R1:a + vita kinakåpor = Älgens favorit!

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Fyyyyy fan vad det är vidrigt! Min puls är nu efter 30 min nere i typ 200.
Skymning på väg hem från jobbet, inga höga hastigheter alls, typ 85km/h. Sen kommer den jäveln...

Jag hinner tänka:
0,1s HÄST!!!
0,2s Tuta inte för hästen!
0,4s Det är en ÄLG!
0,5s Den är jäääävligt nära!!!
0,8s panikbroms!

Stannar ca 10m ifrån den dumme fan som står kvar mitt på vägen och glor på mig. Nu höjs pulsen igen, vad fan gör jag om han går till attack? :confused:

Hemresan efteråt nådde en topphastighet av 63km/h i resterande mil.

Det värsta är att man inte kan göra något åt det, det är andra gången jag är riktigt nära att smälla med dessa djur. Spelar ingen roll hur försiktigt man kör, har man otur och älgen tittar ut i fel ögonblick så blir det en härlig gosekram.

Nu ska jag ge mig ut och köpa älgkött så att efterfrågan blir större och fler älgar skjuts i detta land. Ska se om det är extrapris på renskav också...

Kör försiktigt i skymning och gryning!

/Sket i brallan

Älg är jäkligt gott, jag hjälper dig!

(ps, tur att du klarade dig) :krama

Hahaha, köpa älgkött :D, revenge!!!!

själv varit RIKTIGT jävla nära att klippa ett rådjur en gång, nästan så backspegeln nudda nosen på den jösses då hade man hög puls ett tag.

en älg är ju typ 10ggr värre att crasha med

Vad fan, vi hojåkare borde gå ihop och se till att söndagen varje vecka blir dagen då älgstek/rådjur/renskav/kaninröra/bäverstek frossas i stora mängder. Är man tillräckligt många så kan vi nog minska antalet djur i trafiken! :tummenupp

En älg klev ut framför en HD-förare här där jag bor och han kör in i sidan på älgen. HD-föraren dog på fläcken.

Det gör mig nojjig när det inte finns viltstaket,

Jag drar mitt strå till stacken och ägnar 2 veckor varje år (vilket väder det än är) åt att jaga dessa förbannade gnagare runt i hälsinge-skogarna. Gör mitt bästa för att hjälpa till med minskningen av denna välsmakande art.

:yoparty:yoparty

Fyfan vad äckligt. Som boende i norrland är det mycket ren här. Jag upplever älgarna som vanligare i södra sverige. Hörde på radio att det var en älg som hade kommit igenom älgstängslet i våras här omkring.

Körde med bilen på natten, och när jag började närma mig stället där den skulle ha synts körde jag saktare och saktare. Jag höll på att köra på den, fast jag visste att det fanns en älg i närheten, den syntes inte fören jag var 20 meter från den

flytta till gotland.... tror inte att dom har älg.....
har en del "rabbisar" men det måste vara skönare att köra på...:D

Jag var extremt nära att klippa en älgkalv förra sommaren. Det var kallt och dimmigt så jag körde supersakta och plötsligt far det upp en "liten" älgkalv rakt ut framför mig. Jag kunde ha sträckt ut handen och lappat till den om jag inte bromsat för allt vad tygeln höll.
Det var nog inte mer än 2m ifrån en älgkänning...

Det var tredje gången för min del. Första gången var på trampcykel (racervariant med tubdäck och bockstyre). Då kom det en ko mel kalv löpandes rakt ut i gatan några meter framför mig när jag låg i 30-40 km/h och pinade.

Man ska passa sig i skymningen!!!

(Klockren bild GuW! xD)

Skönt att du inte krockade med älgen!:O Men det var väldigt kul skrivet ;) xD

För några år sedan körde jag en sommarkväll i skogarna söder om Orsa-sjön på 90-väg. Kom ut på en rakstäcka och fick solen precis rakt i synfältet straxt ovanför vägbanan. Blev fullständigt bländad och försökte bara koncentrera mig på att hålla mig på vägen. Nån sekund senare började min passagerare, som satt i skuggan bakom mig, att ruska om mig frenetiskt.

Jag bromsar kraftigt varpå hon smått hysteriskt skriker:

- ÄLGARNA! SÅG DU INTE ÄLGARNA!

Det hade tydligen stått två älgar i diket nån meter från hojen och jag hade inte sett ett hårstå p.g.a. solen. Hade knappast suttit här om de klivit ut i vägen... Brrr...

Vad som är så skrämmande med dessa varelser är att de inte ser bilar, och än mindre motorcyklar, som ett hot överhuvudtaget. Fordonslukt är nämligen inte något som de registrerar som hot. De står ibland stilla på vägen och tittar på det annalkande fordonet tills det smäller!

Känner till en snubbe som smackade in i en älg med bågen sin ute längs en skogsbilväg. Han blev liggandes i ett dygn med öppen lårbensfraktur innan han hittades. Han överlevde men blev aldrig återställd i benet.

Men jag drar i alla fall mitt strå till stacken när det gäller kampen mot dessa fiender. :kulspruta Har frysen full med älgkött! :D (Måtte de inte hämnas på mig...)

Last edited:
Billig R1:a med kinakåpor på blocket imorgon... :näsblod

Jag tjöper, om den är riktigt billig:tummenupp:)

Som jägare på samma ort som du, så vet jag att det knappt skjuts nå älg här över huvudtaget. Vi vill ha en bättre stam. DVS. att det inte finns särskilt mycket älg här egentligen. Men de som finns rör sig över stora områden.

Rådjur däremot finns det ju gott om. Det är bara att sikta på mitten och ge fullt:tummenupp:yoparty:)

text..

Rådjur däremot finns det ju gott om. Det är bara att sikta på mitten och ge fullt:tummenupp:yoparty:)

Japp. Ett rådjur och det smäller till så har man det dessutom färdigstyckat. En älg, ja då blir det bara tyst...

Vi börjar få vildsvin här i trakterna nu. Frågan är om dom ser en som en fiende när man kommer dundrande. RENAR ÄR ett helvete när man pendlar till jobbet tex. står dom 500m bort och ser en komma så springer dom upp på vägen för att titta. sedan står dom kvar tills man vallar dom åt sidorna med kofångaren.. :död (jag bodde inte i huskvarna när jag hade detta problem..)

Fyfan vad äckligt. Som boende i norrland är det mycket ren här. Jag upplever älgarna som vanligare i södra sverige. Hörde på radio att det var en älg som hade kommit igenom älgstängslet i våras här omkring.

Körde med bilen på natten, och när jag började närma mig stället där den skulle ha synts körde jag saktare och saktare. Jag höll på att köra på den, fast jag visste att det fanns en älg i närheten, den syntes inte fören jag var 20 meter från den

Du måste hålla dig för nära kusten då :) jag räknade 7 älgar på olika ställen när det var som värst mellan Norsjö och Malå.

Edit: krocka inte denna. Du kan få stickor i stjärten :näsblodhttp://www.youtube.com/watch?v=qH5F6tfvhUI&feature=PlayList&p=A51BBA485F783677&playnext_from=PL&playnext=1&index=4

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back