r1:a som går surt efter helren.

Limaracing

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Yamaha R1
Tja har ett väldans problem efter att ha haft isär motorn,bytt 2:ns & 6:ans drev
samt bytt kolvringar och shimsat insug och utblås ventiler satt ihop allt den startar på en gång men efter första provturen upptäcker att jag helt saknar låg o mellan register? jag har gått igenom förgasare (sync);provat att flytta nålen .
det jag är osäker på är:ska en shimsning påverka bestyckning,och hur mycket påverkar tps :n??? tacksam för förslag och tips den går ju som kulan över 7000

Shimsning och bestyckning har inget med varandra att göra vad jag vet. Vad menar du med hur mkt tps'en påverkar? Har du tagit bort din?

Nä är ventilerna rätt justerade så är de rätt.
Du kan ju ha monterat kammarna tokigt och hoppat över några kuggar på dreven med kamkedjan kanske?
Sen visst kan det vara förgasarna men om du inte ändrat dem sen du rev (och den gick ok innan) så är det ju långsökt att de är felbestyckade.
Sen kan du ju allternativt glömt något motorelektriskt, men då borde den ju antingen varna för att nåt är fel eller inte gå alls.
tps tar man inte bort antar jag och jag vet heller inte hur motorn beter sig utan den.

Limaracing skrev:
Tja har ett väldans problem efter att ha haft isär motorn,bytt 2:ns & 6:ans drev
samt bytt kolvringar och shimsat insug och utblås ventiler satt ihop allt den startar på en gång men efter första provturen upptäcker att jag helt saknar låg o mellan register? jag har gått igenom förgasare (sync);provat att flytta nålen .
det jag är osäker på är:ska en shimsning påverka bestyckning,och hur mycket påverkar tps :n??? tacksam för förslag och tips den går ju som kulan över 7000

Du säger att den går bra över 7000 men att motorn helt saknar låg och mellan register kan ev. tolkas som att motorn går "tungt"? isåfall, Kontrollera ventilspelet igen, och att du har fått kammarna rätt enligt märkning. Har du förresten mätt upp spelet i cylinderloppen med de nya ringarna???

Kontrollerat att Exup:en fungerar som den ska?

DM skrev:
Kontrollerat att Exup:en fungerar som den ska?
det är inte problemet skulle jag tro, för om den är helt stängd kommer hojen gå dåligt på höga varv, men är den helt öppen så går hojen bara något sämre på låga varv, man kanske märker det men i detta fall verkar det ju vara en grym försämring av effekten på lägre varv.

jag har även strul med att arvräknaren dör vid höga varvtal men det felet har varit

Silwer skrev:
Nä är ventilerna rätt justerade så är de rätt.
Du kan ju ha monterat kammarna tokigt och hoppat över några kuggar på dreven med kamkedjan kanske?
Sen visst kan det vara förgasarna men om du inte ändrat dem sen du rev (och den gick ok innan) så är det ju långsökt att de är felbestyckade.
Sen kan du ju allternativt glömt något motorelektriskt, men då borde den ju antingen varna för att nåt är fel eller inte gå alls.
tps tar man inte bort antar jag och jag vet heller inte hur motorn beter sig utan den.

sen jag köpte den men jag tycker att det blivit värre och eftersom tps :n påverkar tändningen tänkte jag på den jag har även provat att justera den men då verkar allt frid o fröjd

Felet med varvräknaren är säker okontakt i någon anslutning, vanligt på R1 tex.

R1 har en varning om TPS är trasig har jag för mig.(beroende på årsmodel så ska då varvräknaren visa olika värden lite då och då)
En 98-99 (antar även 00-01) visar först då 0rpm på mätaren i 3sek och sedan 3000 rpm i 2.5sek, sen det varv man för tillfället har 3sek osv.
Men då är den trasig eller bortkopplad hur den beter sig om den på nåt annat sätt är defekt vet jag inte.

Last edited:
TPS's felkod kommer om servomotorn inte har ett visst motstånd om jag inte minns helt fel. Så tps'en kan fortf. va kass utan att man får felkod. Kolla så kammarna står rätt, kolla att förgasarna tätar mot topp o luftburk.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon