R1:a som knackar

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo
Hoj
R1
Min hoj började knacka när jag var ute och körde igår.
Fungerar som den ska men detta hårda och förhållandevis höga knackande ska ju inte vara där.

Knackandet följer motorvarvet, kan dock inte lokalisera var ljudet kommer ifrån, inbildar mig att det låter mer från högra sidan...

Kan kopplingen på något vis ge ett hårt knackande ljud eller är det mer troligt något lager?? Kan toppen börja knacka?

Hjälp!
 
Asken skrev:
Min hoj började knacka när jag var ute och körde igår.
Fungerar som den ska men detta hårda och förhållandevis höga knackande ska ju inte vara där.

Knackandet följer motorvarvet, kan dock inte lokalisera var ljudet kommer ifrån, inbildar mig att det låter mer från högra sidan...

Kan kopplingen på något vis ge ett hårt knackande ljud eller är det mer troligt något lager?? Kan toppen börja knacka?

Hjälp!

Hur långt har den gått? hur länge sen du bytte olja? :tuttar
 
Asken skrev:
5000mil, bytte olja för ca 300 mil sedan...
ok..
skulle ju kunna vara en ventiljustering på g, men du skriver ett hårt knackande ljud så ja vette faen :va

Rettorna blir ju rätt så hårt piskade så det kan nog va både det ena å det andra.. PM:a Swedie, han verkar ha koll på läget, å han kör ju själv retta
lycka till :tummenupp
 
:huvet
priest skrev:
ok..
skulle ju kunna vara en ventiljustering på g, men du skriver ett hårt knackande ljud så ja vette faen :va

Rettorna blir ju rätt så hårt piskade så det kan nog va både det ena å det andra.. PM:a Swedie, han verkar ha koll på läget, å han kör ju själv retta
lycka till :tummenupp

Feljusterade ventiler kanckar högt. Kolla med bladmått det går fort
 
Det är inte feljusterade ventiler, knackandet har inte smygit sig på och så högt som det knackar kan inte ventiler knacka bara genom att vara lite ur justeringstoleranserna. ( Tror jag... )

Läste någonstans att ramlager inte knackade så hårt utan det vevstakslagrena knackade hårdare, tror det var Ulf Lundin som skrev det...

Vet inte hur det låter med en krök ventil, vilket i och försig inte verkar så troligt.
 
Sådär hade jag en gång men jag gasade till en gång och det sa tjong i motorn och ljudet var borta, fick förklarat att kamkedjan hade hoppat snett.
 
Nalken skrev:
Sådär hade jag en gång men jag gasade till en gång och det sa tjong i motorn och ljudet var borta, fick förklarat att kamkedjan hade hoppat snett.

Du skojar inte med mig :confused:
Kanske skulle börja med att lyfta på ventilkåpan och kolla där då? Kan man ju mätta ventilspelen med även om det absolut inte borde vara ventilerna som låter så som det gör...
 
Då ska vi se,läst en hel del här inne om olika problem och kan börja med att säga att jag jobbar som bilmekaniker och inte för att skryta(sverige jantelagen) men har stor kunskap och jobbat med motortimning,motrrenoveringar med mera och en mc motor är i grunden som en bilmotor,alltså den består av vevaxel,ramlager,vevlager,vevstake,cylinder,topp,ventiler och detta drivs precis som på bil antingen av rem eller kedja.

ditt problem låter som antingen vevlager som kommer när man varvar eftersom det är glapp eller ramlager men det brukar ligga konstant knackande och givetvis svårt att exakt säga när man inte hört knackandet.Ventiler som är krökta som ngn antar här är helt utelsutet,skulle en ventil vara krökt så sluter den inte tätt mot ventilsätet och det föranleder till läckage och som i sin tur föranleder till ojämn förbränning på den cylindern och kontentan blir dålig/ojämn gång.
 
Tappa ur oljan i ett rent kärl, för att kolla om det är några spåner i oljan. Hittar du spåner så är det troligtvis ett lager ras. Ta även bort oljefiltret och kolla hur oljan ser ut där.

R1 T
http://www.turbo-bike.net
 
Jag blåste 3 lameller (utan att veta det förrän efteråt.......) och på en '00ans R1 motor jag hade i min 98 R1a. På den lyckades jag iaf kröka 3st tänder på vevaxelns drev som går till kopplingskorgen. Så varje varv så lät det mosigt i motorn. Det var bara att kassera skiten då det skulle kosta lika mycket o KANSKE få den fixad som att byta ut hela motorn.

Här är en film med ljud från hur min hoj lät. Lyssna o se om den låter likadant:
http://www.sporthoj.com/stuff/filmer/knackigmotor.avi
 
Swedie skrev:
Jag blåste 3 lameller (utan att veta det förrän efteråt.......) och på en '00ans R1 motor jag hade i min 98 R1a. På den lyckades jag iaf kröka 3st tänder på vevaxelns drev som går till kopplingskorgen. Så varje varv så lät det mosigt i motorn. Det var bara att kassera skiten då det skulle kosta lika mycket o KANSKE få den fixad som att byta ut hela motorn.

Här är en film med ljud från hur min hoj lät. Lyssna o se om den låter likadant:
http://www.sporthoj.com/stuff/filmer/knackigmotor.avi

Det låter ganska likt som din gjorde Swedie, men mer hårt knackande på något sätt...

Jag kan ju kolla bakom kopplingskåpan för det är ju inte så mycket meck med det...

Lagerras, ger det spånor i oljan? Det är klart att det kan det väl göra vid rejält slitage vilket det iofs troligvis är på min om det nu är lagerproblem.

Som om det inte var nog med R1:an har jag min Husa nerplockad för byte av ett sprucket växeldrev. (sprucket i tre delar :confused: )

Tack för hjälpen allihop!!!
 
Ramlager brukar inte ge spån i oljan, däremot vevlager. Av min erfarenhet iallafall. Tänk på att inte bara byta lager i din motor nu, då är det risk att skiten pajjar igen. Lämna in veven på kontroll så den inte slagit sig, kasta oljekylet, gör rent alla oljekanaler osv, du hajjar.
Det blir förmodligen svindyrt, förmodligen billigare att köpa ny beggad motor.
 
Alla lagerras ger spån i oljan. Lagret (dvs spånorna) måste ju så att säga at vägen nånstans. Typ till oljan.
 
Asken skrev:
Lagerras, ger det spånor i oljan? Det är klart att det kan det väl göra vid rejält slitage vilket det iofs troligvis är på min om det nu är lagerproblem.

Det är inte direkt svarvspåner jag menar, utan små metallpartiklar som glittrar fint i oljan.
 
ramlager = vevlager.
Kör inte med hojen, risken är att veven går åt helvete, trydligen är det inte lätt med olika tjocklekar på nya lager och då får man byta hela veven.
Det är givetvis skitsvårt tat sitta på forumet o föreställa sig hur det låter och vad det kan vara, det är iaf inte normalt som du själv förstått.

Höga extremvarv kan ta kål på ett vevlager ganska snart.
Det är heller inget R1 relaterat utan det kan hända på alla motorer.
 
Ramlager=ramlager, vevlager=vevstakslager.

Jag tippar på att kamkedjesträckaren har gett sej,
alternativt, ett vevlager.
Vore det vevlagret skulle du inte kunna varva
den så länge innan staken går av.

Skittråkigt att det inte finns oljetrycksgivare (bara nivågivare),
iofs så finns det ett mätuttag på vänster sida av toppen men då måste
man ha nippel och manometer, dessutom så kan oljekanalen i vevaxeln
bli igenkläggad med lagerrester så att man inte ser något
fallande oljetryck.

Gör som "R1 T" skrev, kolla oljan efter lagerrester,
det syns tydligt om du har lagerras.

Jag tror ändå mest på kamkedjesträckaren.
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Back
Top