och motorn!
- Känns lite stor, bromsarna ganska trögjobbade original.

Rettan:
+ Manöverbarheten, bromsarna, designen
- inte lika mycket motor som gixxern.

Bläjjden har jag ingen aaaning om, men det är ju en Honda, så alla fel kan man ju utesluta...

Jag kör CBR954 -02..inte haft den så länge plus att det är första hojen..så jag kan inte jämmföra med nåt..men det sägs att det är en bra Allround hoj..bra och skjussa på också!..o stunta också sägs de..=)

Jag har haft R1 och nu har jag gixxer. Av dom så rekomenderar jag helt klart gixxer. Men jag har i och för sig en -04. R1 an var en -03

Om jag skulle välja utan att ha provkört (vilket jag inte skulle göra, gillar att bilda min egen uppfattning ;)) så skulle jag ha valt Hondan. Jag har uppfattat det som att gixxer/R1-ägare har "grymma brutala" hojjar medans Hondaägarna har en körbar hoj ;D

Har somsagt inte provat någon av de, däremot CBR1000RR, och den tycker jag är lite brutal å mycket körbar.

Min R1:a är klockren :banana ! Den är smidig, bekväm (jag är 188cm & 85pannor) och har effekt så det räcker gott och väl (för mig iaf). Jag kan inte annat än rekomendera :tummenupp ! Har dock inte kört de andra men tycker att R1:an är snyggast :drool (smaken är ju som baken iofs).

lite saker att beakta
Den ska va svensksåld och full servicebok om du köper hondan 5års garanti
jag har kört snart 2000mil med min blade o inget att klaga på utom att den har en litet av o på ryck
bromsarna är klassens bästa

Gixxern e ju elak du lär bliifrånkörd rakt fram

R1an är väl ganska lik hondan men sämre bromsar

pröva kläm o känn på alla se vilken som passar dig bäst
lycka till//Blondie

Hondan är som sagt den mest sansade bror duktig hojen, den är inte lika vild som de andra.
Men skillnaderna är ju små ändå i den här klassen, jag skulle köpa den jag tyckte kändes bäst när jag körde den.
Tänk på att vettiga hondor egentligen kom först 02, föregångaren är ok med, men de från 99 och äldre är en gammal konstruktion som inte har något med dessa att jämföra.

Last edited:
Jag vill ge dig ett gott råd: Provkör alla tre och känn efter!

Körkänslan i dom här tre hojarna skiljer sig mycket mer än vad man tror
och det är väldigt individuellt vad man gillar.
Själv valde jag Cbr för att den kändes skönast att köra. R1:an är en klart överskattad hoj enligt mig. Många hästkrafter men körkänslan suger.
Men smaken är som baken :arsele delad

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...