R1:a som inte går på alla cylindrar....

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
Hoppas på några bra tips till race-rettan.....

Symptom:

* Går orent / ojämnt ,låter som en moppe som 4-taktar

* Svart moln ur avgasröret vid kraftigt gaspådrag

* Kröken på 4:ans cylinder blir ljummen jämfört med övriga 3 som är glödheta.

Alltså något vajsing med 4:ans cylinder.

Cykeln har gått riktigt dåligt sista tiden och det märks ordentligt på rakorna att ngt är fel.

Vad har jag kollat:

* Plockat isär förgasarna och blåst dem rena med tryckluft efterom jag trodde ngn flödade över (svarta rökmolnet.)

* Mätt ohm-talen på tändhatt + tändkabel + tändspolar = allt OK.

* Kollat gnistan på alla tändstift = helt OK.

Funderar på skadad kolvring / kolv i 4:ans cylinder, men hoppas på tips innan jag river motorn, främst då enklare förslag / idèer om vad det kan tänkas vara.

//Jalle

min r1 hade liknande symptom och då var det en skruv vid avgas
porten som hade lossnat och drog in luft tror jag.
är ju ingen mek exper men det försvann när jag satte dit en ny skruv. skadar ju inte att kolla iaf.
Lycka till

Ta ett kompressionsprov på hojen och jämför cyl 4 mot de friska cylindrarna, då ser du direkt om det är något mekaniskt fel.

Låter ju faktiskt precis som om den flödar. Har du kollat så att nålventilen i 4:ans förgasare verkligen tätar?

Låter mer som förgasarfel. Punka på flottören, trassel m membran (om cv fugge) el dyl. El. skifta stift o tändkabel.
/u

Tack för tipsen!

Får ta och plocka bort förgasarna igen och ta en mer nogrann titt på nr 4.

Flottören & membranet var OK men jag har ngt "special-extra-allt" kit från Yoshimura i förgasarna, en grövre nål / rör med hål i som i sin tur har flera små nålar innuti......

Hittar jag inget nu heller får det bli ett komptest!!

//Jalle

jag råkade skruva in en luftskruv så den var dead on shut liksom å då funkade inte den ena cylindern. Kan hänt att du kommit åt nån luftskruv bara. Bara å känna på avgasrören vilka som inte är igång .. så går du på de.

köp oxå sån där grej kanske för å rena vägen in i förgasarna.

Är det inte enklare att göra ett komptest än att riva förgasaren? en kompprovare borde väl gå att få låna från någon firma eller köpa en billig från biltema borde väl duga för att göra ett test.

Jag tappade själv kompet på 2:ans cylinder i juli, det var inget komp alls så det gick att känna bara genom att stoppa dit tummen, det var kolven som hade pulveriserats.

Hoppas att det bara är något med förgasaren ändå, det låter klart billigast.

Har du provat att byta stift bara för att vara säker, eller skiftat plats på två?

norrlansguld skrev:
Är det inte enklare att göra ett komptest än att riva förgasaren? en kompprovare borde väl gå att få låna från någon firma eller köpa en billig från biltema borde väl duga för att göra ett test.

Jag tappade själv kompet på 2:ans cylinder i juli, det var inget komp alls så det gick att känna bara genom att stoppa dit tummen, det var kolven som hade pulveriserats.

Hoppas att det bara är något med förgasaren ändå, det låter klart billigast.

Har du provat att byta stift bara för att vara säker, eller skiftat plats på två?

Plocka bort förgasarna och plocka isär dem tar bara ett par timmar så jag kollar det som kostar gratis in i det längsta. :D

Och ja, jag har köpt helt nya stift och även skiftat stift.
Slår finfina gnistor på alla 4 stiften.

Men hjälper det inte denna gång med förgasarna lånar jag en kompressionsprovare.

En del förg har en möjlighet att kolla flottörnivå genom att öppna nån skruv o sätta fast en genomskinlig slang så att man utfrån verkligen SER nivån. Har du den möjligheten så kolla det.
Går den bara pissigt på fullgas ? Isf: sitter det verkligen ett huvudmunstycke där ?
/u

ulf_lundin skrev:
En del förg har en möjlighet att kolla flottörnivå genom att öppna nån skruv o sätta fast en genomskinlig slang så att man utfrån verkligen SER nivån. Har du den möjligheten så kolla det.
Går den bara pissigt på fullgas ? Isf: sitter det verkligen ett huvudmunstycke där ?
/u

Ska testa ikväll om man kan kolla flottörnivån med en slang.

Nej, den går inte pissigt endast på fullgas utan genom hela registret. Det hörs tydligt från 2 500 varv att den går på 3 cylindrar. Vrider man sedan sakta på gasen upp till 12 000 varv hör man det hela tiden.

Sen har det märkts i körningen, oerhört svag på rakorna där den borde hänga med det mesta.

Jalle skrev:

Sen har det märkts i körningen, oerhört svag på rakorna där den borde hänga med det mesta.

Fy f-n vilken dålig ursäkt, du är värre än mummel 18 med dina undanflykter, säg som det är istället, du är gammal och kass på att köra liksom jag :brynad

GSXR1100R skrev:
Fy f-n vilken dålig ursäkt, du är värre än mummel 18 med dina undanflykter, säg som det är istället, du är gammal och kass på att köra liksom jag :brynad

Hela SM-serien kommar att räknas om sedan när jag fått bekräftat att jag kört runt med 25% mindre effekt än alla andra.

Kan räcka till topp 5 i rookie 1000. :eek:

Stick nu ifrån min cylindertråd gammlo!

låter skumt att 4an inte blir varm,men min r1 gick som en påse nötter och tro det eller ej,men det var bensingivaren(sitter under tanken)som det var glapp i.kan oxå vara trasig.tydligen ett vanligt fel enligt importören.enkelt att kolla iallafall.

nissse skrev:
låter skumt att 4an inte blir varm,men min r1 gick som en påse nötter och tro det eller ej,men det var bensingivaren(sitter under tanken)som det var glapp i.kan oxå vara trasig.tydligen ett vanligt fel enligt importören.enkelt att kolla iallafall.

I förrgår åkte förgasarna bort igen och jag mätte alla flottörers höjd. 4:ans flottör stod lite högt så jag böjde den lilla metalltungan som styr höjden och monterade på allt igen.

Eftersom allt är "oppochner" när man mekar med förgasarna jämfört när de kommer på cykeln tänkte, Jalle fel och det forsade soppa ur 4:ans förgasare.

Bort med det igen och böjde åt andra hållet, kollade även o-ringen till flottörnålshållaren + att flottörnålen stängde ordentligt.
Allt verkade OK.

Provstart.
Jorå, alla krökar blev varma och den verkade gå bättre, tyvärr hann jag inte provköra ordentligt eftersom grannarna blir galna när det varvas 11 000 varv kl 23.30. :eek:

Men att den lilla, lilla metalltungan styr hur mycket soppa som kommer in i förgasaren är ju hemskt, omjusteras ju för ingenting!

Ordentlig provkörning ska det bli ikväll, hoppas nu att det är det felet.

//Jalle

nissse skrev:

Hur betedde sig hojen när bensingivaren var trasig.

Chrille skrev:
Nå Jalle, var det flottörnivån?!? Berätta!

Japp, verkar så!

Nu går den riktigt bra och alla rör blir varma å goa!

Men skillnaden på flottörerna var fanimej knappt mätbar!

Passade även på efter nisses tips att ta bort brämslemängdsmätaren + bensinkranen för att blåsa rent lite.

Jag kan bara säga att det satt rätt mycket tankfoamsludd på filtret som går från kranen in i tanken.

Ett tips till alla med tankfoam: Blås rent det filtret då och då!

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back