R1 - batteriproblem - klickande ljud

FredrikS

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
R1 -00
Hej allihopa!

Jag hoppades på att åka en runda idag, men icke! Fick problem med batteriet på min R1-00. :död

Det är så att jag har laddat (underhållsladdat) under vintern, full laddning och allt. Jag kopplar in batteriet och försöker starta hojen.

Då händer följande, att det kommer ett klickande ljud ifrån en liten svart box bredvid batteriet (kopplad från plus- och minuspolerna på batteriet). Märkte att det sitter som säkringar där, och vidare en kabel framåt på motorcykeln.

Det verkade som något glappade, tog loss och rengjorde, sprutade lite kontaktspray på kopplingarna. Men problemet återstod..

Någon som vet vad det kan vara? Verkar som batteriet fungerar, det klickar väldigt snabbt i den lilla svarta boxen och man kan höra när man kopplar på strömmen (tändning på och plus- och minuspolerna låter som de har ström).

Liknande problem någon?

Tack på förhand! :)

Boxen är troligen startsolenoiden och när det klickar är tanken att det skall dra och släppa fram ström till startmotorn. Vanligaste anledningen till att det bara klickar är dött batteri men försök att knacka lite på det och hoppas det bara kärvar lite. Nästa steg är att koppla förbi det och testa om startmotorn går runt som den skall, ta fram en tång med isolerat handtag och kortslut ingående pol med utgående. Snurrar startmotorn som vanligt då?

Ett litet varningens ord på vägen, nöt inte för mycket med startknappen om det bara rasslar i startrelät, då eldar man bara upp kontaktytorna i det!

Vill inte hojen starta så går det ju alldeles utmärkt att springa igång den på trean, så slipper du missa fler hojturer ;)

tack för att ni svara så snabbt :) sporthoj är bäst! :banana

får springa igång den imorgon och hoppas att det löser sig. berättar hur det går sen!

Köpte en ny starter-solenoid men problemet återstår. Samma ljud från solenoiden och jag börjar bli frustrerad. :/

Hur kollar jag om startmotorn fungerar, typ det som du skrev Boris JR. Kan du förklara lite mer utförligt? Jag förstår inte hur jag ska koppla förbi solenoiden.

Skulle det kunna vara så att det glappar mellan solenoiden och startmotorn, kabeln kanske är loss någonstans mellan solenoiden och startmotorn.

Håller med P-nutZ, Låter verkligen som att du inte har tillräckligt med kräm i batteriet:)

Tjena hade exat samma problem i förrgår, startmotorn snurra på och de klicka bara om startreläet. Laddade på batteriet över natten och den starta på första snurren efter det.

Tycker att ladda batteri är det enda jag gör, men ska kolla igen. Kollat lite amerikanska sidor och de kommer alla fram till att batteriet är slutproblemet.

Tack grabbar!

Back